19 april 2024, 11:47:03

raar gedrag???

Gestart door aletta, 14 november 2004, 16:08:04

« vorige - volgende »

aletta

14 november 2004, 16:08:04 Last Edit: 14 november 2004, 17:05:20 by aletta
ik heb nogal wat vraagies... we hebbe onse valk (babs) nou ong. 2 jaar en doet dit allemaal al van et begin..
bv:1. hij zit heel vaak op de grond en dan gaat ie alle krummels die ze ziet opeten.
2. soms als se in der kooitje zit zit ze op der stokkie en maakt se een beetje tjilperige geluidjes.. et klnkt opsich wel tevrede maar k vraag me af watvoor gedrag dit iss :P
3. ze legt ongeveer 1 x in de 2 maande 4 eiere.. dan late we se 2 weken erin en hale we se weer 1 voor 1 uit. ondertusse eet ze heel veel van de muur.doen we dit goed?
4. deze week heeft ze 2 x gekotst.. et was een beetje bruinig slijmmet pitjes erin en at et darana weer op  :o
5.soms maakt ze een hele rare beweging met er hoofd.. et lijkt op gapen.. en het lijkt alsof ze iets moet doorslikken maar het lukt niet.
6.babs zit het meeste bij mij.. hij zit ook heel vaak op een stokje bij het raam maar bijna nooit bij die andere van ons gezin.. maar bv als k naar de hal wil.. vliegt ie achter me aan
7. heel vaak als babs in haar kooi zit en der is niemand thuis alleen ik.. en k ben ff in de keuke piept ie de hele tijd tot ie me weer kan zien.. wat kan k daar tege doen?

nouja.. k vraag me af wat dit allegaar is :) dus wie kan dit verklaren   :)

Inger m

14 november 2004, 17:23:11 #1 Last Edit: 14 november 2004, 17:25:47 by Cinnamon_valk
Hoi Aletta,
Het klinkt mij alsof de vogel een partner relatie met je heeft. Het opbraken van voedsel of kokhalsbewegingen (5) maken vogels naar hun partner.

Op welke manier maakt ze tjilperige geluiden. Een popje dat op haar stok gaat zitten met lage vleugels en staart omhoog (indien je haar rug aait) wil paren.

Verder wijst het constant achter je aan vliegen hier ook op evenals het leggen van eieren, wat vaak wordt gezien bij alleen-gehouden valkparkieten poppen.

De eieren laat je het best liggen totdat de pop haar interesse verliest en haal je dan weg. Dit hoeft niet 1 voor 1. Dit duurt circa 4 weken. Ze knaagt ws aan de muur om extra kalk binnen te krijgen, nodig voor het leggen van eieren. Extra voeding in de vorm van eivoer, grit en sepia is nodig om te voorkomen dat de vogel voedingsgebreken krijgt.

Verder, een valkparkiet is een sociale vogel die haar leven doorbrengt met de partner en groepsgenoten. Bij gebrek hieraan kan ze de mens als partner gaan beschouwen en dit kan (om praktische redenen) beter voorkomen worden. Een optie is een tweede vogel aan te schaffen,. zodat ze zich meer daarop kan gaan richten. Neem dan een jonge vogel, dan kunnen ze beide net zo tam blijven, maar hebben ook gezelschap aan elkaar. Indien je geen nestje wil kun je de eieren vervangen door kunsteieren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

aletta

om watvoor redenen dan? dat zou k graag willen weten..
en is het egt so erg? want men ouders willen er niet nog eentje bij

Inger m

Hoi Aletta,
Ik denk dat het met name ook voor de vogel zelf onprettig is. Deze zijn van nature niet alleen en leven in groepen, omdat dat hen veiligheid biedt oa.
Negeer elk partnergedrag, dus als de vogel wil braken of gaat kokhalzen, ga dan weg. De vogel ook niet aaien op de rug, omdat dit dit gedrag kan opwekken (paargedrag).

Waarom willen ze er geen 2e vogel bij? Vaak hebben 2 vogels niet perse extra ruimte nodig en is het een gemakkelijke manier om de vogel extra afleiding te bieden en tevens hoort een sociaal dier niet alleen gehouden te worden...

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

aletta

en als er een 2e vogel van zou kome.. gaan ze dan niet tege elkaar schreeuwe ensjow..
en kken je die 2e ook goed tam make nog?

Paul

Hoi Aletta,

Ik heb hier 22 valkjes in huis en het geluid valt erg mee.
Laats was er iemand die 5 valkjes heeft en die vroeg of ik ze wel binnen had zo stil waren ze :-)
Af en toe hebben ze wel een praatuurtje maar dat is normaal daar zijn het vogels voor.
Als je een tweede jonge en desnoods al een tamme erbij zet blijven ze echt beide tam en ze zullen als ze bij elkaar zitten ook niet echt gaan schreeuwen.
Vaak schreeuwen ze om aandacht maar als je er twee hebt dan hebben ze aanspraak aan elkaar en zullen dan niet vaak schreeuwen.
Popjes maken vaak minder lawaai dan mannetjes en als je geen jongen wilt kan je er een tweede popje bij nemen maar je kan ook de eitjes onklaar maken als je een mannetje hebt dus dat maakt niet zo veel verschil.
Vaak als valkjes zich zo aan mensen hechten en je wilt na een aantal jaren een maatje voor je valkje dan kan dat daardoor fout gaan.
Ik heb mijn eerste valkje 10 jaar alleen gehad en die kan niet goed met andere vogels omgaan.
nu na 3 jaar lijkt ie pas interesse te krijgen in een ander mannetje terwijl hij zelf ook een mannetje is.
Dus dat soort afwijkend gedrag kan je dus gaan krijgen met een vogel alleen :-(

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Aletta
Ook kun je zorgen dat ze vaak iets nieuws te spelen krijgen,bv een closetrolletje daar kunnen ze al uren mee bezig zijn.
Vaak schreeuwen ze ook omdat ze zich vervelen.
Als je ergens takjes van twijgjes kunt krijgen vinden ze dat ook geweldig om mee te spelen.
Je ziet het hoeft geen duur speelgoed te zijn ,en het zorgt voor afwisseling bij je valkje(s)
Groetjes en veel succes Riny :D :D

aletta

22 november 2004, 18:13:25 #7 Last Edit: 23 november 2004, 05:30:03 by Paul
in iig bedankt alvast..
maar er staat ook bij iemand :Vaak hebben 2 vogels niet perse extra ruimte nodig.
ik heb een kooi van 65 bij 53 is dat groot genoeg? of moet k een grotere kooi kopen?
en k weet niet hoe je die eitjes onklaar moet maken.. dus zou iemand dat miss willen uitleggen?
en  als k er een 2e valk bij neem kan k die dan gelijk bij men eerste valk in de kooi doen? k vind het wel het leukst om de valk zelf tam te maken..  ik d8 dat misschien men tamme valk dan een goed voorbeeld geeft aan die nieuwe om te laten zien dat mijn hand niet eng is ofsjow.. k hoor et graag
weer bedankt alvast!!  :) :D :)


Paul

Hoi Alletta,

Ik had bij je andere vraag hier al op gereageerd dus je kan daar even lezen wat ik als reactie had :-)

Groetjes, Paul

aletta

 ;Diedereeeen harstikke bedankt!!! en k denk dat het 2e vogeltje er snel ankomt!!