29 maart 2024, 09:38:18

Ricky is erg dominant

Gestart door Theetje, 13 november 2004, 14:33:38

« vorige - volgende »

Theetje

Hoi allemaal,

Vanochtend zag ik hoe Ricky de laatste slagpen uit Dokus haar vleugel trok. :o

Ze hebben in juli jongen gehad en sindsdien is Ricky losgeslagen lijkt het wel. Hij is erg agressief naar andere valkjes en soms ook naar ons toe. Het lijkt erop of ie nog een nestje wil, maar dat kan nu echt niet omdat voor de jongen al 2 onbevruchte nestjes hebben gehad.

Dit loopt nu echt de spuigaten uit. Dokus mag van Ricky niet meer bij het voerbakje komen als hij daar zit. Ik heb ze geprobeerd te scheiden, maar na een uur vond ik het wel welletjes. Ze breken letterlijk de tent af als ze niet bij elkaar zijn. Ze kunnen dus niet zonder elkaar, maar ook niet echt bij elkaar zolang Ricky zijn hormonen niet onder controle heeft.

Ik ben nu al op het punt aangekomen waar ik twijfel of Ricky wel kan blijven. Ik kan hem niet bij de andere valkjes in de kamervoliere zetten, want die jaagt ie op en valt ie aan.

Zit er gewoon een steekje los aan Ricky of zullen het echt de hormonen zijn. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik er mee aan moet nu.

Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt?
Voor het nestje was Ricky al wat dominant, maar het is nu 10x zo erg geworden. Wat moet ik doen?

Groetjes

Theetje


Irene

13 november 2004, 15:15:55 #1 Last Edit: 13 november 2004, 15:17:28 by irene
Hoi Theetje,
 :-/ tja misschien ken je mijn verhaal met Rudie? Het had bij hem verder niet met een nestje te maken; maaar sexueel gefrustreed was hij zeker ;D. Rudie werd ook steeds  dominanter, naar Gijs (pop) maar ook naar ons toe. We hebben hormoondruppels van Feld gekregen, om hem te kalmeren; dat werkte maar ik vond dat niet natuurlijk. Een gedrogeerde vogel is niet zoals het hoort :-/ En toen we stopten met de druppels waren we weer terug bij af! Einde van het verhaal is dat hij tijdelijk bij lique heeft gezeten om even zijn plek weer te leren, mar eenmaal hier thuis was het binnen een half uur weer raak! :o Hij zit dan nu ook weer bij Lique waar het een (b) engeltje is ::).Het heeft mij heel veel moeite gekost om die keuze te maken, en nu nog hoor vind ik het jammer dat het niet ging; maar zoals het bij ons thuis was kon gewoon niet meer! Hij vloog ons echt zomaar aan. Hij heeft het nu goed en naar zijn zin en dat vind ik zelf heel belangrijk. Lique en Peter zijn geweldige mensen, dus dat heeft onze keuze makkelijker gemaakt. En ik kan hem nogsteeds zo nu en dan zien en dat is ook fijn.
Tja, dat je nu voor een moeilijke keuze staat kan ik me helemaal indenken. Ik wens je heel veel sterkte toe met je beslissing. Hopelijk is het van zeer tijdelijke aard en wordt hij snel weer rustiger, anders hoop ik dat je een goed plekje kunt vinden voor hem :-/.
succes en groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Theetje

Hoi Irene,

Inderdaad is het een moeilijke situatie. Ik heb Lique er ook al over gesproken. Zij raadde me aan om ze een tijdje te scheiden, maar ze raken totaal van de kook. Mijn huis is niet zo gek groot, dus ze kunnen elkaar altijd horen. Aangezien ze tekeer gaan als gekken als ze elkaar niet zien helpt het dus niet. Dokus begint als een gek te vliegen in haar kooi met als gevolg dat haar toch al beschadigde vleugel er niet beter op wordt. Ze zit nu weer bij Ricky. Ik heb het idee dat Ricky niet helemaal tof in zijn bolletje is. Hij begint Dokus eerst te kriebelen op haar koppie. Dan gaat ze helemaal tegen hem aan leunen en dan grijpt ie haar stevig vast en rukt er weer veren uit. Nu zit Dokus aan de andere kant van de kooi heel zielig te slapen. Je kunt echt zien dat ze lijdt onder de situatie. Ik vind dit zo moeilijk. Ricky is voor ons ook niet echt plezierig meer zo. Je gaat je toch ergeren aan dat gedrag met alle gevolgen van dien. Als ik besluit om hem weg te doen moet ie wel naar iemand waar hij in iedergeval tot volgend voorjaar binnen kan zitten, want hij is niet gewend aan kou. In een buitenvoliere is ie zo dood denk ik.
Als Ricky echt niet tof in zijn bolletje blijkt te zijn wil ik er ook zeker niemand anders mee opzadelen, dus dat zou een hele moeilijke beslissing betekenen. Ik word hier echt een beetje wanhopig van. Zelfs de jongen van hun beginnen neurotische trekjes te krijgen. Kruimel die ik zelf gehouden heb is extreem angstig voor alles wat ie ziet of hoort, terwijl we hem nooit wat hebben aangedaan. Ik begreep van Annemiek dat Quasimodo die eerst zo goed tam was helemaal verwilderd. Het laatste jong zit bij mijn zus en die is wel redelijk tam, maar toch ook wat te onrustig naar mijn zin. Ik ben dus ook erg bang dat het in het karakter zit. Kweken doe ik sowieso niet meer met Ricky. Dat risico durf ik niet aan.

