28 maart 2024, 20:16:10

Poept onverteerde zaadjes

Gestart door Simone Bruins, 25 augustus 2002, 17:20:43

« vorige - volgende »

Simone Bruins

Ik heb 2 valkparkieten en sinds kort heb ik er een jonge valkparkiet bij. Als hij poept dan zitten de zaadjes er nog onverteerd bij. Mijn vraag is aan jullie: Is dit schadelijk? Bedankt alvast voor jullie reactie. Groetjes van Simone Bruins.

Ezra

Hallo Simone,
Een vlakparkiet kan zijn voedsel uiteraard niet kauwen, want hij heeft geen tanden. Het vermalen van zaadjes gebeurt in een van zijn magen, met behulp van spiertrekkingen en minuscule kiezelsteentjes die de vogel meepikt. Het jonge valkje heeft waarschijnlijk nog weinig steentjes. Heb je in je kooi een bakje grit of kiezelzand? Voorzichtig, niet te veel.

Simone Bruins

Hoi Ezra, Bedankt voor het reageren op mijn vraag. Ik heb geen grit of kiezelzand in de kooi,maar dat hebben die andere twee valkparkieten ook niet en die hebben er geen last van. En ik dacht ook dat ze de velletjes van de zaadjes afhalen en dat doet hij ook niet. Want ik vind ze niet terug in het bakje. Naar mijn mening eet hij ze helemaal op. Hopelijk weet je hier ook een antwoord op. Ik zal het in ieder geval proberen met wat grit.

Rene

Hallo Simone,

Ik ken wat jou vogel heeft. De valkparkiet heeft dat nl ook. Hij is nu 10 weken oud en begon plotseling ook onverteerde zaadjes te poepen. Ik ben er mee na de dieren arts geweest en die heeft de poep door gestuurd naar Utrecht. De uitslag van mijn "kuufke" is dat zijn maag en lever ziek zijn. Hij heeft nu nog een opleving, maar zal binnenkort weer magerder worden en uiteindelijk er aan bezwijken. Kortom direct mee naar de dierenarts.