grote luchtbel onder velletje van valkje???!!!!!

Gestart door Vickyke, 16 november 2004, 20:19:01

« vorige - volgende »

Vickyke

Halloo

Nu heb ik iets heel raar gezien bij mijn valkje van negen weken.  Er zit blijkbaar een hele grote luchtbel onder zijn velletje, in zijn nek zo naar voor tot aan zijn krop.  Zijn oogje zit bijna dik.  Heb al naar de dierenarts gebeld maar kanhem niet bereiken.  Kga straks nog een keer proberen.

Heeft er dit nog iemand voorgehad met zijn valkje?  Het is dan ook het valkje dat een groeiachterstand had zo rond zijn vier vijf weken.  Hij kan moeilijklopen en ademen lijkt mij.  HIj reageert nog wel fel als ik mijn hand in de kooi steek.

groetjes vicky

Inger m

Hoi Vicky,
Mogelijk heeft deze valkparkiet een scheur(tje) in de luchtzak. Vogels hebben een uitgebreid ademhalingssysteem, bestaande uit longen die in verbinding staan met luchtzakken, verdeeld door het lichaam. Als er een luchtzak kapot gaat (wat niet snel gebeurd) komt de lucht onder de huid te recht en het werkt als een soort ventiel bij de ademhaling, elke keer gaat er weer wat lucht uit en neemt de hoeveelheid lucht toe.
Ik heb het ook een keer gehad bij een valkparkiet, op dezelfde plaats als jij beschrijft. Van dr. Feld kreeg ik het advies om met een steriele naald een gaatje in de huid te prikken om de lucht te laten ontsnappen. De bedoeling was dat het gaatje in de luchtzak vanzelf zou herstellen. Uiteindelijk werd het ook wel minder, maar de vogel is een paar weken later alsnog overleden aan ademhalingsproblemen.

Het feit dat je met een jonge achterstandsvogel te doen heb met deze symptomen heb je kans dat het gewoon geen goede vogel is. Hoe kom je aan deze vogel?

Neem hiervoor wel contact op met een goede vogelDA en volg niet zondermeer de door mij beschreven behandeling, tenzij de arts het voorschrijft. Maar ws is het belangrijk om het eerst te laten zien.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vickyke

Hallo inger

Dit valkje komt van een koppeltje van mij.  Ik had gezien(heb hier een topic over, te kleinvalkje voor vier weken geloof) dat hij niet goed in de pluimen kwam en nog heel klein was en tegenstelling tot zijn broer of zus. De DA is er toen bijgeweest en ze zouden ook last gehad hebben van diarree.  Na de nodige medicijnen en bijvoeding zijn ze er doorgekomen.  

Maar ik had al gezien dat hij een bultje had maar elke keer ik ging kijken was het weg en nu is het een enorme bult.

Mijn DA heeft ook kennis van vogels hij is hier al een paar keer geweest op thuisbezoek.  Maar kan hem nie direct bereiken nu.  Hij ziet er niet zo goed uit.   :-/
Hij heeft nu spreekuur maar mijn kindjes zijn ziek dus kan daar nie zo lang gaan zitten wachten.

groetjes vicky

Inger m

Hoi Vicky,
Ja, het is voor mij de vraag of je dergelijke 'achterblijvers' er doorheen moet slepen. Vaak worden het geen goede vogels en blijven tobben met de gezondheid. Maar hier heeft iedereen zijn eigen visie op. Ik probeer zelf te selecteren op robuuste en sterke vogels en wat niet mee kan komen, heeft pech. Ik denk dat dit ook in belang van de soort is...maar dat is even een heel andere discussie.

Is de vogel die achterbleef ook onderzocht op virussen en bacterien, mogelijk is een achterliggende ziekte of anderzijds aandoening de oorzaak hiervan.

Maar ik denk dat het het belangrijkste is om nu het probleem op te lossen met de lucht onder de huid. Zorg iig dat er een DA naar kijkt om een goede diagnose te stellen en hou verder in de gaten of de vogel het niet benauwder oid krijgt.

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vickyke

Hello inger

Wel het is nog maar mijn tweede nestje en ik had het gedacht dat ze niet genoeg voeding kregen van de ouders.  Maar blijkbaar was er dus meer aan de hand.

Nee hij is verder niet getest op virussen of zo.  Een les voor de volgende keer.

groetjes vicky

Inger m

Hoi Vicky,
Kan gebeuren, hoor. Ik heb wat dat betreft ook veel geleerd vanuit ervaring en in eerste instantie wil je zo'n diertje er graag doorheen helpen, maar op lange termijn zijn we toch meer gebaat bij dieren die zichzelf kunnen redden.

