7 juli 2025, 20:05:13

man- of pop

Gestart door sjeffrey, 22 november 2004, 20:56:15

« vorige - volgende »

sjeffrey

ik heb sindskort een valkparkiet (een bonte: wit met grijs/witte vleugels en staart) en ik vraag me af of het een mannetje of vrouwtje is. Kan ik dat ergens aan zien?
Het schijnt dat een mannetje wat mooier fluit en hij kan best wel aardig fluiten maar hij doet ook een beetje het geluid van grasparkiet na. Dus als iemand wat weet hoor ik het graag.
Groetjes jeffrey

Tara

Hoi Jeffrey,

bij bonte valkparkieten kan je het niet aan het uiterlijk zien, maar wel aan het gedrag. Als het echt fluiten is wat ie doet, dan is het normaal gezien een mannetje.
Tikt hij ook met zijn bekje op de tralie van de kooi bijvoorbeeld? Vertoont ie 'macho-gedrag'?

Volgens mij is het een mannetje :)

Groetjes, Tara

sjeffrey

bedankt voor de tip nu weet ik dat het een mannetje is ... hij pikt ook niet alleen maar spreid zijn vleugels ook wel eens daarmee
groet jeffreY

Rick

Hoi hier wat tips om te zien of het een man of een pop is.

Mannen hebben felgekleurde wangvlekken en een geel masker, poppen missen het gele masker
  en de wangvlekken zijn fletser.

- Bij lutino valken (en andere mutaties) kan je aan de hand van het gedrag het geslacht bepalen.
  Mannen vertonen vanaf ongeveer 6 maanden 'machogedrag' fluiten veel, paraderen met de

vleugels iets van het lichaam over de stok, poppen doen dit allemaal niet. Die fluiten weinig; maken   meer een soort brabbelende geluidjes.

- Een andere methode is de 'kuifjesmethode'
  man: kleine driehoekige kuifinplant
  pop: de kuifinplant loopt van ooghoek naar ooghoek; deze is dus veel breder dan bij mannen.

Groetjes Rick
Groetjes van Rick,Natasja en alle valkjes.

www.valkparkietenkwekerij.nl

R.I.P. Valko, Lyko, Binky, Lutie

Tara

Ja Rick, maar dit valkje is bont.

Hoi Jeffrey,

als hij zijn vleugels wat van zijn lichaampje doet, kan je dat zien als macho-gedrag, dan is het idd een mannetje ;)

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Rick,

Ik vind die kuifaanplant methode niet echt betrouwbaar er zijn ook poppen waar de aanplant minder is en bij mannen soms breder dus ik zou daar niet op vertrouwen.
Het gedrag is een van de betrouwbaarste methodes en anders als je er wat geld voor over hebt kan je een paar veren voor DNA onderzoek opsturen en je krijgt dan de uitslag.
Dit kost dan wel 22,50 euro maar vaak kan je het aan het gedrag prima bepalen.

Groetjes, Paul

Ivy

Hoi Paul.
Dat valt nog mee hoe duur het is... Waar kan je het laten doen? Ik ben namelijk heel erg benieuwd wat Nicky is, ik wil binnekort een andere valkje erbij en dan is het handig om dit te weten. Ze is nu nog geen drie maanden en van haar gedrag kan ik het moeilijk voorspellen. Ik dacht aan het begin een vrouwtje, maar nu weet ik het niet meer. Soms fluit ze wel, maar geen melodietjes ofzo...
Dankjewel, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Annouschka

Hoi,

is het valkje onder je naam je valkje?  Dan is dat volgens mij geen bonte?  Of zie ik het zo mis?

Ik vind de kuifmethode ook niet betrouwbaar evenals de intensiteit van de wangen.  Bij lutino's kan je het enkel zien aan het gedrag en aan de onderkant van de staart, staan daar na de jeugdrui nog een visgraatmotief, dan is het een popje, anders een man.

Ik heb hier ook een bonte, mijn yabba, en daar ben ik ook nog niet precies over uit wat het is  Het gedrag van een man maar volgens ons toch een popje, we weten het niet.  Het kan een macho-pop zijn want ze zit hier met 2 mannen en nog een ander popje samen.  Dus het gedrag zegt soms ook niet altijd alles.

Ik ben verleden weekend bij de mevrouw geweest waar mijn 3 musketiers van de 4 vandaan komen en ze zegt dat ik maar eens onder de cloaca aan de beentjes moet voelen en vergelijken met die van een van mijn mannen, bij een popje staan ze wijder uit elkaar, ze heeft me getoond hoe ik het moet doen maar ik heb het nog niet geprobeerd.

Ik denk dat de dna-test het betrouwbaarst is, daarvan ben je 100% zeker dan.

groetjes

Tara

Hoi Annouschka,

Jeffrey is een gast, heeft dus geen foto bij de handtekening, volgens mij verwar je die ;)

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Rick,

Je kan dat bedrijf opbellen en dan krijg je een paar zakjes thuis gestuurd om de veren in te doen.
Je kan alles even nalezen op http://www.gendika.com/hoofdpagina.htm daar staat precies wat je moet doen en de prijzen van het onderzoek.
Er is nog een manier via DNA is 99 % zekerheid maar je kan ook endelscopisch onderzoek laten doen daar kan je op wachten en je krijgt een certificaat waar op staat wat je valkje is.
De vogel word dan in een lichte narcose gebracht en een klein sneetje onder de linker vleugel gemaakt en dan met een dun buisje (endelscoop) kan de dierenarts dan zien wat het geslacht is.
Maar de DNA methode is wat fijner voor je valkje lijkt me.

Groetjes, Paul

Rick

Hoi Paul

Bedankt voor je advies.Ik had deze informatie (kuifmethode enzv.)ook van een vogelsite afgehaald.

Groetjes Rick
Groetjes van Rick,Natasja en alle valkjes.

www.valkparkietenkwekerij.nl

R.I.P. Valko, Lyko, Binky, Lutie

Paul

Hoi Rick,

Het voelen van de botjes bij de vogels wat sommige doen is ook erg onbetrouwbaar.
Als een popje een ei moet leggen staan ze ver uit elkaar maar ze gaan daarna vaak weer dicht naar elkaar staan en dan voel je weer geen verschil.
Iemand die zei er veel verstand van te hebben had bij mij twee popjes gevoeld en zei van een dat het een man was.
Bij bepaalde soorten vogels is dat soms wel te voelen maar bij valkjes is dat ook zeker erg onbetrouwbaar.
De beste methode is naar het gedrag kijken en ook DNA is natuurlijk heel erg betrouwbaar.

Groetjes, Paul