16 april 2024, 11:19:55

Valkje showen

Gestart door Wendela, 27 november 2004, 22:23:55

« vorige - volgende »

Wendela

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje,

Gisteren las ik hier op het forum dat iemand met zijn valkje een prijs op de vogelshow had gewonnen. Nu ben ik ook heel trots op mijn Coco en zou hem best wel eens een keertje willen laten zien op zo'n show. Gewoon om te kijken of de kenners hem ook mooi vinden.

Maar... ik vind het natuurlijk niet leuk als Coco te lijden heeft onder mijn wens om met hem te pronken. Vandaar de volgende vragen:
1 Hoe gaat een vogelshow in zijn werk?
2 Moeten de vogels lang aanwezig zijn?
3 Hoe is het met de huisvesting geregeld op een show?
4 Wat vinden de vogels er over het algemeen zelf van?
5 Hoe vind je (betrouwbare) vogelshows?
6 Zouden jullie je vogel voor een show opgeven?

Dit is echt puur informatief hoor, ik heb geen concrete plannen. Maar ik wil wel graag weten of zoiets nou kan of niet. Want als het niet kan, dan kan ik het gelijk uit mijn hoofd zetten en hoef ik er verder niet meer over na te denken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Wendela


Rist

ey

als je over valkparkiet.com aanklikt dan staat er een prentje ontmoetings dag 2004.Daar staan allemaal fotos en informatie ver vogelschow.


groetjes Rist.

Inger m

27 november 2004, 22:44:38 #2 Last Edit: 27 november 2004, 22:46:10 by Cinnamon_valk
Hoi Wendela,
Vogelshows worden iha georganiseerd door vogelverenigingen/ clubs. Om deel te nemen aan een show kun je het beste lid worden van een plaatselijke vogelvereniging.

Het gaat vaak om speciaal voor de show gekweekte vogels, waarbij de kweker selecteert op allerlei uiterlijke kenmerken van de vogels, zoals grootte en kleur. Persoonlijk zou ik met een huiskamervogel niet deelnemen aan een show, omdat die in het algemeen niet op deze kenmerken geselecteerd zijn en niet kunnen tippen aan deze vogels. Bovendien brengt een show voor elke vogel stress met zich mee en heb je kans op het meenemen van ziektes.
Voor een show zijn speciale kooien in een vaststaand formaat (zgn TT-kooien). Vaak zorgt de vogelvereniging hiervoor, omdat alle kooien exact hetzelfde moeten zijn. Een show duurt vaak tussen de 2-4 dagen inclusief keuring.

Op de meeting in Apeldoorn was de show ook bedoeld voor huiskamervogels. Een dergelijke show is meer geschikt voor een huiskamervogel. Deze show duurde 1 dag.

nb. Ik weet natuurlijk niet hoe je vogel eruit ziet...mss is het onbedoeld toch een kampioensvogel  ;)!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Wendela

Hallo Rist en Inger,

Nou, ik vind Coco inderdaad heel erg mooi en sierlijk. Maar dat is eigenlijk wel een kenmerk voor alle valkjes volgens mij.

Coco is een gewone grijze man, met een felgele kop en een lange kuif. Hij is vrij slank en heeft bij mijn weten geen "mankementen". Maar ja... tegen speciaal gefokte valkjes kan hij misschien niet op (hij hoeft geen kampioen te worden, maar toch...).

Weet een van jullie wanneer er weer een meeting met vogelshow is zoals in Apeldoorn was? Misschien is dat wel leuk voor 1 keer. Ik het de foto's en het commentaar gezien, en dat zag er wel leuk en gezellig uit.

Groetjes, Wendela

Peter

Hoi,

Op de website bij mutatie's vindt je ook de eisen waaraan je valkparkiet moet voldoen volgens de NBvV (Nederlandse Bond voor Vogels) Ze zijn bezig om nieuwe richtlijnen op te stellen.

Link: http://www.valkparkiet.com/nl/files/standaardeisen.htm

Groetjes,
Peter

Paul

Hoi Wendela,

Als je een vogel inzend moet die ook meestal een ring hebben met je eigen kweeknummer dus een gekochte vogel inzenden naar een gewone TT heeft denk ik niet veel nut of het kan niet eens.
Ik zou het met een tamme huiskamervogel zeker ook niet aanraden om de 4 dagen in de stress in een veels te klein kooitje te laten zitten dat zal hij zeker niet fijn vinden.
Ik heb zelf wel vogels die ik ring maar ik zal niet snel aan een TT meedoen omdat ik dat mijn vogels niet aan wil doen en ik vind het toch een risico in verband met het bestrijden van ziektes.
Een dag zoals in Apeldoorn is toch anders dan hoeft je valkje maar een halve dag ongeveer in dat kooitje en je kan er ook bij blijven om hem op zijn gemak te stellen.
Ook waren het bijna allemaal huiskamervogels op enkele na en dan is het risico van ziektes wel iets kleiner.

Groetjes, Paul