Groetjes

Theetje


Irene

Hoi Theetje,
het is zo herkenbaar! Ik voel echt met je mee; je weet dat het zo niet kan en toch wil je niet direct zeggen"wie wil hem hebben", het is toch je valkje. Misschien dat je ook tijdelijk die druppels van Feld kan gebruiken, die wij voor Rudie hebben gekregen? Of worden de jongen nog gevoerd? Dan kan dat misschien niet zo handig zijn, wie weet geeft hij dan wat door. Wij hebben toendertijd gewoon Feld gebeld vooe een afspraak voor "opvoedingsavies", omdat ik ook niet wist of het nu puur karakter was of iets anders :-/.
Nogmaals heel veel sterkte en ik blijf je verhaal volgen.
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Theetje

Hoi Irene,

De jongen worden allang niet meer gevoerd aangezien ze al 4 maanden zijn ;)

Kruimel is een jong dat ik zelf gehouden heb van hun en de rest zit bij mensen waar ik veel contact mee heb. Op die manier kan ik ze een beetje volgen.

Misschien moet Ricky inderdaad maar aan de Bach Remedie ofzo. Voorlopig is ie erg geschrokken omdat ik boos tegen hem ben geweest. Waarschijnlijk voelt ie toch wel aan dat het nu menens is. Hij laat Dokus nu tenminste wel even met rust. Hopelijk heeft ie last van hormonen en neemt het allemaal weer wat af strakjes. Duimen maar, want ik wil hem niet kwijt, maar heb ook wel het besef dat dit niet eeuwig door kan gaan op deze manier.

Groetjes

Theetje


Paul

Hoi Theetje,

Een lastig probleem met dat plukken :-(
Ik heb hier ook een koppel wat stapel op elkaar is alleen plukt de man ook steeds het hele kopje kaal maar ze zijn onafscheidelijk en de jongen die daar zijn uitgekomen zijn wel heel erg lief gelukkig.
Het is waarschijnlijk door stress begonnen en een gewoonte geworden denk ik :-(
Hopenlijk gaat het straks met Ricky toch beter het zou niet leuk zijn om hem weg te moeten doen.
Je zou inderdaad die Bach Bloesem kunnen proberen je moet dan de recrue remedie hebben dis had Irene ook.
Proberen kan natuurlijk altijd en het is niet superduur.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi,

De situatie lijkt nu wat tot rust te komen (voor hoelang???).
Dokus gaat haar eigen gangetje en laat Ricky een beetje links liggen. Ricky lijkt daar toch wel "respect" voor op te brengen. Ze zitten nu iets meer in het donker omdat ik pas over zessen thuis kom en ze krijgen geen douche meer. Ik heb wel eens gelezen dat licht en douchen de broed aanwakkeren omdat je het regenseizoen nabootst, wat in het wild de normale broedtijd is. Of dit waar is weet ik niet en of het daardoor komt dat Ricky iets rustiger lijkt weet ik ook niet. Naar ons toe blijft Ricky wat agressief, maar hij is natuurlijk nooit tam geweest. Hij wordt alleen wat moeilijker in de omgang dan voor hij jongen heeft gehad.

Ik hoop dat ie zich binnenkort weer wat beter gaat gedragen, want ik wil hem toch niet missen.

groetjes

Theetje


Irene

Hoi Theetje,
fijn te horen dat Ricky uit zichzelf wat rustiger geworden is, in ieder geval al tegen zijn popje. Dat is altijd fijner dan op wat voor een manier dan ook te moeten ingrijpen. Ik hoop dat het richting jullie ook rustiger zal worden.
Succes ermee en groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes