12 mei 2025, 17:50:07

Raar gedrag

Gestart door Jasper, 16 november 2004, 19:17:28

« vorige - volgende »

Jasper

Soms als mijn valkparkiet UFO op mijn hand zit dan loopt hij naar m'n duim toe, grijpt die met zijn poten heel stevig beet en gaat met de staart langs de rest van m'n hand. Ik dacht eerst dat het een "voorbereiding" op het paren was, maar dat gaat heel anders lijkt me. Hij wordt dan ook helemaal pluizig en doet z'n vleugels ook wel eens een beetje uit elkaar. Wie weet wat dit is?

Groeten, Jasper

Riny

Hallo Jasper
Ik denk dat jou valkparkiet je als zijn partner ziet, en volgens mij heeft dit gedrag wel degelijk met paren te maken.
Groetjes Riny

Jasper

Dan heb ik nog een vraag: als hij denkt dat ik zijn partner ben, dan gaat hij dus alle aandacht aan mij besteden. Mijn vrouwtje krijgt hierdoor dus geen aandacht meer. Toch zou ik het leuk vinden als ze een stelletje zouden worden, maar UFO is helemaal met de hand door mij opgevoed, en hij kan heel moeilijk zonder aandacht. Als ik hem minder aandacht geef wordt hij minder tam en vind ik het ook zielig voor hem, omdat hij toch wel aandacht nodig heeft. Maar dan krijgt mijn vrouwtje (Meis) wel weer meer aandacht en worden ze misschien een stelletje. Het grote probleem is dus dat UFO moeilijk zonder aandacht kan..

Tara

Ja daar heb je't al, logisch, veel vogels die met de hand zijn grootgebracht hechten alleen belang aan degene die 'm heeft grootgebracht. Daardoor is de kans erg groot dat hij geen nestje zal hebben met dat popje.
Het is logisch dat hij jou als partner ziet, je bent er altijd geweest voor 'm.

Dat is ook weer een van de redenen waarom je beter geen handopfok doet, ze zijn totaal afhankelijk van jou en laten soortgenoten soms vallen omdat ze alleen in jou zijn geïnteresseerd.

Groetjes, Tara

Riny

Hallo Jasper
Ik denk dat je eerst moet proberen als Ufo bij jou zit meis er ook bij te betrekken.Ufo moet er aan wennen dat Meis er ook bij hoort.
Hier zul je wel geduld mee moeten hebben.
Ik heb laatst door omstandigheden ook een valkje vanaf 2 dagen oud met de hand groot gebracht.Heb hem daarna langzaam aan andere vogels laten wennen, in het begin moest hij er niets van hebben. Nu zit hij in een kamervoliere met nog 3 andere valkjes en het gaat prima.
Maar dat kost bij een valkje wat je met de hand groot hebt gebracht veel meer moeite.
Ik wens je veel succes!!!
Groetjes Riny :D :D

Paul

Hoi,

Ik heb hier ook een valkje wat vanaf 5 weken met de hand is grootgebracht en die zit gewoon bij andere valkjes.
Ze heeft ook een paar keer gepaad al met een mannetje.
Het kan dus wel dat ze aan elkaar wennen.
Probeer ze ook buiten de kooi zoveel mogelijk bij elkaar te houden dus als er een bij je zit de andere er ook bij halen en ze beide aandacht geven.
Dat paren op je hand zo min mogelijk toestaan want als ze dat eenmaal gewend zijn is het moeilijk ze dat af te leren en paren ze niet meer met andere valkjes.
Dat probleem heb ik hier met een heel tam mannetje die paart op mijn hand maar hij weet niet hoe hij het bij zijn popje moet doen.
Wel broed hij op de eitjes als zijn popje die legt en hij voed ook de jongen op want vorige keer is zijn popje door een ander mannetje bevrucht en hij gedroeg zich als een voorbeeldige vader verder :-)
Alleen weet hij helaas nog niet hoe hij zelf jonkies moet maken :-(

Groetjes, Paul

Jasper

OKe, allemaal heel erg bedankt :P
Lukt vast wel