20 april 2024, 00:28:23

valkje plukt(e) haarzelf kaal

Gestart door sharin, 30 november 2004, 21:28:17

« vorige - volgende »

sharin

30 november 2004, 21:28:17 Last Edit: 30 november 2004, 21:28:31 by sharin
goedenavond ik heb een vraagje ik heb vrijdag een valkje bij iemand vandaan gehaalt die is kaal op dr borst en ook iets aan de zijkanten van de vleugels. ze zeiden dat het kwam van de broedperiode dat ze haarzelf had kaalgeplukt. ik heb haar voor de zekerheid gelijk antiparasiet gegeven aangezien ze niet tam is en ze donker is en ik dus niet kan zien of ze luis heeft. heb de bodem van de kooi leeg gelaten dus een witte bodem maar luizen heeft ze niet. nu komen er wel allemaal nieuwe veertjes terug maar ze heeft zo ontzettend veel jeuk nu is mijn vraag nieuwe veertjes die terug komen kunnen ze daar jeuk van hebben ? hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.

groetjes sharin

bobbie

Hallo,

Eigenlijk twijfelde ik met je te antwoorden. Ik weet namelijk te weinig van deze vogel.
Hoe oud is ze?
Zat ze bij andere vogels?
Zat ze alleen?
Heb je haar al een keer betrapt op plukken?

Ik denk dat het makkelijker voor ons is jou te antwoorden als we een totaal plaatje hebben van deze vogel. Ik begrijp natuurlijk wel dat je zelf ook niet veel van d'r weet, maar met observeren kom je ook een heel eind.
Ook weet je of ze bij andere vogels zat of niet.

Misschien als er meer gegevens bekend zijn dat we je kunnen helpen, graag zelfs.

Succes, Nel :)

sharin

hoi nel hoe oud ze is weet ik helaas niet wel weet ik dat ze bij de vorige eigenaar 1 jaar heeft gezeten in een vrij kleine voliere met 3 andere valkparkieten en een hoop kanaries. echt plukken heb ik haar zelf nog niet zien doen zie haar alleen erg veel met haar snavel krabben ook komen er dan schilfertjes los dat is van de hulsjes denk ik. verder weet ik ook niet zoveel van haar ze is voor de rest wel levendig genoeg speelt goed en eet en drinkt ook goed maar is er soms iets om dat arme beestje van de jeuk af te krijgen of zal ik gewoon contact opnemen met dokter feld ? het is niet zo dat ze helemaal kaal is maar alleen haar borst en aan weerskanten aan de bovenkant van haar vleugels ietsies kaal ze zeiden dat dit van het broeden kwam en dat ze zich heeft kaal geplukt maar plukken ze dan ook aan de vleugels ? oja waar ze zat had ze geen sepia en geen mineralen en ook geen speeltjes dat heeft ze nu wel allemaal en ze maakt er ook dankbaar gebruik van ook krijgt ze nu vitamines en groenvoer misschien heeft ze een gebrek gehad aan mineralen en vitamines ?

groetjes sharin

Paul

Hoi Sharin,

Als je haar geen veren uit ziet trekken nu dan kan het soms wel eens tijdens het broeden gebeurd zijn.
Ze plukken dan het buikje kaal om de eitjes warmer tegen de buik aan te leggen dus het verhaal kan wel kloppen.
Ze kunnen er best wel wat jeuk aan hebben je kan ook nu ze nieuwe veertjes krijgt het valkje elke ochtend even besproeien met een plantenspuit dat is goed voor de veren.
Je hebt ook speciaal badzout van Orlux voor in het water- of je kan er een klein beetje Aloa Vera gel in doen dat is ook goed voor de veren.

Groetjes, Paul

sharin

hoi paul ik heb al vaker van die aloe vera gel gehoord maar weet je ook waar ik dat kan halen ? maar ze heeft ook aan de zijkanten van haar vleugels bovenaan aan weerskanten twee kleine kale plekjes plukken ze die ook als ze aan het broeden zijn ?

groetjes sharin

Paul

Hoi Sharin,

Normaal plukken ze alleen hun borstje iets volgens mij als ze aan het broeden zijn maar dat doen ze zeker niet altijd.
Het kan ook best zijn dat ze toch iets van een schimmelinfectie heeft waardoor ze aan het plukken is maar daar kom je alleen maar achter door de veertjes te laten onderzoeken door een vogelarts.
Er is ook een speciale thee die je kan maken wat het plukken tegen schijnt te gaan van brandnetels en een beetje knoflook.
Sommige hebben daar goeie resultaten mee gehaald ik heb het zelf nooit geprobeerd nog.
Aloa Vera gel kan je in elk geval kopen bij "de Tuinen"dat is een soort drogisterij keten daar heb ik het gehaald.

Groetjes, Paul