7 mei 2025, 23:28:53

jongen overzetten

Gestart door RobG, 5 december 2004, 18:23:42

« vorige - volgende »

RobG

5 december 2004, 18:23:42 Last Edit: 8 december 2004, 19:20:12 by RobG
Als nu blijkt dat je broedblok te klein is mag je de jongen dan overzetten in een grotere en moet de grotere eenzelfde blok zijn? Ik heb odm een berkenblok. Nu heb ik een eigengemaakte vierkante blok die iets groter is, mag ik ze daarin overzetten?

Inger m

Hoi,
Ik heb ook zulke berkenblokken. Het wordt wat krap als de jongen groter worden, maar dat gaat wel passen. Ik heb er zelfs 4 jongen ingehad en ze zitten dan dicht op elkaar. Voor ons is dat mss een minder prettig gezicht, maar voor vogels is het natuurlijk.

Als je wilt kun je de jonen wel overzetten naar een groter blok. Ik weet dat er meerdere kwekers zijn die dat doen en zover ik weet gaat dat goed (wacht even reacties af). Ik heb het zelf nooit nodig gevonden om ze over te zetten. Hou er wel rekening mee dat de mest dan tussentijds verwijderd moet worden, omdat ze steeds hoger komen te zitten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

RobG

Ik maak het blok 2 tot 3 x in de week schoon, ik denk dat dat wel goed zit. Ik d8 alleen dat het wat te krap wordt voor de jongen de oudste is nu 2 weken en tamelijk groot en als die andere 2 net zo worden dan is het echt krap, maar als het geen kwaad kan laat ik ze liever zitten.

Paul

Hoi Rob,

Ik zou ze nu nog even laten zitten tot het echt te krap word.
Als de ouders gestrest raken doordat je het broedhok veranderd heb je kans dat ze de jongen niet meer voeren.
Als de jongen ouder zijn gillen ze zonder meer harder en dan heb je minder kans dat het problemen zal geven.
Het kan oo heel goed gaan maar ik zou nu even nog geen risico nemen.

Groetjes, Paul