Valkparkiet 3mnd - tammaken/praten/kindvriendelijk

Gestart door Randy, 3 december 2004, 17:04:14

« vorige - volgende »

Randy

Dag dierenvrieden,

Onlangs heb ik een valkparkietje van 3mnd uit de voliƩre van een kweker gekocht voor mijn vriendin, echter wij willen hem zo snel mogelijk tam maken en leren praten. Nu heb ik zelf ervaring met veel dieren, en weet dat hij eerst moet wennen enz. desallniettemin vraag ik mij af of 3mnd meer aandacht, geduld en minder kans hierover met zich meebrengt dan wanneer hij pas enkele weken is.

Iemand die ons wat aparte tips hierover kan geven en tevens kindvriendelijkheid gerelateerd bedanken wij bij voorbaat

Paul

Hoi Randy,

Snel tammaken zal wel niet makkelijk zijn je moet het met veel geduld doen en zeker als ze al 3 maanden zijn zal het best wat tijd kosten.
Een valkje wat net zelfstadig is en aan handen is gewend zal bijna meteen tam zijn dat scheelt wel erg veel tijd.
Maar met 3 maanden moet het ook zeker wel kunnen lukken nog.
Praat in elk geval veel tegen hem met je hoofd voor de kooi en probeer hem trosgierst uit de hand te voeren dat kan je lang vanaf je hand beetpakken en elke keer steeds iets korter vastpakken tot hij zowat uit je hand eet.
Dan pas kan je proberen of hij op je vinger wil gaan zitten met wat trosgierst erbij en zo ga je dan door tot hij steeds tammer word.

Groetjes, Paul

betty

Hoi Randy,

Gefeliciteerd met je valkje.
Als het geen tam valkje is (dus al vanaf het begin aan handen gewend enz) zal het best veel tijd kosten om hem tam te krijgen.
Ik heb nu 2 handtamme valkjes, maar hiervoor heb ik 2x een niet tam valkje gehad. Ik begon dan al meteen met veel tegen ze te praten, trosgierst aanbieden eerst vanaf buiten de kooi en daarna in de kooi (tot verlamde armen aan toe, want denk maar niet dat ze meteen enthousiast zijn:)
Eigenlijk zijn die beide valkjes nog redelijk tam geworden. Beide zaten wanneer ze los waren meestal op m'n schouder. Omdat je ook een valkje hebt van nog maar 12 weekjes zal het denk ik allemaal niet zo'n probleem zijn, als je er maar genoeg tijd aan besteed.  

Om even terug te komen op het kindvriendelijk maken, veel in aanraking laten komen met kinderen. Ze wennen dan direct aan het geluid en de soms onverwachte bewegingen die kinderen maken. Zelf zou ik niet echt iets anders weten waardoor ze kindvriendelijk(er) worden.

Veel succes , gr Shalina

Robbe

hoi Randy
ik heb een valkparkiet gekocht hij vloog al 3weken uit zo dus en hij was er nog geen maand en was half tam de enige manier is om er heel tijd er mee bezig te zijn