20 mei 2024, 15:28:55

ojee??

Gestart door frenky, 9 november 2004, 18:48:14

« vorige - volgende »

frenky

hoi,
ik ben kirsten en heb een valkje van ruim 8 weken. hij eet nog niet 100% zelfstandig. in een paar dagen geleden had k het gevoel van wel maar nu denk ik weer van niet...hihi eivoer en trosgierst wel, maar hij krijgt van mij nog wel twee keer per dag een papje.
ik heb net een vergissing gemaakt, ik heb in plaats van lorrievoedsel heb ik nutribird gekocht. want ik dacht dat de kweker dit had gebruikt om mijn frenky met de hand op te voeden. (ik had wat in een zakje mee gekregen)maar nu heb ik net weer even contract gehad en nu blijkt het lorrievoedsel te zijn....kan mijn valkje nog wel wennen aan de nutribird? want anders zit ik met een bus vol nutribird en ik heb hem al open gemaakt...oeps :-/

Tara

Hoi,

jeetje ik dacht dat ie al zelfstandig at, en nog tweemaal voeren is echt te veel, hij moet dringend zelfstandig zitten hoor!
Het voer zal ie wel eten, maar het kan zijn dat zijn ontlasting verandert de eerste keren doordat het niet zo goed is om van voedsel te veranderen.

Ik hoop dat ie gauw zelfstandig eet, jij zal 'm zaadjes moeten leren eten. Je kan beginnen met zaad voor grasparkieten of voor exoten ipv voor valkparkieten.

Groetjes, Tara

suus

Hallo,

Ik mag toch hopen dat hij al wel zaad eet, als je valk al 8 weken is.
Verandering van voer voor het laatste weekje lijkt me ook niet wenselijk. Op hoeveel voedingen zit je nog dan? Ik zou nog een klein zakje bij de kweker vragen (als het kan).
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Tara

Hoi Suus,

er staat dat hij nog 2x per dag pap krijgt..
Vind echt niet kunnen op die leeftijd nog..

Hopelijk eet ie snel helemaal zelfstandig.

Groetjes, Tara

suus

 :-/ oeps overheen gelezen Tara.

Nou het is wel vaker zoo dat handopfok later zelfstandig zijn. Maar 2 keer met 8 weken is inderdaad wel erg veel. Het zou echt al op 1 x per dag zijn, en daar kan zij het best ook naar toe gaan.
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Riny

Hallo allemaal
Ik heb al vaker gezegd dat ik veel valkjes met de hand groot gebracht heb,maar het ene valkje is het andere niet.
Ik heb erbij gehad die met 8 weken zelfstandig aten,maar als een valk grootgebracht wordt d.m.v. handopfok is hij later zelfstandig als dat hij bij de ouders groot gebracht wordt.
Zelfs als hij bij de ouders is wordt hij na het uitvliegen nog minstens 3 weken bijgevoerd.
Als ik vind dat de tijd gekomen is dat hij het nu zelf maar moet doen zet ik een klein schaaltje met het papje in de kooi.
Daarover heen wat zaadjes van trosgierst en het lepeltje wat ze heel goed kennen er ook in.
Dat werkt bij mij uitstekend!!Misschien voor jullie ook het uitproberen waard.
Succes Riny :)

frenky

bedankt voor jullie reacties!
ik weet het ook even niet meer hoor... :-/
ik weet gewoon zeker dat hij wel trosgierst kan eten, maar ook vind ik geen gepelde velltjes van de andere zaadjes. en hij bedelt erg veel nou geef ik daar niet veel aan toe. maar wat ik zo moeilijk vind dat ik bang ben dat hij te weinig krijgt, dus vandaar dat ik hem nog twee keer pap geeft. toen ik hem een ruim week geleden op haalde, at hij nog drie keer pap. dus vandaar de twee keer pap. maar wat ik dus kan doen is het mengen met zaadjes(alhoewel mij dit in een ander topic werd af geraden :-/).  lastig, lastig. ik wil gewoon het best....maar ja wat moet ik nou doen? het is een beetje tegen
 strijdig... :-/

Annouschka

Hoi,

allereerst niet panikeren, dat is nergens voor nodig.  Hij is nu 8 weken en ja, hij zit nog op 2 voedingen per dag maar daar zaten de mijne op die leeftijd ook nog op hoor.  Wat je kan doen is hem bv iedere morgen, voor hij pap heeft gehad, wegen en dat bijhouden, als hij niet vermagerd, eet hij wel degelijk volgens mij, mss dat ie eivoer eet en dat je het niet ziet?
Hij moet tegen het einde van de week op 1 voeding staan, dat is een feit.

Ik zou zeker geen zaadjes tussen de pap mengen, als ie gulzig eet, is de kans dat ie zich verslikt erg groot, met alle gevolgen van dien.

Kan je anders niet ten rade bij de kweker?  Wat is zijn advies hierover?
Heb je wel genoeg uitleg gekregen bij de aankoop?  Ik vind niet dat men valkjes met handopfok moet verkopen aan mensen waarvan het hun eerste valkje is.
Ik heb er ook 3 met handopfok maar ik werd heel goed begeleid door de kweekster, kon met al mijn vragen bij haar terecht.

groetjes

frenky

ik weet dat het allemaal niet erg proffecioneel over komt. maar de mensen waar ik frenky vandaan heb, gaven mij het advies om het gewoon af te bouwen en dan gaat ie van zelf wel van de zaadjes eten. maar ik vind de tip van het wegen wel erg slim en zal ik ook zeker gaan doen. wat is ongeveer een normaal gewicht van een 8 weken oude valk?

het zal allemaal wel goed komen maar ik wil gewoon het best voor mijn valkje. en dat de mensen hem aan mij hebben mee gegeven zal wel niet goed zijn. maar gelukkig is er het forum nog toch? :-/. ik voel me nu wel een kuikel :'( had ik zelf misschien beter moeten weten? ik dacht voor dat ik heen ging om hem op te halen dat hij al zelfstandig at. maar alleen hij was de gene dit nog pap kreeg. maar ik was zo verliefd op hem hij was gewoon exact wat ik zocht. alles aan hem sprak mij aan. en ik ben een typ dit op zijn gevoel af gaat. zo heb ik dat met al mij dieren gedaan ;D
ik schaam me nu een beetje

bobbie

Hoi Frenky,
Je hoeft je nergens voor te schamen hoor. Je hebt het forum  vragen gesteld en dat betekent dat je het beste met je valkje voor hebt. Alles komt goed, zeker weten.

