5 mei 2025, 16:03:42

Verlatingsangst???

Gestart door nanny, 3 maart 2003, 13:42:56

« vorige - volgende »

nanny

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met Kiki (onze vrouwtjesvalk).

Ze is jong bij ons gekomen, hebben d'r ook nog bij moeten voeren. Eerst zat ze in Vlaardingen maar dat ging niet, toen is ze bij ons in Ridderkerk gekomen. Hier gaat 't veel beter.

Ze mag uit d'r kooi (onder toezicht anders vreet ze alles op). Als ze in d'r kooi zit of los en er gaat steeds iemand weg wordt ze bij de laatste helemaal panisch, ze gaat dan zitten krijsen (net of ze vermoord wordt), maar ze doet dit bv ook als er maar 1 iemand in de kamer is die dan even weggaat.

IS DIT VERLATINGSANGST??? of niet.
We hebben al veel geprobeerd, zoals even weggaan meteen weer terugkomen en dan 't terugkomen steeds langer uitstellen, maar dat helpt niet. Als ze maar even bezig is dan mist ze je niet maar als ze 't dan door begint te krijgen gaat ze zitten krijsen.

Vorige x is zelfs de buurvrouw van 4 huizen verderop even komen kijken.

Kan iemand ons helpen???

Met vriendelijke groet; Nanny&Kiki

Natalie

Hallo Nanny!

Eén van mijn beide valkjes, Pino, heeft dit ook, en ik moet zeggen dat ik er ook vanalles aan geprobeerd heb om het af te leren. In de eerste plaats heb ik hem altijd op z'n kop gegeven als ie zo zat te schreeuwen, maar dat maakte eigenlijk geen indruk :( Daarna kreeg ik van iemand het advies om hem te negeren als ie zo zat te krijsen omdat het puur aandacht trekken zou zijn, maar dat hielp ook voor geen meter. Omdat ik zo gek werd van het gegil (en mijn buren vast ook  ;D) heb ik besloten om er een tweede valkje bij te kopen zodat Pino niet alleen zou zitten als ik eens weg moest, en in het begin heeft dat heel goed geholpen, maar nu begint hij gewoon weer te krijsen als ik uit zijn blikveld verdwenen ben. Ik denk dus inderdaad dat het best wel eens een soort van verlatingsangst kan zijn. Tenminste dat idee had ik bij Pino wel, en volgens mij komt dat omdat ie gewoon te tam is en wil hij eigenlijk altijd bij je zitten. Dus...ik kan je eigenlijk moeilijk advies geven omdat ik het zelf nog niet eens helemaal onder controle heb.

Richard

Hoi Nanny,

Ik weet niet of je een spiegeltje in de kooi hebt hangen, maar dat wil ook nog wel eens helpen. En dan niet z'n piepklein spiegeltje, maar een wat grotere. Ook de radio aanlaten staan op een zender waar ook veel gepraat wordt is voor sommige valken een middel om ze iets rustiger te laten worden. Dan hebben ze het idee dat ze niet helemaal alleen zijn. En dan is er inderdaad nog de optie voor een maatje in de kooi. Een 2de valk dus. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes en een kuif van,
Jarie, Tommie Richard en (ja echt waar) Nanny

nanny

Bedankt voor deze tips,

maar de radio staat eigenlijk altijd aan als er niemand is.
Een 2e valk was ook geen optie, omdat ze in de dierenwinkel zeiden dat Kiki te jong bij ons was gekomen en dus eigenlijk niet meer aan een andere valk zou wennen (Sjakie onze grasparkiet mag ze ook niet, zit ze eigenlijk ook nooit bij).

Een spiegel(tje) was volgens "kenners" ook geen optie, omdat ze dan het tam zijn enz. zou "vergeten".

Heeft er iemand nog een tip!!! Ik en Kiki (en ik denk de buren ook) stellen 't zeer op prijs.

Ps. Heet je valk echt Nanny? Wel gaaf

Natalie

9 maart 2003, 02:10:49 #4 Last Edit: 9 maart 2003, 02:12:16 by Natalie
Hoi Nanny!

Het feit dat je valkje de grasparkiet niet tolereert wil nog niet zeggen dat ze een tweede valkje ook niet zal accepteren. Ik heb, voordat ik mijn tweede valkje nam, ook eerst geprobeerd om er eens grasparkiet bij te zetten, maar dat was absoluut geen succes. Nu met het tweede valkje gaat het een stuk beter. Dit is trouwens ook overal weer anders want ik heb ook al wel op deze site gelezen dat valkjes en grasparkieten heel goed met elkaar overweg kunnen. Hoe oud is je valkje eigenlijk? Misschien moet je ook eens proberen om je radio niet aan te zetten als je weggaat. ik weet een verhaal van de kweker van mijn valkjes dat dat beestje juist door de radio begon te krijsen. En toch denk ik dat wanneer een valk al een schreeuwerd is dattie dat altijd wel een beetje zal blijven. Die ene van mij is wel een stuk rustiger geworden sinds ik de tweede erbij heb, maar soms heeft ie het gewoon op zijn heupen en dan gilt ie de hele buurt bijelkaar

Richard

Hoi Nanny,

Nee, niet mijn valkparkiet heet Nanny. Maar mijn vriendin. Wat bijna hetzelfde is, want ze zit de hele dag met ze te kroelen. :D :D :D

Groetjes,

Jarie en Tommie (de valkjes)
Richard en Nanny (de baasjes)

nanny

Beste Richard en Nanny,

Sorry!!!!!!!!!!
Begreep je verkeerd.

Maar dat neemt niet weg dat ik 't leuk vind een naamgenoot te hebben, want die naam hoor je niet veel.

Groetjes Kiki,Sjakie en Nanny