9 mei 2025, 05:07:04

Kortwieken??? Nagels knippen???

Gestart door Jeroen Verrijckt, 22 augustus 2004, 17:03:49

« vorige - volgende »

Jeroen Verrijckt

1)Hallo
ik heb al een Jaar een valkje maariedere keer als hij los is gaat die vliegen en om te voorkomen dat er ongelukken in huis gebeuren want we hebben namelijk een villa met weinig deuren en 3 grote hondendus vind ik het het beste dat mijn valkje bij mij blijft en we hebben ook nogal veel ramen zodus is mijn vraag waar kan je dat laten doen en welke soorten van kort wieken bestaan er???Want ik had eens ergens gelezen dat er 3 verschillende mogelijk heden waren

Dank bij voorbaat
JEROEN EN LOCKIE

2)Hallo
ik heb nu al een jaar een valkje en zijn nagels zijn op dat jaar zeer lang geworden en  nu is mijn vraag is het verstandig om de nagels van je valkje te knippen of te laten knippen?
Indien ja hoe moet je dat doen of waar moet je dat doen???

Dank bij voorbaat Jeroen Verrijckt

Paul

Hoi Jeroen,

Je hebt kortwieken en leewieken en kortwieken mag in Nederland en leewieken is verboden gelukkig.
Bij leewieken halen ze operatief een stukje vleugel weg en je valkje kan nooit meer vliegen ook niet na de rui :-(
Kortwieken is tijdelijk en je valkje kan na de rui weer gewoon vliegen.
Er zijn voor en tegenstanders voor het kortwieken maar als het in het belang van je valkje is dan is het natuurlijk makkelijker beslissen.
Je kan kortwieken op verschillende manieren doen.
Eigenlijk knip je in alle gevallen een stuk van de vleugelpennen af maar je kan er meer of minder wegknippen.
Als je er een aantal wegknipt dan kan je valkje nog wel naar beneden vliegen maar hij kan geen lift krijgen om omhoog te komen.
Knip nooit te dicht bij de vleugel een veer af dan heb je kans dat het gaat bloeden of ze vallen er tijdens de rui niet meer uit.
Het beste kan je het door een ervaren iemand laten doen dus bijvoorbeeld door een dierenarts die er verstand van heeft.
Let er wel op dat ondanks het kortwieken soms een valkje nog wel eens een heel stuk kan vliegen zeker als de wind onder de vleugels komt of net na de rui als ze nieuwe veren krijgen.

Op je vraag voor de nagels:
Als je de juiste zitstokken gebruikt hoef je de nagels nooit te knippen die slijten vanzelf af dan.
Ik heb altijd een groot mineraalblok in de kooi en daar zitten ze ook op en dan slijten de nagels daar ook door.
Je kan ook zitstokken van verschillende diktes in de kooi hangen of wilgentakken als zitstok gebruiken dat slijt dan ook beter.
Als dit allemaal niet helpt heb je ook speciale zitstokken van een soort steen die je met een vleugelmoer aan de tralies vastmaakt waar ze op kunnen zitten en dan slijten de nagels ook.
Nooit die schuurpapier hulsjes gebruiken die zijn echt slecht voor de zooltjes van je valkje.
Als ze echt te lang zijn kan je ze ook knippen maar pas op dat je altijd bijten het leven blijft anders gaat het bloeden en dat stopt soms heel moeilijk en dat moet je dan zelf helpen stoppen door het dicht te schroeien of met speciaal wondpoeder.
Als je een nagel tegen het licht houd zie je een soort buisje lopen in het begin en daar moet je altijd een stukje vanaf knippen.
Bij donkere nagels zie je dat niet en je moet dan een beetje gokken waar je knipt en dat moet je dan alleen doen als je er ervaring in hebt of het laten doen.
Maar ik heb hier nog nooit een nagel hoeven knippen dus je kan dan beter op zoek naar zo'n nagelzitstok of andere zitstokken.

