19 maart 2024, 08:13:32

Vererving

Gestart door Tara, 11 november 2004, 15:22:21

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

als er iets is wat ik totaal niet begrijp dan is het wel vererving, ik mag dat tig keer lezen hier op de site, begrijp er niks van.. Weet wel wat het is, maar hoe weet je nu of het enkelfactorig of dubbelfactorig is en al die dingen :-/ :-/

Als iemand mij eens kan uitleggen, graag ::) Zou daar graag ook wel iets over weten in ieder geval :D

Alvast bedankt.

Groetjes, Tara

bannanne

'ksluit me aan bij tara
je mag me alles leren over vererving en alles over splits want heb eigelijk het valkenvirus goed zitten maar snap daar nog nix van  :-X

Stijn dc

hoi

lol, das allemaal niet zo simpel, ik snapte er vroeger ook niet veel van. Als je geluk hebt komt barbara dit lezen :)

Tara

Hoi,

over splits weet ik alles, maar vererving niet..
Dus als je wil wil ik je wel splits uitleggen hoor.
Ikzelf heb ook een eigen pagina gemaakt ivm splits.

Groetjes, Tara

Rene

Hoi Tara,
CitaatHoi allemaal,

als er iets is wat ik totaal niet begrijp dan is het wel vererving, ik mag dat tig keer lezen hier op de site, begrijp er niks van.. Weet wel wat het is, maar hoe weet je nu of het enkelfactorig of dubbelfactorig is en al die dingen :-/ :-/

Ik wil wel een poging tot uitleg wagen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat je niet snapt. Begrijp je niet hoe de vererving in het algemeen werkt, of vraag je je af hoe je kunt weten of een bepaalde eigenschap (kleur) enkelfactorig of dubbelfactorig in een bepaald valkje aanwezig is? Voor het laatste moet je de afstamming van de vogel weten, de eigenschappen van vader en moeder, opa en oma enz.

Van de twee paginas over vererving (hoofdstukje "mutaties") op de valkparkiet.com site, is http://www.valkparkiet.com/nl/files/vererving.htm het best. De andere stelt de zaken iets te simplistisch voor, deze zin bijvoorbeeld:
CitaatGeslachtscel: is een cel die men van vader en moeder meekrijgt om het geslacht van de jonge vogel te bepalen.

De jonge vogel krijgt van ieder maar een halve cel mee, want zou hij van ieder een hele cel meekrijgen, dan zou de jonge vogels steeds twee keer zo groot als zijn ouders worden.
Klopt niet. De geslachtscel is niet bepalend voor het geslacht, dat doen de X en Y chromosomen. Geslachtscellen zijn de cellen die samen een bevrucht eitje maken: 1 geslachtscel van Pa, 1 geslachtscel van Ma, maakt samen een embryo dat veilig opgeborgen in een kalkschaal uitgroeit tot een babyvalkje. En halve cellen daar doen we niet aan, die bestaan niet ;D :D

-- Rene

Tara

11 november 2004, 23:17:10 #5 Last Edit: 11 november 2004, 23:17:32 by tara_dewulf
Hoi Rene,

nou eigelijk begrijp ik een hoop niet hoor, weet je, ik zal morgen eens alles nog maar eens ( :D ) lezen en wat ik niet begrijp zal ik hier neerplaatsen. Van die X en Y chromosomen begrijp ik het wel ja maar da's ook alles...

Groetjes, Tara

Rene

15 november 2004, 05:44:48 #6 Last Edit: 15 november 2004, 05:47:26 by Rene
Hoi Tara,

Erfelijkheidsleer kan knap ingewikkeld worden, maar voor een begrip van de vererving van kleuren bij valkjes valt het nog wel mee.Voor de basis principes van vererving kun je ook iets verder kijken dan alleen valkparkiet.com. De collie club heeft ook een aardig stukje op hun website http://www.collieclub.nl/kleurvererving.htm
CitaatBelangrijk voor het begrip van de erfelijkheid, is te weten dat de erfelijke eigenschappen vastliggen in chromosomen. Een chromosoom kan men zich voorstellen als een rijtje woningen, dat door muren verdeeld is in afzonderlijke huizen. Elk huis noemt men een locus. In ieder locus woont een gen. Ieder gen is verantwoordelijk voor een eigenschap, bijvoorbeeld de vachtkleur.

Nu komen deze chromosomen in paren voor. Wellicht kunt u zich dit voorstellen als twee tegenover elkaar liggende rijtjes huizen in een straat. De twee genen die op dezelfde locus van elk van de twee chromosomen in een chromosomenpaar liggen (dus de twee precies tegenover elkaar wonende overburen in de straat) bepalen samen welke kleur de hond zal krijgen.

Hoe komt een hond nu aan die genen? Nou, bij de paring van de vader en de moeder, krijgt de pup van zijn vader de ene (willekeurige) helft van elk van zijn genenparen, en van zijn moeder de andere helft. Samen vormt dit het nieuwe genenpaar van de pup, wat o.a. bepaalt welke kleur hij zal krijgen.

[...]
Vervang "hond" door "valkparkiet" en dit stukje zou zo in de valkparkiet.com website opgenomen kunnen worden :)

Dubbelfactor is niets anders dan dat van de genen die een bepaalde eigenschap opwekken (bijv. pastelkleur) er 2 aanwezig zijn (1 van vader, 1 van moeder) terwijl bij enkelfactorig er maar 1 zo'n gen is (georven of van pa, of van ma).

-- Rene

Tara

 :D Hoi Rene :-).

Het helpt wel wat hoor :)
Dank je voor de info!

Groetjes, Tara