11 mei 2025, 14:14:05

Geschiednis

Gestart door Cherelle van randeraad, 30 oktober 2004, 20:46:33

« vorige - volgende »

Cherelle van randeraad

Hallo ik ben een vraagje ik has een dicusie hoe de  naam van valkparkiet is ontstaan.
Mijn moeder zeg dat een valk ook een kuif heeft en dat ze daarom zo heten.
Maar ik kan nergens op internet ee valk vinden met een kuif.
Dus daarom mijn vraag hoe is een valkparkiet aan zijn naam is gekomen?? :D
Ik hoop dat u ons kan helpen.

Groetjes Cherelle

Lieke

Volgens mij berstaan er geen valken met een kuif :-/
Ik weet het niet zeker hoor!

Groetjes, Lieke

Karin

Omdat de valkparkiet net zo sierlijk vliegt als een valk heb ik wel eens gelezen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Carla Vdb.

Ik heb eens gelezen dat de valkparkiet eigenlijk geen parkiet is maar een papegaai. Hij zou afkomstig zijn van de kaketoe, die ook een kuif heeft. Ook het broedgedrag zou overeenstemmen met dat van de kaketoe, nl. de man en de pop broeden afwisselend en hun DNA zou ook overeen komen.
De 'valk' in hun naam zou er gekomen zijn omdat er gelijkenissen zijn met de vlucht van de valk.

Groetjes Carla

Tara

Hoi Carla,

er zijn toch wel twijfels of de valkparkiet wel degelijk van de kaketoe afkomt..

Groetjes, Tara

Carla Vdb.

Hey Tara,

Ik weet er ook het fijne niet van. Ik heb het nog al gehoord dat hij niet van de kaketoe zou afstammen, maar zover ik weet is er niets anders over bekend.

Groetjes Carla

Marianne

Ik heb wat kunnen vinden in een boekje wat ik heb. (Valparkieten van Annette Wolters)

ik citeer:

Naar zijn nederlandse naam wordt de valkparkiet (nymphicus hollandicus) ingedeeld bij de parkieten. Toch is het een papegaai of men hem nu rekent tot de onderfamilie van de kaketoes of tot die van de echte papegaaien. Vele vogelkenners zijn stellig van mening dat de valkparkiet tot de onderfamilie van de kaketoes behoort. inderdaad doet zijn kuif aan die van die van de kaketoes denken. ook zijn oranjerode wangvlek zou als teken van verwantschap met de kaketoe kunnen worden gezien. Het meest in het oog springend is echter wel de overeenkomst in broedgedrag tussen beide soorten: net als de mannelijke kaketoe is ook het mannetje van de valkparkiet betrokken bij de broedzorg, wat bij geen andere parkietensoort of grote papegaaiensoort voorkomt!
Aan de andere kant zijn er ook argumenten om valkparkieten wegens hun typische uiterlijk in te delen bij de platstaartparkieten, een geslachtengroep van echte papegaaien.

Als eerste onderzoeker heeft Johann Friedrich Gmelin (1746-1804) de valkparkiet beschreven en hem een naam gegeven. Gmelin noemde hem toen 'kaketoeparkiet' (psittacus novaehollandiae)
Er is geen duidelijkheid wie hem later de latijnse naam Nymphicus gaf. Maar als je hem goed bekijkt, zijn slanke gestalte, zijn elegante bewegingen en de diepe indrukwekkende kleuren van zijn verenkleed ziet misschien de aanleiding om hem te verbinden met Nymphe, de natuurgodin in het Griekse volksgeloof.

Het is een heel verhaal maar ik wist niet precies hoe ik het korter moest omschrijven, vandaar het hele citaat.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

suus

Hallo,
Helaas ben ik de bron kwijt, maar het dna zou ook overeenkomsten van een papegaai vertonen. Ook het feit dat valken twee tenen vooruit en twee tenen achteruit hebben maakt dat men meer en meer denkt dat het toch een minipapegaai is...
Als iemand de bron weet,,,, graag even een berichtje, ben wel benieuwd.
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

suus

Hallo,
Helaas ben ik de bron kwijt, maar het dna zou ook overeenkomsten van een papegaai vertonen. Ook het feit dat valken twee tenen vooruit en twee tenen achteruit hebben maakt dat men meer en meer denkt dat het toch een minipapegaai is...
Als iemand de bron weet,,,, graag even een berichtje, ben wel benieuwd.
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Valerie

In de biologie wordt elk levend wezen in een klasse, orde en familie ingedeeld. Om daarbij de regels voor alle wetenschappers uniform hanteerbaar te maken, werd voor een gelatijniseerde naamgeving gekozen. De wetenschappelijke naam van de valkparkiet luidt: Nymphicus hollandicus (Kerr.). De familienaam Numphicus is ontleend aan het Grieks, met name aan 'numphikos' (= bruidachtig of meisjesachtig) zodat hij zijn naam dus waarschijnlijk dankt aan zijn slanke, 'meisjesachtige' gestalte.
Met het tweede deel van zijn naam hollandicus wilden de wetenschappers zijn land van oorsprong aangeven. Hij was immers afkomstig uit Australië, dat indertijd ook Nieuw-Holland werd genoemd. Het bijvoegsel 'Kerr' verwijst naar het feit dat een zekere Kerr deze vogels als eerste heeft onderzocht en beschreven.
Bron: Mijn valkparkiet van Th. Haupt. P. 14-15