25 april 2024, 12:42:46

Veren  verliezen

Gestart door Chico_Chica, 6 december 2004, 16:01:34

« vorige - volgende »

Chico_Chica

Ik ben hier al heel lang niet meer geweest, maar dat komt omdat ik geen tijd had. Ik heb een vraagje. T gaat over t feit dat de laatste tijd mijn valkjes weer veel veren verliezen. Een tijdje geleden was dat ook zo, maar toen bleek dat ze verkeerd stonen (teveel in t licht enz). Ik heb ze toen verzet en toen ging t weer goed, tuurlijk ze verloren wel veren, maar niet zoveel.
Maar ja nu is t dus zo, dat ze nu weer een heleboel veren verliezen.
Mijn vraag: Kan dat komen door te veel stress. Ze staan namelijk altijd in een rustige ruimte waar geen andere dieren zijn. De afgelopen week, stonden ze dus in een ruimte waar ook nog een hond en een kat zijn. Kan t zijn dat ze er gewoon niet aan gewend zijn en dat ze daarom zoveel veren verliezen?
Ik maak me weeer veel zorgen daarom. Voor de rest zien ze er trouwens wel goed uit, ze zijn vrolijk enz enz. Alvast bedankt iig.

Paul

Hoi,

Zo te horen zijn je valkjes gewoon in de rui dan is het heel normaal dat er veel veren op de bodem zitten.
Zolang ze geen kale plekken krijgen zal het gewoon de rui zijn.
Dat zal een week of 6 kunnen duren en dan zal het weer over zijn en hebben je valkjes mooie nieuwe veren.
Door stress kunnen ze wel wild tekeer gaan en veren verliezen door het tegen de tralies vliegen maar dan zie je ook vaak gebroken veren erbij liggen.

Groetjes, Paul

Chico_Chica

oke, maar ze zijn nog niet oud genoeg om in de jeugdrui te komen kan dat? Ze zijn nu 5 maanden oud namelijk

Paul

Hoi,

Met 5 maanden zou het net wel kunnen hoor dat ze in de rui komen dat verschilt een beetje per vogel.
Als de veren er met geweld uit gekomen zijn zie je vaak wat bloed aan de pennen zitten maar in de rui is de pen mooi schoon meestal.
Liggen er alleen grote veren of ook een heleboel van die kleine donsachtige veren op de bodem?
Als ze flink in de rui zijn is het namelijk een behoorlijke berg op de bodem hoor :-)

Groetjes, Paul

Chico_Chica

t zijn voornamleijk de kleine donsveertjes. Er zitten ook een paar grote bij, ik heb ook geen bloed gezien, dus t is neit met geweld er afgegaa, gelukkig.
Maar morgen ga ik de kooi verschonen dus dan zal ik t wle wat beter zien denk ik

Paul

Hoi,

Zo te horen is het gewoon de rui met al die losse veren.
Soms kunnen er best wel veel liggen je voelt ook vaak als je je valkje aait dan nieuwe pennetjes in de nek bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul

Valerie

Lijkt mij ook de rui.
Verliezen ze per rui ALLE veren of scheelt dat per keer? Want dan mag ik er van Peppie nog een boel mooie grote verwachten en binnenkort van Valko ook dan. Ricky heeft ze niet allemaal vernieuwd. ;)



Paul_Proxy

Hoi Valerie,

Ze verliezen nooit alle veren tegelijk in de rui.
Dat gaat in gedeeltes dus ze verliezen maar een deel van de veren per ruiperiode.
De rest word vaak in de volgende rui weer vervangen.
Zo duurde het bij mij bij een jong valkje 1,5 jaar voor de laatste gele staartveer vervangen werd.

Groetjes, Paul

Chico_Chica

Thnx voor de uitleg. Ze lijken nog steeds veel veren te verliezen, maar ik hou t iig in de gaten  :)

sparky

Hallo, ik heb ff een vraagje, mijn valkje is ongeveer 8 maanden, en vandaag heeft hij wel 10 veren verloren bij zijn vleugels en staart waardoor hij niet meer kan vliegen. Weet iemand mss de oorzaak daar van?

Ik vind het maar erg zielig voor hem dat ie nu niet meer kan vliegen en wil hem graag helpen.

alvast bedankt
LaLa

Paul

Hoi Lala,

Het kan zijn dat hij in paniek ergens van geschrokken is en daarom de veren heeft beschadigd.
Heb je ook bloedplekjes gezien op de vleugel waar al de veren vanaf zijn?
Als het in de nacht gebeurd is kan het zijn dat hij in een te donkere ruimte staat en je kan dan beter een klein lampje laten branden.
Ik het toevallig een lutino met rode ogen want die zijn vaak nachtblind en schrikken daardoor ook eerder.
Hebben jullie een hond of een kat die bij de kooi kan komen waar hij van is geschrokken?
De lange veren zullen tussen de 4 en 6 weken allemaal teruggroeien en hij kan dan ook weer gewoon vliegen.
Het lijkt me geen rui want dan kunnen ze nog altijd vliegen omdat de veren gelijdelijk uitvallen en teruggroeien en dan vallen de volgende pas uit.

Groetjes, Paul

Lala

Hoi,
Sparky was idd ergens van geschrokken en dat daar door zijn veren zijn uit gevallen.

We moesten hem nu rustig houden tot zijn veren weer aangegroeid zijn.

Groetjes Lala

stich

                  hallo,

   het gaat er om dat tweety zijn veren uittrekt.
   nu ik heb hem al ingespoten tegen luizen geef
   hem vitaminen tegen veren plukken.nu krijgt hij
   nieuwe pluimpjes maar hij trekt ze opnieuw uit.
   wat moet ik nu nog doen er tegen

                      stich :'(
groetjes stich

Paul

Hoi Stich,

Je kan proberen antie pik spray te kopen en hem daar elke dag mee in te spuiten.
Bij langdurig veren uittrekken kan het zijn dat de veren blijvend beschadigd worden en wegblijven zodat je valkje altijd een kale plek blijft houden :-(
Ik heb dat zelf bij 2 valkjes hier die hebben zichzelf zo gepikt dat de veren nooit meer terugkomen :-(
Het kan ook een schimmelinfectie zijn waardoor je valkje jeuk krijgt en daarom de veren uittrekt daar zou je naar een vogelarts voor moeten gaan om dat te laten onderzoeken.
Het kan ook een gedragsprobleem zijn door bijvoorbeeld te wijnig aandacht waardoor hij gaat plukken.
Ook kan het een voedingsprobleem zijn dus er kunnen heel veel redenen zijn waardoor je valkje dat doet.

Groetjes, Paul

stich

                  hallo,

   geef al iets tegen veren pikken maar dat zal
   mischien niet zo vlug werken mischien
   heb nu een badje aangehangen om hem eens
   te wassen zou het dan mischien beteren daar
   door het vuil en stof er af is dan en deze avond
   hem nog eens inspuiten tegen de luizen.in
   de hoop op beterschap.

                     salutjes stich
groetjes stich