19 april 2024, 20:29:46

droge lucht in huis

Gestart door Paul, 8 maart 2003, 07:10:34

« vorige - volgende »

Paul

8 maart 2003, 07:10:34 Last Edit: 8 maart 2003, 07:13:33 by Paul
Hallo,
Ik heb sinds kort een hygrometer gekocht om de vochtigheid is huis te meten omdat de lucht daar vaak te droog is.
De meter gaf rond de 34 % aan en dat is veels te droog dus.
Ik heb nu een luchtbevochtiger gekocht om de lucht vochtiger te krijgen.
De meter gaf nu al wel meer aan, tegen de 45 % maar het beste zou zijn 75% maar dat lukt dus nog niet.
Per dag word er zeker 4 liter water de lucht in geblazen en dan moet de vochtigheid toch wel omhoog gaan lijkt me?
Dat apparaat zou ruimtes tot 150 cubieke meter vochtig moeten krijgen en zo groot is de ruimte in elk geval niet.
Wie heeft ervaring met die apparaten?

Groetjes, Paul



Mandy

8 maart 2003, 13:45:46 #1 Last Edit: 8 maart 2003, 17:31:31 by Mandy
Hoi Paul, :)

Ik heb dus sinds kort ook zo'n ding in mijn voliére.
Dit is de Bionaire BWM 5700 die je automatisch in kan stellen op de vochtigheid die je wilt. In mijn volíere was het 40% en nu ingesteld op 65% (ideaal is 60-70%).
Nieuwprijs varieert van 103 (Wehkamp) tot 130 euro, ik heb er een van 1 jaar oud weten te bemachtigen via marktplaats voor 50 euro, deze man heeft 'm ook voor zijn vogels gebruikt. Hier is de beschrijving ervan;

Bionaire luchtbevochtiger BWM-5700  
Standaard kenmerken:   Geschikt voor ruimten tot 60 m²
Verdamping van 10,4 liter per 24 uur max.
2 snelheden stoom afgifte.
Afneembare 7,5 liter watertank.
Digitale hygrometer.
Digitale humidistaat, waardoor het apparaat automatisch afslaat bij een door U ingestelde vochtigheid.
Medicatiehouder voor het meeverdampen van medicinale druppels of reuktherapeutische oliën.
Een anti-microbacteriële bescherming is ingebouwd om de groei van bacteriën en de vorming van schimmels tegen te gaan.
Max. 400 Watt stroomverbruik p. uur
Afm. HxBxD = 33,2 x 36,5 x 24,6 cm.

Dit zal dan ook te weinig zijn denk. Of je zou je broedende valken naar een kleinere ruimte moeten verplaatsen, bijkeuken ofzo?

Kijk hier maar 's; http://www.rimo.nl/Luchtbevochtigers.htm

http://www.witgoedvink.nl/witgoedvinkweb/LUCHTREINIGERS.htm#luchtbevochtiger

http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_groep.asp?Page=WIN&HGC=HUI&SC=U07&GC=U72&ZoekMethode=G

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

8 maart 2003, 17:17:10 #2 Last Edit: 8 maart 2003, 17:18:24 by Paul
Hoi Mandy,
Ik heb er een van Boneco gekocht en dat is de 1358
kijk maar op http://www.clavis.nl/clavis%20accessoires/clavis-accessoires5.html
Dit is een luchtbevochtiger die niet met warmte verdampt en dus heel weinig stroom gebruikt (20 Watt)en hij gooit echt behoorlijk veel water de ruimte in vind ik maar ik denk toch niet genoeg.
Het nadeel van die jij bijvoorbeeld hebt is dat die 400 watt gebruiken en als je dus een constante verdamping hebt gebruikt dat best veel stroom.
Die ik heb komt bij de groothandel vandaan via mijn werk en kostte niet zo veel, rond de 55 euro inkoop ex dus viel mee.
Ik denk dat ie in kleinere ruimtes wel perfect zal werken zoals hier in amsterdam.

in elk geval bedankt voor je reactie.

Groetjes,  Paul

Mandy

Hij gebruikt inderdaad veel stroom, maar hij staat ook op de automatische stand en produceert dus alleen vocht als de luchtvochtigheid daalt onder de 65%, dus niet constant.
En deze is niet met filter, die hoef alleen te ontkalken.

Toch vreemd dat je de luchtvochtigheid zo weinig ziet stijgen met jouw apparaat?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

hoi Mandy,
Die van mij heft inderdaad een filter en het voordeel is dat het ook nog de lucht zuivert.
Nadeel dat je het om de 12 weken moet vervangen en zo'n filter kost ongeveer 15 euro :-(
Dit ding van mij was toch binnen 2 dagen helemaal leeg en dat betekend 6 liter water de lucht in, je zou dan toch verwachten dat het drijfnat ik huis moet zijn maar je merkt er niks van.
dat zou dus betekenen dat ik bijna 10 liter water per dag moet verdampen om op die 65 a 70 % te komen.
ik zou kunnen proberen wat ie in een kleine ruimte doet want het kan natuurlijk ook nog zijn dat die hygrometer niet helemaal goed is alhoewel ik daar eigenlijk niet in geloof.
dat word dus doorexpirimenteren en misschien wel een erbij kopen :-(

Groetjes, Paul