Ik hoop dat er bij deze vogel nog wat aan te doen is!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rene

CitaatJa, het is voor mij de vraag of je dergelijke 'achterblijvers' er doorheen moet slepen. Vaak worden het geen goede vogels en blijven tobben met de gezondheid. Maar hier heeft iedereen zijn eigen visie op. Ik probeer zelf te selecteren op robuuste en sterke vogels en wat niet mee kan komen, heeft pech. Ik denk dat dit ook in belang van de soort is...

Survival of the fittest  in  combinatie met spontane mutaties is in de natuur inderdaad het mechanisme om de soort te verbeteren. Maar waar leg je de grens in geval van huisdieren? Wanneer  laat je de natuur "haar gang gaan" en wanneer, vanaf welke leeftijd, grijp je als mens in? Een dag, een week, een maand, een jaar?  In het uiterste geval betekent kweken van robuuste en sterke vogels dat je er nooit een dierenarts bij haalt, nooit medicijnen geeft. Hele voliere uitgestorven door papegaaienziekte? Pech voor de vogeltjes, maar  ze waren blijkbaar geen van allen sterk genoeg.

-- Rene




Paul

Hoi Vicky,

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk net na het voeren en dan zie je in de nek naar de krop toelopend echt van die luchtzakken zitten.
Dat komt best vaak voor ik had dat ook toen ik hier zelf kleintje aan het voeren was en na een korte tijd ging de lucht vanzelf weg.
De krop loopt verder door dan je eigenlijk ziet en er zit dan gewoon tijdens het voeren lucht in de krop.
Voer je ze ook zelf of is dat als de ouders gevoerd hebben?
ALs het na een uurtje verdwenen is moet je er niks aan doen dat is gewoon normaal.
Toen kleintje hier erg veel pap gegeten had was de krop echt supergroot en toen zag je die luchtblaasjes ook niet meer.
Dus ik denk niet dat je er in paniek van hoeft te raken als het vanuit het nekje is en er ook niet in gaan prikken dat is nergens voor nodig.
ik denk dat op onderstaande foto de pijl aangeeft waar jij bedoeld.
Je kan op de foto ook zien dat dat eigenlijk gewoon het verlengde van de krop is want de pap zit ook bijna tot bovenaan dat zie je op de foto duidelijk.


Groetjes, Paul

Inger m

17 november 2004, 09:44:12 #8 Last Edit: 17 november 2004, 09:52:51 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Dat zou idd ook een optie kunnen zijn, daarom is het belangrijk dat er een DA naart kijkt. De luchtbel die jij laat zien is idd afkomstig van de krop en zie je bij jonge onbevederde vogels heel goed. Echter bij vogels van 8-9 weken zie je die niet meer, omdat er veren overheen liggen.
Ik ben zelf heel benieuwd wat een DA hiervan zegt.

Hoi Rene,
Het fokken van goede dieren staat voor mij los van het feit dat er een ziekte kan uitbreken (dat gebeurt in de natuur ook). Overigens is de kans dat een 'sterk' dier daaroverheen komt, groter dan dat van een zwak dier.
Het gaat mij erom dieren te kweken die sterk zijn. Door steeds zwakkelingen in leven te houden en ermee verder te kweken (en dat gebeurt!) trek je wat mij betreft de soort naar beneden. Je hoeft ze natuurlijk niet per definitie te laten sterven, maar selecteer ze wel uit voor de fok (en ook ouders als ze geen goede nakoelingen geven). In de valkparkietenwereld wordt volgens mij niet zo'n strenge selectie aangehouden en kan iedereen kweken met de vogels waarmee hij maar wil. Achtergronden van vogels zijn vaak nauwelijks bekend.

Op de vraag waar je de grens legt, denk ik dat dat gewoon begint bij een goede basis (goede kweekdieren). In gevangenschap moeten we er rekening mee houden dat de dieren op een andere manier gehouden worden dan dat ze leven in het wild. Het zou belachelijk zijn ze bv niet te ontwormen bij besmetting, omdat dat 'in de natuur' ook niet gebeurd. Zo ook voor de behandeling van papegaaienziekte ga je niet afwachten tot ze allemaal dood zijn of degene selecteren die het wel hebben overleefd. We hebben in een voliere met afwijkende omstandigheden, andere selectiecriteria en andere besmettingsdruk (=hoger) dan in de natuur te maken.

Bij het frettenforum is er nu een heel interessante discussie over. Iemand besloot om de leeftijden van overlijden vast te gaan leggen en daaruit blijkt dat fretten relatief jong overlijden (5-6 jaar), terwijl de fretten die wat eerder zijn aangeschaft (voor het een 'modedier') werd, wel 10-12 jaar oud zijn geworden. Deels wordt dit geweten aan amateuristisch fokken van de dieren (op uiterlijk/ leuke kleuren) en inteelt etc. Het lijkt dus op de leeftijd sneller omlaag gaat. Bij de jachtfretten, waarbij een veel strengere selectie plaatsvindt en ze de 'zielepietjes' niet gaan redden (niet nuttig voor de jacht) lijkt de leeftijd wel weer hoger te liggen.
Bij cavia's en ratten is het veel beter geregeld, daarbij worden complete stambomen afgegeven en worden selectie criteria ingezet. Zo wordt een rattenman soms pas bij 1.5 jaar ingezet voor de fok (ratten worden gem. 2 jaar) als hij bewezen heeft intussentijd gezond te zijn. Een aantal dieren uit een nest worden soms ingezet als fokdier en de rest wordt uitgeselecteerd als huisdier en mag niet meer mee gefokt worden (hoewel dat wel goede dieren kunnen zijn).