Geniet van je gevleugelde vriend en veel succes,

Groetjes, Bobbie

Annouschka

Hey hey,

begin nu niet aan jezelf te twijfelen he, das nergens voor nodig hoor!  Maar zorg gewoon dat ie genoeg binnenkrijgt, dat ie zeker niet verhongert.  Maar laat hem even bedelen, geef niet direct toe.  Kijk, probeer de eerste voeding tot de middag uit te stellen, meng wat trosgierst door het zaad, zo zal ik ook van de zaadjes beginnen eten.  Zorg dat ie steeds eivoer heeft, dat eten ze ook eerder dan zaad lijkt mij.
Hier was dat toch het geval.  En wacht dan met de 2de voeding tot 's avonds.

Het is jouw fout niet dat die mensen je niet genoeg advies hebben gegeven.  En professioneel, wij zijn hier ook niet professioneel bezig hoor, wij zijn gewoon allemaal liefhebbers die een passie voor valkjes hebben. :D  En we proberen elkaar te helpen met raad en advies.

groetjes

Paul

11 november 2004, 06:01:58 #11 Last Edit: 11 november 2004, 06:02:48 by Paul
Hoi Frenky,

Eerst even over die lorivoeding.
Als je een valkje van 8 weken alleen lorivoeding geeft is dat echt niet goed.
Je moet dat vermengen met 50 % eivoer voor je het geeft omdat pure lorivoeding alleen voor hele jonge valkjes is.
Maar Nutribird A21 (je hebt toch geen A19 hoop ik?)is prima hoor ik zou gewoon dat geven en dat is al aangemaakt op de goede verhouding dus je hoeft niks te mengen.
Lorivoeding is van Cede denk ik en dat is prima als je het maar mengt naargelang de leeftijd van de vogel.
Ik heb nu een valkje van 9 weken wat nog op 1 voeding zit en die begint nu steeds iets meer zelf te eten.
Het gewicht kan erg verschillen mijn valkje is wat afgevallen en die weegt voor het voeren 60 gram en na het voeren 70 a 75 gram.
Pas wel op dat de krop leeg is voor je voert want ze blijven zeuren om pap maar als de krop niet volledig leeg is echt niks geven.
Het scheelt ook heel erg sommige valkjes eten met 8 a 9 weken zelf maar je hebt er ook bij die tot 15 weken nog pap eten.
Wat hier soms hielp was het valkje bij al volwassen valkjes zetten ze zien dan hoe ze moeten eten en zijn in een mum van tijd zelf aan het zaad aan het eten.
Maar heb je maar 1 valkje dan word dat moeilijk natuurlijk.
Houd in elk geval zijn gewicht goed in de gaten hij mag niet teveel in gewicht achteruit gaan.
Ook kan je even de borst voelen het borstbeen mag niet te scherp uitsteken.
Maar dat is makkelijk vertellen maar als je niet weet wat je moet voelen kan dat lastig zijn dat kan ik me voorstellen.
Heb je nog vragen stel ze dan gerust.

Groetjes, Paul

frenky

11 november 2004, 12:05:02 #12 Last Edit: 11 november 2004, 12:05:49 by frenky
bedankt voor je reactie, ik had inderdaad al het lorrievoer met eivoer er door(pff dat scheelt weer) en ja ik het de 21(pff scheelt ook weer hahaa) zo als ik nu kan zien weeg hij tegen de 80 gram maar aangezien ik nog geen digi. weegschaal heb weet ik nog niet exact. maar vanmiddag ga ik zeker even naar de blokker ;) ik ga gewoon even kijken hoe het nu verloop. ik heb er een goed gevoel over. wat ik mij af vroeg, als de krop nog niet helemaal leeg is mogen ze dan wel trosgierst eten? want dan word ie natuurlijk nooit echt helemaal leeg... :-/
alvast allemaal heel erg bedankt

Riny

Hallo Frencky
Als je valkje zelf de trosgierst eet is het niet erg,maar er wordt mee bedoeld dat hij dan niet gevoerd mag worden door bv jou.
Succes Riny :D

Paul

Hoi Frenky,  

Met pap loop je de grootste kans op kropverzuring omdat dat verzuurd in de krop en dan kunnen er blaren ontstaan in de krop en daar gaat een valkje aan dood.
Trosgierst is droog voer dus je loopt dan weinig kans dat dat fout gaat.
Als een vogel volwassen is dan gaat alles vanzelf en zal het niet snel gebeuren omdat de voeding ook heel anders is.
A21 is prima gebruik dat gewoon en vergeet heel die loripap.
Bij de Blokker hadden ze pas weegschaaltjes voor 10 euro in de aanbieding ik hoop dat ze die nog hebben die zagen er niet gek uit voor dat geld.
En je hebt eigenlijk gewoon een weegschaaltje nodig je kan dan het gewicht van je valkje in de gaten houden en je kan dan vaak al zien dat ze ziek zijn als het gewicht ineens een stuk omlaag gaat.

Groetjes, Paul