12 mei 2025, 03:31:43

Thee??

Gestart door inky, 2 december 2004, 18:02:41

« vorige - volgende »

inky

Ik had hier ergens gelezen op het forum dat je af en toe gezonde kruidenthee mag geven aan een parkiet.

Is gewone engelse thee dan ook goed?
Wij hebben wel een halsbandparkiet, geen valkparkiet.

Inger m

Hoi,
Thee kun je beter niet geven aan vogels, er zitten stoffen in, die niet geschikt zijn. Hetzelfde geldt voor koffie en chocolade. Hier volgt een stukje uit de Pakara hierover:

Cafeïne en theobromine behoren tot de chemische groep van alkaloïden, genaamd gemethyleerde xantines. Deze worden gevonden in kool, koffie, thee en chocolade. Als een soort drug, veroorzaakt methylxanthine een stimulatie van het centrale zenuwstelsel, stimulatie van diurese (waterhuishouding in het lichaam), hartspierstimulatie en stimulatie van het gladde spierweefsel.

Meer info op www.Pakara.nl bij artikelen en dan gezondheid.

Ik weet niet welke stoffen kruidenthee wel of niet bevat, maar zodra het een genoemde stof bervat kan het dus beter niet gegeven worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

inky

Maar ik had het hier ergens gelezen hoor.
Ze hadden het over brandnetetlthee en nog andere kruidenthee.

Maar liever niet dus

Annouschka

Hoi,

ik geef soms, heel soms eens kamillethee aan mijn valkjes, naar het schijnt kan dat geen kwaad? :-/

groetjes
Annouschka

Karin

Je kunt echte kruidenthee geven, dus kamillethee en brandnetelthee bijvoorbeeld. Engelse thee is geen kruidenthee maar een zogelnaamde "zwarte thee". Hier zit dus looizuur enz. in.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Ik denk dat het verstandig is om na te gaan welke stoffen deze thee bevat, zoals vgl mij het theobromine wat dus niet goed schijnt te zijn voor vogels. Bij twijfel kan het dan beter niet gegeven worden.

Ik geloof dat duivenmelkers hun duiven weleens speciale thee geven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inky,

Je kan Brandnetels zelf plukken of gedroogd kopen bij drogisterij "de Tuinen"en daar kan je thee van zetten dat is nog gezond ook voor ze.
Je kan er ook een teentje knoflook in meekoken dat zuiverd het bloed.
Maar echte thee is dat dan niet en dat mag dus wel dan.

Groetjes, Paul

Roosje

Wij hebben altijd zon zakje van de tuinen met kamillebloemetjes, en daar maken we zelf thee van, dat is denk ik ook niet zo schadelijk. Gewoon koken in een pannetje en afgieten.

Debbie

Ik heb een valkparkietenboek thuis en daar staat in dat je een valkparkiet thee moet geven waneer die in de diaree is,maar als ik de reacties lees......weet ik het ook niet meer :-/

Paul

9 december 2004, 21:09:28 #9 Last Edit: 9 december 2004, 21:09:51 by Paul
Hoi Debbie,

Gewone thee en koffie mag je nooit geven dat is heel slecht voor valkjes.
Maar kruidenthee zoals Kamille thee of brandnetelthee is iets heel anders dat is juist goed voor ze.
Dus het ligt er gewoon aan wat voor thee je geeft.

Groetjes, Paul

J.T._Geradts

11 december 2004, 00:38:24 #10 Last Edit: 11 december 2004, 00:39:15 by J.T._Geradts
Thee en thee....

Een reactie als chemicus op de reacties over wel of geen thee.
Eigenlijk praten we over drie dingen
1) Thee (een extractie van de bladeren van de thee-plant, al dan niet gemaakt van een mengsel van verschillende soorten).
2) Gekruide thee (een extractie van theebladeren en de bladeren van toegevoegde kruiden)
3) Kruiden extractie (een extractie bestaande uit enkel bladeren van kruiden).

De eerste 2 bevatten beide de schadelijke stoffen waarover gesproken wordt. Dus let op als je kruidenthee koopt. Niet elke kruidenthee bestaat uit enkel kruiden maar bevat ook gedroogde theebladeren. Dit omdat het looizuur in thee een ideaal conserveringsmiddel is.

Wil je dus zeker zijn van je zaak. Ga dan naar een goede kruidenzaak of toko en haal gedroogde kruiden als kammille, brandnetel etc. En maak hier een extractie van (alsof je thee zet dus). Door het ontbreken van de looizuur is deze thee echter erg bederfelijk, zelfs in de koelkast, vooral bij warm weer kan er gauw vergisting optreden door de suikers die in de kruiden aanwezig zijn. Dus zet kleine beetje per keer.

Groetjes, Theo