4 mei 2025, 08:45:34

papegaaienkooi

Gestart door Lizzy, 25 oktober 2004, 15:22:28

« vorige - volgende »

Lizzy

Hallo,

Ons valkje Nikos is nu ongeveer 5 à 6 weken oud, ik denk erover om hem een papegaaienkooi te geven. Is dit geschikt voor hem? Ik vind het zo zielig in die kleinere kooi.
Hij is ook af en toe aan het niezen maar maakt verder geen zieke indruk, gaat dit vanzelf over, of moet ik er iets mee doen?

Alvast bedankt en groeten Lizzy

Riny

Hallo Lizzy
Ik denk dat het alleen maar fijn is voor je valkje als ze een grote kooi krijgt.
Je hebt plaats voor extra speelgoed en echte takken waar ze fijn aan kan knabbelen.FRUITTAKKEN of WILGETAKKEN
Groetjes en Succes Riny

Paul

25 oktober 2004, 17:01:14 #2 Last Edit: 25 oktober 2004, 17:02:36 by Paul
Hoi Lizzy,

Je hebt ook mooie kamervollieres dat is voor een valkje misschien beter dan een papagaaienkooi.

De ruimte tussen de tralies es soms zo groot dat ze er met hun kop doorheen kunnen en zeker jonge valkjes die nog niet zo handig zijn met klimmen kunnen als ze dan vallen met hun nekje blijven hangen en gewond raken.
Een hoop mensen hebben wel een papagaaienkooi en het gaat ook meestal wel goed gelukkig.
Als je maar 1 valkje hebt en er geen bijneemt is een grote valkparkietenkooi ook groot genoeg.
Ik heb zelf de Greta van Ferplast.

Die is behoorlijk groot op het plaatje lijkt ie klein maar hij is 80 cm hoog en de diepte is 45 cm wat normaal bij een valkparkietenkooi 32 cm is.
De kooi kan ook open aan de bovenkant dus je kan ze er dan makkelijk uit laten.
Ook kan je onder die kooi een mooie standaard kopen.

Groetjes, Paul

suus

Hallo,
Nou op de vraag over de kooi is al genoeg antwoord geweest. Dus nu nog even over het niezen
Observeer even hoevaak je valk niest. Als het vaak is, dan is ie verkouden misschien en moet je kontakt met de da op nemen. Maar mijn tamme valkjes niezen bv ook als ze in de veren hebben geplukt (schoonmaken) of als ze er net uit zijn (van enthousiasme) maar verkouden zijn ze dan niet.

Het is in iedergeval belangrijk dat je valkjes niet op de tocht staan of op een plek waar tocht komt als de deur opengaat.
Succes!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Lizzy

Hallo Suus,

Zoals ik al zei, maakt hij verder geen zieke indruk, ik hoop dat het inderdaad de reacties zijn van wat jij vertelde, veren schoonmaken e.d., we houden het goed in de gaten want ze zijn erg kwetsbaar, heb ik gelezen. Bedankt voor je reactie!
groeten, Lizzy

Paul

Hoi Lizzy,

Als valkjes echt niezen omdat ze ziek zijn zal dat de hele dag door gebeuren en niet 2 a 3 keer per dag bijvoorbeeld.
Ik zie hier vaak dat een valkje even niest als hij zijn veren verzorgd en dat is dan even 1 of 2 keer niezen en dan is het weer over.
Vaak als ze een luchtweginfectie hebben en daardoor niezen dan hoor je ook als ze adem halen dat ze een piepend geluid maken.
Als je dat hoort is een bezoekje aan een vogelarts vaak belangrijk.

Groetjes, Paul

Valerie

Valko heeft ook een tijdje vaak genist, maar was verder niet echt ziek. Mss heel klein beetje verkouden. Nu niest ie af en toe, bij denk ik schoonmaken van de veren. Sja, er vliegt nu ook wel heel wat stof rond.

Oh en die voliere op die foto, ik heb eentje die er hard op lijkt. Als je in de toekomst meer valkjes wil, is die wel leuk. Een papegaaienkooi is heel mooi, maar idd. veel speling tss de tralies. Lique heeft 2 zo'n kooien. Ik vindt het heel mooi. Maar ik dacht niet dat zij daar jongen in heeft. En de voliere is ook wel erg leuk. Ik ben aan het denken het dak weg te halen en er gaas over te maken, meer licht in de kooi en klimgenot tot op het dak. Maar ik weet niet of dit wel goed is.

Lizzy

Hallo,

Nikos heeft gelukkig verder geen last met zijn ademhaling. Ik heb trouwens al zitten kijken voor een "vogelarts" hier in de buurt, maar ik heb nog geen kunnen vinden. Ik woon in zuid west Nederland Zeeuws Vlaanderen.

groetjes, Lizzy

Paul

Hoi Lizzy,

Er moet daar ook een goeie vogelarts zitten je zou Vanta even een IM kunnen sturen die woont daar ook in de buurt en kan je misschien wel vertellen waar er daar een zit.
ALs dat niet lukt wil ik ook wel even voor je vragen.
In elk geval fijn dat het verder goed gaat met Nikos :-)

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ja, je zou het idd aan Tineke kunnen vragen maar ik weet niet of die nog inlogt hier.
Die heeft zeker een hele goeie dierenarts, hij heeft onze Solo ook al behandelt toen ie nog heel klein was (6 weken).
Ik denk dat ie ergens rond Hulst woont.

En over die papegaaienkooi, ik heb er ook een en Tineke ook, ze kunnen er idd hun kopje doorsteken en dat is best eng om te zien.  Ik raad je wel aan als je er een koopt, koop dan een van Ferplast, ze zijn duurder dan andere maar ze roesten niet en zijn ook behandelt tegen oxidatie.
Gelukkig heb ik hier maar eentje die dat doet.  Ik vind een papegaaienkooi ook veel makkelijker schoon te maken dan een andere kooi en is ook heel stevig maar iedereen heeft daar z'n eigen mening en ervaringen over.

groetjes

Lizzy

Hallo,

Ik heb enige dagen geleden een mailtje naar Vanta gestuurd, is dat Tineke? Maar ik heb nog geen antwood gehad. Ik zal nog eens in de gouden gids kijken, ik had alleen hier op de lijst gekeken, maar vond niets in de buurt.
Over de kooi:
Ik wil wel eens in een grote zaak kijken waar je veel kooien kunt bekijken en vergelijken, maar hier in de buurt is er natuurlijk weer niets.
Op internet wel maar het is natuurlijk handiger als je ze in het echt kan zien. De winkels hier zijn niet zo groot dus weinig keus en duur.
Groetjes Lizzy