23 mei 2025, 23:15:20

vliegen door de kooi

Gestart door annemone, 18 november 2004, 18:19:08

« vorige - volgende »

annemone

hallo mensen ik heb een vraagje ik heb dus 2 valkparkietjes 1 daarvan is tam en die houd best wel van knuffelen en de ander is heel bang voor je en soms vliegt hij heel hysterisch door de kooi en dat 5 min lang ofsow kan ik daar iets tegen doen want die tamme word er bang van en het is best irritant als je valkje soms wel 5 min lang door de kooi vliegt hysterisch zonder reden HELP ME ALSJEBLIEFT!!!!!
ben bang dat hij zich pijn doet want denk dat et een mannetje is !

Inger m

Hoi,
De vogel zal vast niet zonder reden zo hysterisch door de kooi vliegen. Waarschijnlijk is het een heel angstige vogel.

Ken je de achtergrond van deze vogel? Hoe oud is de vogel?
Hoelang heb je de vogel?

Je zult moeten proberen het vertrouwen te winnen van de angstige vogel. Probeer uit te zoeken in welke situatie de vogel angstig wordt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

18 november 2004, 18:27:59 #2 Last Edit: 19 november 2004, 05:49:42 by Paul
Citaatauthor=annemone ben bang dat hij zich pijn doet want denk dat et een mannetje is !

Wat bedoel je met deze zin?
problem.

annemone

hij is denk ik niet angstig hij vliegt erg veel dan gaat hij op een plaats zitten bv voor het duurtje van de kooi en dan gaat hij heeel hard fladderen en ik bedoel met dat hij zich pijn doet dat hij zow hard tegen de tralies aanklappert met zijn vleugels ik zag laatst al dat hij zich had verwond aan zijn vleugel en vond et egt zielig wou em helpen mah hij is bang voor mij:( terwijl die andere dat niet is reageer ff terug alsjeblieft alsvast bedankt voor je vorige reactie

bobbie

Hoi,

Als een van mijn valkparkieten dat gedrag vertoont (met de pootjes de tralies vasthouden en dan hard fladderen) weet ik dat hij gebrek aan lichaamsbeweging heeft en laat ik de vogels er uit. Dan kunnen ze zich lekker uitleven in de kamer.

Ik denk dat dat het is, tenminste dat begrijp ik uit je woorden.

Wat denk je zelf nu je dit leest? :)

Groetjes, Nel

annemoon

hallo daar ben ik weer mah nu ingelogt hehe eindelijk teruggevonden maja ik wil dat valkje der wel uitlaten alleen hij wil der neit uit zich zelf uit gaan en er weer in gaan en ik kan hem ook niet pakken want hij is heel bang voor mij:( en ik weet nie waarom die andere mag der wel uit want die kan ik uit de lucht opvangen en dan gaat hij weer rustig op me hand zitten en kan ik hem weer terug zeten help me dan ff met informatie daarover alsjeblieft

Inger m

18 november 2004, 19:59:17 #6 Last Edit: 18 november 2004, 20:00:17 by Cinnamon_valk
Hoi Annemone,
Naar mijn mening geef je nu 2 verschillende beschrijvingen:
-hysterisch door de kooi heenvliegen
-aan de tralies vasthouden en klapperen met de vleugels

Hoe groot is jouw kooi?
Voordat je de vogel loslaat, zorg eerst dat de vogel wat tammer is en dat het op de hand kan stappen.

Je schrijft dat de vogel niet angstig is. Kun je het gedrag nader omschrijven. Wat doet de vogel als je erbij in de buurt komt of als je met de hand naar de vogel toegaat?
Je schrijft dat de vogel wel bang voor jou is.
Naar mijn mening is angst en bang hetzelfde? ::)

Je schrijft dat je de andere vogel uit de lucht vangt, dit lijkt me riskant, omdat je daarbij de vogel mss onbedoeld pijn kunt doen. Leer de vogel op de hand stappen en op die manier terug te zetten in de kooi.

