8 mei 2025, 19:45:38

eitjes merken ?

Gestart door sharin, 1 december 2004, 20:26:39

« vorige - volgende »

sharin

goedenmiddag heb even een vraagje over eitjes die gelegd zijn hoe weet je wat voor eitje de eerste is merken jullie deze ? zoja met wat merk je het eitje ?

groetjes sharin

Paul

Hoi Sharin,

Normaal merk ik de eitjes niet alleen als ik eitjes overleg merk ik ze soms als er eitjes van verschillende nesten bij elkaar komen want dan weet ik wat de biologische ouders zijn.
Potlood kan giftig zijn je kan het beste met een makkelijk schrijvende balpen een klein nummertje op de bolle kant van het ei zette (luchtkamer kant) maar pas op dat je niet te hard drukt en het ei beschadigd.
Ik gebruik een soort rollerbal balpen die schrijven heel makkelijk zonder hard te drukken.

Groetjes, Paul

sharin

hoi paul bedankt voor je reactie maar om wat voor redenen worden eitjes omgelegd ? is dit als de ouders niet goed broeden ? sorry voor de vragen maar ben een nieuweling hierin.

groetjes sharin

Lique

Hoi Sharin,

Ik merk ook vaak de eitjes.
Zo weet ik precies welk eitje als eerste uit moet komen.
Ook bewaar ik de uitgekomen eitjes voor de nieuwe eigenaar van het jong. De meeste mensen vinden dit een erg leuk initiatief.
Ik merk ze ook dmv een nummertje op het eitje te schrijven.

Het gebeurt ook nog wel eens, dat een nestje niet helemaal goed gaat, en je de eitjes over moet leggen.
Dan is het ook erg gemakkelijk om te weten welke eitjes overgelegd zijn. Meestal schrijf ik daar ook de naam van één van de echte ouders op, om verwarring te voorkomen.

groetjes lique

sharin

hoi lique wat gebruik jij om de eitjes te merken ? ook een rollerbalpoint ?

groetjes sharin

Lique

Ja, ik gebruik zelf ook een gewone pen. Ik heb helaas in het begin nog wel eens gehad, dat ik er per ongeluk doorheen prikte. Dit gebeurt me nou niet meer, omdat ik nu weet dat je echt niet hard mag drukken.
Eerder gebruikte ik een potlood, alleen was dat na een week broeden weg gevaagd, vandaar de pen.
Ook niet te dik erop schrijven, maar gewoon heel dun.

groetjes lique

Karin

Ik gebruik gifvrije rode stift. Hoef je helemaal niet mee te drukken om er wat op te krijgen  ;D Eerst zette ik puntjes ( ei 1, 1 puntje enz ), maar omdat het ook slijt zet ik nu nummers, die blijven duidelijker te zien.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sharin

denk dat die stift voor mij ook een betere uitkomst is aangezien ik nogal de beef heb. heel erg bedankt voor de reacties.

groetjes sharin