15 mei 2025, 23:40:12

Ik weet het echt niet meer :(

Gestart door elke, 30 november 2004, 00:13:41

« vorige - volgende »

elke

Hallo iedereen,

vorige week plaatste ik een berichtje op dit forum met de vraag wat er met mijn valkje aan de hand was daar hy fysisch er erg op achteruit gaat. Ik kreeg reactie van Paul dat mijn valkje- die nu 12 jaar is - nog heel lang mee kan gaan maar dat ik hem toch wel beter effe kon laten checken door de dierenarts. Ik dus met mn valkje dus naar de dierenarts. Maar hier kreeg ik echter het omgekeerde te horen. Dat twaalf wel al oud was voor zo'n valkje en dat ie waarschijnlijk door de ouderdom er zo op acheruit gaat. Ik zei tegen hem ook dat ik op dit forum iets anders had gehoord. Maar de dierenarts (hij noemt Marc Dieltjens en woont in Schoten in België en staat bij de rubriek dierenarts vermeld) zei dat zulke vogels van 20 jaar echt uitzonderingen zijn. Wat zo'n beetje te vergelijken is als met een mens van 110 jaar oud. Hij zei me, en ik vond dit wel heel raar, dat deze vogels meestal veel vroeger sterven omdat ze vaak niet de juiste verzorging of voeding krijgen. Ik heb van de dierenarts vitamientjes gekregen in de hoop dat deze werken, maar veel hoop gaf hy me niet. :( Vandaar dat ik toch even duidelijkheid wou over de gemiddelde leeftijd van een valkparkiet, daar ik overal zoveel verschillende antwoorden hoor.
Heel veel groetjes,

Elke en Flup (die weer in mijn poppenhuis is gekropen  :-/)

Tara

Hoi Elke,

ik ben het niet eens met die dierenarts hoor,
valkjes worden gemiddeld 15-20 jaar en 12 jaar is echt niet oud vind ik, valkjes worden soms ouder dan 30 dus...

Groetjes, Tara

marianca.

Hallo Elke,

Mijn eerste valkje is 17 jaar geworden...heb hem toen moeten laten inslapen ivm iets aan zijn longen,waarschijnlijk een longontsteking :(.Mijn dierenarts zei destijds dat het een mooie leeftijd was voor een valkje.
Wat zijn de dingen die jou dan opvallen en waarvan je valkje last heeft?

groetjes
marianca

Paul

Hoi Elke,

27 jaar is natuurlijk best een hoge leeftijd die een van mijn valkjes heeft dat worden ze niet allemaal maar 12 is echt nog zeker niet het einde van een valkje.
15 a 20 jaar is wel de gemiddelde leeftijd normaal gesproken.
Er was een valkje wat nooit anders gehad had dan alleen zaad en water en die haalde ook 18 jaar.
De voeding is natuurlijk wel belangrijk maar zegt ook niet alles dus.
ik heb ook nog een valkje van bijna 14 jaar en een van 12 en die zijn nog super fit hoor en die gaan ook nog jaren hier doorbrengen daar ben ik van overtuigd dus is 12 niet heel erg oud vind ik.

Groetjes, Paul

elke

Hoi iedereen :)

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie reacties. :) Echt super, dit forum :). Ik heb zelfs soms het gevoel dat je door dit forum veel meer over valkjes teweten kan komen dan je dit bij de dieranarts kan doen :)  Mijn valkje heeft vooral last van een dof verenpakje, heel weinig donsveertjes, heel lichtrode kaakjes die vroeger donkerrood kleurden, een bekje dat zo'n beetje afschilfert en doorgroeit (dit knip ik dan wel bij) en zijn conditie gaat er ook op achteruit: hy kan haast niet meer vliegen en is veel minder goed in het houden van zijn evenwicht. Hij gaat er dus echt op achteruit. Ik denk dat dit elkaar echt heel snel opgevolgd is en dit vanaf zo'n twee jaar geleden denk ik :( Als twaalf echt geen oude leeftijd is, maak ik me echt serieuze zorgen. Ik vraag me echt af hoe het komt en wat ik misschien verkeerd doe waarom die zo achteruit gaat.  Qua voeding krijgt hy zyn zaadjes, groenvoer (sla en witloof vooral) én hy lust ook heel graag pasta. Qua gewicht weegt hy 110 gr dus dat is zeker voldoende denk ik. Daaraan kan het dus ook niet liggen. Morgen ga ik in de dierenwinkel eivoer halen. Ik hoop echt dat ie snel beter wordt, maar ik heb alsmaar minder hoop. Vandaag vloog hij ook nog ergens tegenaan en had hy een klein hersenschudingkje denk ik. Dit is al een paar keer voorgevallen, dan houdt hy zn kopje scheef en wankelt hy op zn pootjes. :( een minuutje daarna was het over. Ik weet echt niet wat er scheelt. de dierenarts zei echt dat hy er als een afgeleefd vogeltje uitzag, en als ik dan jullie reacties hoor van valkjes ouder dan 20... :( dan denk ik soms dat de mijne nog niet eens 15 zal halen. Het is echt triest. Dan denk ik waarom de mijne niet? Qua gedrag is die nog helemaal de oude, hy slaapt wel meer, maar maakt nog altyd evenveel lawaai. Toch, echt gezond ziet die er nu niet uit :( Alvast heel erg bedankt voor jullie raad en steun :)

dikke valkjes-knuffel,

Elke

Paul

30 november 2004, 04:40:48 #5 Last Edit: 30 november 2004, 04:41:31 by Paul
Hoi Elke,