Groetjes, Paul

the_lost_valley

Hoi,
Ikzelf kan mijn vogels kortwieken en nagels knippen (mocht het toch te erg zijn).. maar er zijn naast de dierenarts ook vaak dierenwinkels waar je je vogels kan laten kortwieken of de nagels kan laten knippen. Vaak is dit tegen een kleine vergoeding, maar nooit zo groot als de kosten van de dierenarts. Zorg iig wel dat je een GOEDE dierenwinkel hebt, waar ze veel verstand hebben van vogels, en dat je goed kan zien, wat ze doen. ALs je er niet bij mag zijn, weet je nooit hoe ze omgaan met je vogels, dus vraag dan of je er bij mag blijven..
Groetjes Natalie

Roosje

Bedankt voor dat schuurpapierhoesjes verhaal paul, ik ga ze meteen weghalen  :)

Paul

Hoi Roosje,

Dat is heel goed want ze zijn wel gewoon te koop maar toch niet echt goed helaas.
Sommige winkels verkopen ze zelfs niet omdat ze weten dat het slecht is maar andere gaat het gewoon om het geld en die verkopen het wel.
Ik snap ook niet dat een merk als Vitakraft die toch goeie spullen hebben dat op de markt brengen.
Je kan veel beter een jumbo mineraalblok neerhangen daar zitten ze hier soms gewoon op te slapen en daar slijten ook de nageltjes van af.
Ik heb hier in 16 jaar nog nooit een nageltje hoeven knippen bij geen enkel valkje.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi Jeroen,

Zoals Paul al heeft gezegd zijn er een aantal manieren van kortwieken. Mijn Kruimel vloog zich zelf te pletter en alhoewel ik geen voorstander van kortwieken ben had ik nu zelf ook geen keus. Bij Kruimel zijn de veren niet overdwars geknipt, maar langs de schacht van de veer zijn aan een kant alle veertjes weggehaald. Dit is bij een aantal veren gedaan. Hierdoor heeft hij minder draagvlak tijdens het vliegen en is hij wat uit balans. Daardoor vliegt ie minder hard, maar vliegen kan ie nog steeds goed. De schade die hij nu oploopt is alleen een stuk minder. Hij heeft namelijk een tijdje bij iemand gelogeerd en die kunnen nu het plafond opnieuw gaan witten omdat ie zich stuk vloog tegen het plafond.

Hoe je je valkje wilt laten wieken is dus eigenlijk een beetje afhankelijk van het feit hoever jij wilt dat ie nog kan vliegen. Helemaal niet vliegen is m.i. geen optie, want het blijft een vogel en die horen nu eenmaal te vliegen, maar je kunt het wel een beetje beinvloeden dat ie niet meer zo keihard kan vliegen.

Groetjes

Theetje

steffie

Ik heb daar ook een vraagje over, en hoop dat iemand mij snel kan helpen.

Ik heb nu sinds een maand 2 valkparkieten... ze zijn schatjes alleen het tam worden lukt niet erg.
Iedere keer als we hun vertrouwen gewonnen hebben dan gaat er wel iets mis waardoor we opnieuw moeten beginnen... en daar bedoel ik vliegen mee.

Het gebeurt wel eens dat als ik ze eten geef ze (als ik even niet oplet) dan er uitvliegen.
Ze vliegen dan als gekken rond steeds overal tegen aan, vallen dan naar beneden... kan ze dan moeilijk pakken en vang ze dan met een thee doek (gooi over ze heen en vang ze zo dan).

Als dat is gebeurt zijn ze weer bang en moeten we weer opnieuw beginnen.
Zou kortwieken in dit geval ook goed zijn????

Gr steffie

Tara

Hoi Steffie,

da's dan weer kortwieken zodat ze tam zouden worden... Dat vind ik niet echt een reden om te kortwieken hoor, ik kortwiek alleen wanneer het nodig is.. Hoe oud zijn die valkjes? Je moet eerst hun vertrouwen winnen, dus even zorgen dat ze er niet uit vliegen. Ook is het moeilijker twee valkjes tegelijk tam te maken, is makkelijker elk apart natuurlijk..

Groetjes, Tara

Riny

Hallo Steffie
Mijn ervaring is om ze nooit te vangen,ze krijgen heus wel een keer honger en gaan dan naar de kooi terug.
Zet de kooi ergens neer waar ze ze goed kunnen zien.
Als je ze vangt met een doek maak je ze volgens mij alleen maar bang.
Succes Riny

steffie

ze zijn zo in paniek als ze los zijn, dan vliegen ze steeds met hun hoofd tegen het plafond... en vallen dan naar beneden... kan ze dat toch niet laten doen... ze bezeren zich echt zo..... dat vind ik ook zielig

marc

nog even over kortwieken

Ik ben er niet zo voor want de vogel kan niet vluchten warneer
dit nodig is.

Laat het dan wel wil doen,heb ik wel eens gelezen dat je het nooit zelf moet doen,omdat dit voor de vogel een vervelende ervaring is.
Deze slechte ervaring koppelt hij aan jou ,hij zou  dus anders tegen je kunnen gaan doen.

beter is het om dit bij de dierenarts of een goede erkende dierenspeciaal zaak te laten doen

groeten marc