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Annemoon,

Als je de vogels er in de avond uit laat en je wil ze erin hebben kan je allereerst proberen met trosgierst in de kooi te leggen.
Vaak gaan ze er dan vanzelf in.
Als het niet lukt kan je het een stuk donkerder maken en in de buurt van de kooi licht houden.
Vaak gaan ze dan vanzelf in de kooi als je even wacht.
Lukt dit nog niet dan kan je het helemaal schemerig maken en even wachten tot de vogels gaan slapen en dan kan je voorzichtig met een theedoek over je hand de vogel pakken en terugzetten.
Lichaamsbeweging is heel goed voor vogels en dat kunnen ze fijn buiten de kooi.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Wees voorzichtig met het vangen van vogels in het donker. Dit kan veel stress opleveren door de schrik. Bij een kennis van mij heeft dit een dode vogel opgeleverd  :-/ Vermoedelijk een hartaanval door de schrik.

Beter is het om de vogel eerst te leren opstappen en het op die manier in de kooi te plaatsen. Dit moet de vogel getraind worden, maar maakt de omgang veel makkelijker. Beloon de vogel met lekkers (trosgierts) in de kooi.

Succes!

gr Inger
problem.

annemoon

hallo iedereen,

bedankt voor jullie reacties en ik wil ze er best uitlaten alleen 1 durft er niet uit en die andere als ik em wil laten vliegen gaat me hond erachter aan dus zit beetje in de knoop en aangezien de mijne nogal graag vliegen ohja ik heb gister 2 stukjes doormidden geknipte closetrol erin gelegt leeg natuurlijk mah ze deden em in de bek en gooide em in de lucht was wel een leuk gezegt ze waren er heel blij mee
groetjes

annemoon

Inger m

Hoi Annemoon,
Als de hond achter de valkparkiet aangaat, kun je deze beter de kamer uitlaten als de valkparkieten los zijn. Aangezien het helaas nog al eens is voorgekomen dat een valkparkiet is gegrepen door een hond en zelfs doodgebeten.
Ik heb je een reactie gegeven en antwoorden, maar je reageert er niet op?

gr Inger
problem.

annemoon

hallo jah ik zal me best doen om de hond ff weg te houden ik ga ze er zow ff uitlaten tenminste als ze willen en ik doe ook altyd de lamellen dicht en lampje aan want als ik ze open houw willen ze richting het raam vliegen vandaar en sorry van de late terug reactie  :-[

annemoon

hallo mensen ik heb net ze der uit gelaten alleen tara wou er dus niet meer in en ze ging ook nie uit har zelf ze zag dat kuifje rond vloog dus zij vloog ook uit de kooi helemaal roepen van yes ik ben der uit whaha alleen ze had haar hart in de keel zitten toen ze rondvloog en neerlande omdat ze tegen de muur vloog :S maja ze het zich nie pijn gedaan merkte ik tis in ieder geval goed gekomen want ze zitten er weer in groetjes annemoon

Paul

Hoi Annemoon,

Als ze er pas uit gaan zullen ze altijd wel eens een verkeerde landing maken hoor dat voorkom je bijna niet.
Als je er maar voor zorgd dat ze niet tegen een raam kunnen vliegen dat kan dodelijk voor ze zijn :-(
Met toiletrolletjes altijd even uitkijken ze kunnen hun kop erin steken en die dan niet meer los krijgen.
Je kan bijvoorbeeld een rolletje met een knijper aan de tralies vastmaken dan zit het vast en kunnen ze hun kopje er zo uittrekken als ze klem zitten.
Ik had ook een keer een rol door de kooi lopen en dat valkje was best in paniek :-(
Ik heb toen de ril in stukjes gedaan en toen had ik ook nog problemen maar gelukkig was het valkje niet in de stress daardoor.
Zie hier het resultaat wat er kan gebeuren :-)

Groetjes, Paul

annemoon

eys paul,.

jah ik had al gemerkt allen ik had de mijne in hele dunne rondjes gedaan en ze vonden et nog leuk ook ze zaten heel rustig op stokje met dat dunne rondje om de nek maja ik heb et er toch mah afgehaald en jah ik denk dak ze wel in de kooi hang mah waarmee week nog niet want ze proberen egt alles uit!