Het kan toch een voedselprobleem zijn misschien.
Krijgt hij ook sepia, een mineraalblok en vogelgrit dat is ook belangrijk anders kunnen ze een kalkgebrek krijgen.
De wangetjes zou je wat donkerder kunnen krijgen door steeds wat rode paprika en wortel te voeren.
Ik haal zelf een salademix bij de Aldi daar zit dat allemaal in en ze zijn er gek op :-)
Pas op met een hersenschuddeing ze moeten dan eigenlijk een tijdje in de schemer staan om bij te komen anders kan er blijvende schade ontstaan.
Er zit natuurlijk wel verschil in valkjes kwa sterkte de een word natuurlijk ouder dan de ander maar toch vind ik 12 jaar nog niet echt oud.
Mijn valkje van 27 jaar heeft een kaalig nekje en een kort kuifje vaak maar vliegt nog prima en zat vorig jaar zelfs achter een popje aan :-)
Dus over dat kale nekje maak ik me geen zorgen dat is puur de ouderdom in dit geval.
Je zou een second opinion kunnen vragen bij een andere goeie vogelarts.

Groetjes Paul

Inger m

30 november 2004, 09:02:53 #6 Last Edit: 30 november 2004, 09:05:59 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik vraag me af of de gemiddelde leeftijd van een valkparkiet wel daadwerkelijk tussen de 15-20 jaar ligt. Als ik zo op het forum kijk, lees je vaak dat valkparkieten om diverse redenen helaas toch best vroeg sterven. Ongetwijfeld zijn er vogels die 20 jaar of ouder worden, maar de gemiddelde leeftijd bij sterfte van 15-20 jaar lijkt me helaas wat overschat.

Ik denk dat dit idd te wijten kan zijn aan de voeding (en dat mag niet onderschat worden), maar ook mogelijk onbewust kweken en dergelijke.
Geef beter niet te veel pasta, want dit is mensenvoeding en kan de vogel laten aanzetten. Te vet is ook ongezond en brengt weer andere gezondheidsproblemen met zich mee.

Mss is het een idee om de valkparkiet gedeeltelijk op pellets te zetten, bv Nutribird. Hierin zitten alle voedingsstoffen die een valkparkiet nodig heeft en kun je evt ook geven naast de normale zaadvoeding. Ik vermoed dat deze vogel wel wat extra kan gebruiken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lique

Ik denk ook, dat gedeeltelijk pellets hem goed zal doen.
Hier zitten de benodigde voedingsstoffen in.
Ik merk dat ze de pellets van Nutribird erg lekker vinden, en het graag eten. De prijs maakt mij weinig uit, want het allerbeste is goed genoeg voor mijn valkjes.
De valkparkiet kan op oudere leeftijd inderdaad dof worden, of vederuitval wat niet meer terug groeit.
Gemiddeld worden valkjes 15 tot 20 jaar. Alleen zie ik weinig oudere valkjes. De meeste valkjes overlijden binnen 10 jaar.
Dit kan met heel veel te maken hebben.
Alleen ik kende ook een valkje, die 20 jaar oud is geworden.
Hij leefde in een kleine kooi, had alleen water en zaadjes tot zijn beschikking, en verder helemaal niets behalve stress van een aantal katten wat altijd op hem joeg.
Ook heb ik valkjes meegemaakt, die al jong overleden.
De zorg voor een valkje zegt ook niet altijd wat. je kan heel goed voor de valk zijn, hem een goede conditie aanbieden, goed voer, en alle andere benodigdheden, en het valkje kan op jonge leeftijd overlijden.
Tegenwoordig worden er veel zwakkere valkjes gekweekt. mensen hebben een paar valkjes en bieden deze een nestje aan. Soms komen er erg zwakke valkjes uit. Dit gebeurt natuurlijk ook bij kwekers. Sommige kwekers zorgen er echt voor dat zij sterke valken kweken door selectief de ouders te koppelen.

groetjes Lique

Jet

Ik denk dat het per valk sterk wisselt.
Bij mensen zie je ook dat de één al echt oud is bij 60 jaar en de andere is met 80 jaar nog hartstikke actief.

En wat de rest al schreef: het heeft met zijn voeding, aanleg en afkomst te maken.

Groeten Jet