Deze discussie heeft weinig meer te maken met het onderwerp of het betreffende valkje, maar ik denk dat een verantwoordelijk fokbeleid wel belangrijk is. Ook bij valkparkieten schijnt (vgl een Belgische DA) de leeftijd te zijn afgenomen.

gr Inger


Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

17 november 2004, 09:54:24 #9 Last Edit: 17 november 2004, 10:05:26 by Paul
Inger schreef:
CitaatDe luchtbel die jij laat zien is idd afkomstig van de krop en zie je bij jonge onbevederde vogels heel goed. Echter bij vogels van 8-9 weken zie je die niet meer, omdat er veren overheen liggen.

Hoi Inger,

Ik denk dat de jongen van Vicky nog niet helemaal bevederd zijn anders zie je inderdaad die luchtzakken niet.
Ik ben benieuwd of ze hetzelfde bedoeld als ik op de foto aangaf want dat is wel normaal.

Inger schreef ook:
CitaatOok bij valkparkieten schijnt (vgl een Belgische DA) de leeftijd te zijn afgenomen.  

Ik hoorde zelfs iets van een maximum leeftijd van 6 jaar maar dat lijkt me wel heel erg kort :-(
Het is wel schrikbarend om dat te horen.
Ik heb zelf al een aantal valkjes ouder dan 10 jaar en dat zijn gezonde vogels dus over hun verwachte leeftijd ben ik niet echt bang.
Ook kan het best zijn dat handopfok valkjes ook minder oud worden omdat die zonder meer al een minder goede start hebben gemaakt ook al zijn ze gezond.
Wat is jouw idee daar over?

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ik weet niet of handopfok per definitie minder oud worden dan ouder opgefokte dieren. Vaak zie je wel dat ze wat kleiner blijven, dus helemaal ok is het niet. Verder hangt dit ook af van de handopfokmethode (bv massahandopfok) en daarom ben ik ook geen voorstander voor langdurige handopfok.

Wat ik wel denk bij valkparkieten is dat ze net als fretten veel gehouden (steeds meer) worden en zo ook veel gekweekt. Het is maar de vraag of er wel zo zorgvuldig geselecteerd wordt door kwekers voor goede huiskamervogels. Verder is er bij weinig kwekers (en bij mij dus ook niet) bekend hoe het de jongen verder vergaat en wat de achtergronden zijn van de ouders.

Wat mij ook vaak opvalt dat de valkparkieten die sterven op het forum (op wat uitzonderingen na) ook vaak relatief jonge vogels zijn.

Daarnaast zie je op vogelmarkten en ook in dierenwinkels vaak valkparkieten zitten van een teleurstellende kwaliteit, en die worden eveneens gekweekt of als huiskamervogel gehouden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Paul,
ik zie dat jij moderator bent van dit topic, mss is het nuttig om de reacties op te splitsen, daar ze wel erg off topic gaan en een aantal van mijn reacties niet meer bedoeld zijn naar Vicky en haar valkparkiet.
Verder is het mss wel een interessante discussie, want ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Een bericht verplaatsen is wel zo te doen maar een bericht waar de helft over het onderwerp van Vicky gaat en de andere helft over iets anders dat is heel lastig dat overzichtelijk ergens neer te zetten.
En een beetje off topic gaan is niet zo erg als het hoofdzakelijk maar wel over de vraag van Vicky blijft gaan want het is best wel een belangrijke vraag.
Even afwachten wat Vicky zegt of het er zo uit ziet als op mijn foto dus.

Groetjes, Paul

Vickyke

Hallo

Het is niet zoals op de foto.  Het is echt een serieuze luchtbel die tot onder de krop tot vanachter in dehals gaat.  Ze eten al zelfstandig.  Ze hebben een dag of twee wat bijvoeding gehad toen ze diarree hadden.

Ik ga vandaag proberen de DA te bereiken.  Kheb het vandaag nogal druk maar ik hoop da hij vanavond kan langskomen. Ik zal straks een foto nemen de blaas komt gewoon door de pluimen heen.

groetjes vicky

Inger m

Hoi Paul,
Volgens mijn is de lucht die jij op de foto aanwijst, lucht dat in de krop zit en geen luchtzakken. Deze zie je als het goed is niet onder de huid.

Hoi Vicky,
Veel succes bij de dierenarts. Hoe is het nu met het valkje?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.