11 mei 2025, 01:21:31

plantetende valkjes

Gestart door rico, 14 maart 2005, 19:48:27

« vorige - volgende »

rico

Wij hebben 2 gezellig valkparkieten, Rico en Cody. Ze zijn de hele dag los en hebben veel lol.....tot vorige hebben hebben ze ook helemaal niets gesloopt...maar toen ontdekten ze onze planten in het raam! Ik vermoed dat ze ze niet mooi vonden of dat ze meer van bonsai houden...want nu is er bijna niets meer van over! helemaal kort geknipt! Nu de vraag...wat proberen onze valkjes ons duidelijk te maken?? Verveling? ze hebben veel speelgoed, schommels, verschillende touwen, belletjes en dat soort dingen...of willen ze ook wat sloopmateriaal hebben..zo ja waar halen wij dit vandaan. Verder zou ik ook een soort boom in onze woonkamer willen zetten waar onze valkjes lekker op kunnen zitten en aan kunnen slopen! Is er iemand die ons hiervoor tips zou willen geven? en als laatste mocht er iemand ons berichtje lezen...we zijn nog op zoek naar een handtam maatje voor deze twee slopertjes en het allerliefst een jong witkop! dus als er iemand is die deze heeft...dan houden wij ons aanbevolen!

Paul

Hoi Rico,

Valkjes zijn nou eenmaal gek op slopen en al hang je je hele huis vol met speeltjes dan nog moeten je planten het ontgelden.
Zelfs kunstplanten zijn niet veilig die hebben ze hier ook omgebouwd naar Bonzai planten  ;D
Het enige is zorgen dat ze niet makkelijk bij de planten komen en zo veel mogelijk ander knaagmateriaal aanbieden zoals wilgentakjes bijvoorbeeld of takken van fruitbomen.
Hier vind je wel een aantal leuke ideetjes over speelgoed en een klimboom en anders even onder huisvesting zoeken :)

Groetjes, Paul

~Natas~

Hoi Rico,

Ach ja tis net wat Paul zegt, ze zijn dol op slopen.
Wij hebben thuis overal platen staan, maar als meneer erui is doen wij alle platen weg of zetten het in een hoekje zodat Joepie er niet bij kan.
Kijk wel uit voor giftige planten, want als ze dat eten kan dat fataal zijn voor je valkjes.

Of geef je valkjes iets anders (dat doe ik nu ook) een drooge spageti stok of harde stokjes van hout om daar op te bijten.
Maar kan ook een schoenveter zijn, dat vinden ze ook prachtig.
Joepie van mij kan zich hiermee uren vermaken.

Dus probeer maar wat leuks

Groetjes
Natas

Riny

14 maart 2005, 22:30:28 #3 Last Edit: 14 maart 2005, 22:46:59 by Riny
Hoy Rico
Je kunt ook takken van fruitbomen in de kooi leggen.
Takken van notenbomen en van de Lijsterbes vinden ze ook heerlijk.
Groetjes Riny :D :D :D

Sanna

Citaat van: rico op 14 maart 2005, 19:48:27
Verder zou ik ook een soort boom in onze woonkamer willen zetten waar onze valkjes lekker op kunnen zitten en aan kunnen slopen! Is er iemand die ons hiervoor tips zou willen geven?

Hai Rico!

Ik heb deze boom gemaakt voor mijn valkjes:

Ik heb een dikke meidoorntak genomen, maar je kunt ook gewoon een dikke tak van een fruitboom ofzo nemen. Ik heb een plastic bloempot genomen, daar cement in gegoten en de tak erin gezet tot het cement hard was (wel zorgen dat de tak ondertussen ondersteund worden, want als het cement eenmaal hard is, is het hard hoor ;)). Door het cement is de pot vrij zwaar en zal de 'boom' niet omvallen, ook al worden er heftige landingen op uitgevoerd. Ik heb de pot niet helemaal tot bovenaan met cement gevuld, ong. 60%. Daarbovenop heb ik een laag beukensnippers gedaan toen het cement eenmaal hard was. In de boom kun je allerlei speeltjes en trappetjes hangen en vooral veel sloopmateriaal. Hoe liever ze in de boom zitten ... hoe meer ze je meubels met rust laten ;) ;D

Hopenlijk heb je er wat aan. Groetjes!
Sanna

nance

hai Sanne,

Wat een creatief idee van die boom!
(mijn vriend is metselaar, dus ik ga gelijk aan de slag met cement! ;D)

Ik ben zelf elke keer al aan het slepen met verse wilgentakken die ik dan sniekie van de boom om de hoek afhaal. 8)
Maar je blijft ze vernieuwen aangezien ze de knoppen ervan eten en hij opdroogd.Dan maak ik gewoon net zo boompje als dat jij gedaan hebt, en de kleine takjes ververs ik dan gewoon.

gr nancy