8 mei 2025, 06:47:05

Legnood of iets anders?

Gestart door Mariek, 8 december 2004, 21:15:35

« vorige - volgende »

Mariek

Mijn valkje Pipo doet al een paar dagen erg vreemd en het wordt steeds erger. Hij zit regelmatig bij zijn knaagblokje in een hoekje zielige piepgeluidjes te maken. Hij zit dan helemaal voorover, met zijn lijfje horizontaal. Ook zit hij vaak op de bodem in een hoek van de kooi met zijn staart en kont tegen de tralies aan. Zijn 'gaatje' gaat dan open en dicht. Nu begint hij steeds happeriger te worden. Ik mag niet meer zoals gewoonlijk over zijn kopje aaien als hij in de kooi zit. Buiten de kooi is hij wel minder mak als gewoonlijk en een beetje onrustig. Verder zit hij niet echt bol of lijkt hij ziek. Hij begint nu sinds gisteren mijn andere valkje aan te vallen als hij dichtbij komt. Dan fladderen ze de hele kooi rond en krijst Pipo. Een tijdje geleden heeft hij 1 eitje gelaten, toen was hij ook zo happig. Kan het zijn dat hem een eitje dwars zit? Of herkent iemand dit en is het iets anders. Normaalgesproken is hij heel makkelijk en tam. Hij lijkt nu zo geiriteerd en van slag. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik weet niet goed wat ik hiermee moet.  :'(  Hij is namelijk al eens ziek geweest en toen is het maar net goed gegaan.

Groetjes Marieke

Inger m

Hoi Marieke,
Ik neem aan dat het een 'zij' is?
Als een valkparkiet broeds is (en zo klinkt het gedrag wel) worden ze agressiever, omdat ze het nest gaan verdedigen. Het klopt dus dat je een gedragsverandering ziet. Indien je een koppel hebt en jongen wilt, kun je nu een juiste nestkast neerzetten, mits beide vogels minimaal 1 jaar oud zijn.

In principe klinken de omschreven verschijnselen niet direct als legnood, maar hou het goed in de gaten. Hieronder een stukje over legnood.
Een vogel die legnood heeft, is duidelijk niet in orde. Ze kruipen dan weg, gaan bolzitten, hijgen (versterkte ademhaling) en eten niet/ nauwelijks. Een vogel met legnood moet warm gezet worden, beetje druivesuiker in het water voor extra energie en evt wat sla olie rond de cloaca (het ei mag NIET kapot!). Raadpleeg een dierenarts als het niet snel overgaat, want legnood kan dodelijk zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Het lijkt erop dat ze broeds is en zolang ze nog echt aanvalt lijkt het me niet dat er een ei dwars zit. Dan zijn ze zo ziek dat ze dat echt niet meer kunnen. Zo ziet een broeds popje eruit  :

Deze had dus inmiddels een ei gelegt  ;D Maar ook toen er nog geen eitjes waren zat ze zo, staart omhoog en kippengeluidjes maken. Hou haar wel goed in de gaten dat ze eet en zo. Dat zou het eerste teken zijn dat er een ei niet uit kan. Maar meestal zie je dat alleen bij hele jonge, hele oude valkjes en valkjes in slechte conditie. Maar goed, altijd voorzichtig zijn natuurlijk. Hier nog een link over legnood :
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Legnood/body_legnood.html

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mariek

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb nogal wat met Pipo meegemaakt dus ben ik misschien wat te erg voorzichtig met haar. Het klopt Inger dat Pipo een meisje is :D, ik heb tot ze haar eitje legde altijd gedacht dat het een mannetje was omdat ik haar gedrag meer bij een mannetje vond passen. Die houding van het valkje op je foto Karin herken ik want zo zit Pipo ook de hele tijd. Weten jullie misschien ook hoe lang een valkje broeds kan zijn, want ik heb sterk het idee dat dit met tussenpozen (behalve dat aggresieve) al een tijd aan de gang is. Ik wil nog geen kleintjes want haar vriendje/vriendinnetje (?) is nog maar 3 maanden oud! In ieder geval bedankt, ik ben al een stuk geruster en verder hou ik het gewoon goed in de gaten. Ik weet nu wat de symptomen zijn. Kun je het eitje ook zien zitten als ze legnood heeft?

Marieke

Inger m

Hoi Marieke,
Bij valkparkieten die broeds zijn, zie je dat de achterkant meer gezwollen raakt, doordat het geslachtsorgaan (uterus-eileider-eierstok) in omvang toeneemt. Als je voorzichtig voelt, kun je een ei voelen zitten.

Bij een broedse vogel kun je het beste de eieren laten liggen, anders blijft ze eieren leggen. Laat haar dan circa 21 dagen broeden en wacht tot ze zelf het nest verlaat of haal de eieren weg. Indien de eieren bevrucht zijn en je wilt geen jongen, haal dan kunsteieren.

Deze vraag is al vaker voorgekomen en ik hoop dat je via de zoekfuntie of afspeuren van de site/ forum meer info kunt vinden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariek

Nou daar ben ik weer. Ik ben enorm aan het twijfelen. Gisteren en vandaag overdag leek ze wat minder gestresst, liet zich ook weer aaien enzo. Zat wel veel op de bodem, houtsnippertjes om zich heen aan het verzamelen enzo. Maar sinds een uur zit ze op haar stokje zielige piepgeluidjes te maken en met haar kontje over een gritbakje heen te schuren (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Haar lijfje staat weer horizontaal en soms draait ze in een vreemde bocht. Ik heb net geprobeerd met olie het gebiedje er om heen in te smeren. Wat moet ik nou? Verder ziet ze er niet echt ziek uit. Heeft vanmiddag wel gegeten en gedronken enzo. Als ze legnood heeft, ben ik dan te laat als ik morgen naar de dierenarts ga? Ik vind het zo'n naar gezicht zo en wil graag helpen!!! Ze zit niet meer veel op de bodem maar is duidelijk niet zichzelf. Haar adem gaat wel sneller, of in ieder geval gaat haar buikje sneller op en neer. Ik las ook iets over wisselbaden enzo. Wat kan ik doen?

Marieke

Paul

Hoi Marieke,

Als ze echt legnood hebben dan zitten ze alleen maar op de bodem en zijn echt niet meer zo actief.
In dat geval moet je zo snel mogelijk naar een goeie vogelarts want dan is er zeker spoed bij.
Als ze een ei moeten leggen gaat de ademhaling ook extra tekeer dat zag ik hier ook wel en je ziet ook dat de staart dan meer dan normaal op en neer gaat als ze zitten te slapen bijvoorbeeld.
Dus ik denk niet dat het nu al legnood is hoor er zal wel snel een eitje komen nu denk ik.
Maar naar een vogelarts gaan kan natuurlijk nooit kwaad.
Ga niet naar een gewone dierenarts vaak willen die een eitje breken en dat kan juist helemaal niet goed zijn en je valkje kan daar dan zelfs aan bezwijken.

Groetjes, Paul