9 mei 2025, 21:13:10

valkparkietje altyd boos

Gestart door annemoon, 2 november 2004, 21:34:48

« vorige - volgende »

annemoon

hallo ik zit met een groot probleem ik heb een valkparkietje gekocht die zou 7 weekies oud zijn mah hij is ouder volgens mij want hij is veel volwassener alleen hij blijft mah blazen en sóchtends als ik het water en eten verschoon moet ik optyd me hand uit de kooi trekken anders vliegt hij me aan en ik heb ze pas 25 oktober gekregen vorige week dus alleen wat moet ik nou doen?want mijn andere die is wel 7 weekies denk ik want dies heel tam kank alles mee doen kan em kusjes geven ensow mah die andere blaast altyd help me alsjeblieft

dankje alvast

groetjes annemoon

Inger m

Hoi,
Het blazen is geen teken van agressie, maar dat doen vogels die zich bedreigd voelen (angstig zijn). In dit geval zul je eerst het vertrouwen van de vogel moeten winnen.
Als je steeds je hand terugtrekt als de vogel blaast of je aanvliegt, wordt het gedrag beloond en hierdoor versterkt. Voorkom dat je aangevlogen wordt en je hand moet wegtrekken.

Probeer tegen de vogel te praten, te laten wennen aan de hand en geef het lekkers vanuit de hand, bv trosgierts.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

3 november 2004, 09:00:31 #2 Last Edit: 3 november 2004, 09:01:32 by Paul
Hoi Annemoon,

Ook al is een valkje ouder toch kan je ze met de nodige aandacht ook goed tam krijgen.
Maar vaak heeft dat meer dan een weekje nodig dan.
De ene valk is sneller tam dan de andere dat kan behoorlijk verschillen.
Zoals Inger al zegt kan je veel tegen je valkje praten met je hoofd op gelijke hoogte met hem.
Als hij eenmaal door hebt dat je niet gevaarlijk voor hem bent zal ie vanzelf minder gaan blazen.
Bij Tam maken staan diverse tips die je kan proberen lees daar ook even wat berichtjes door daar kan je zeker wat aan hebben.

Groetjes, Paul

Gerda

5 november 2004, 14:53:26 #3 Last Edit: 10 november 2004, 02:40:18 by Gerda_T
Hoi Annemoon,

Ook al zou je valkje wat ouder zijn, met geduld kun je veel bereiken. Ik kocht mijn tweede valkje toe hij 1 jaar was van mensen die hem niet meer wilden. Hun kleine kinderen grepen hem steeds aan zijn staart. Dus hij was doodsbang. Nu heb ik heb drie jaar en door rustig en consequent handelen is hij nu zo tam dat hij op mijn vinger stapt (na stapcommando) en af en toe laat hij zich over zijn kuif aaien.
Laat je valkje rustig wennen aan je, praat zacht en lief tegen hem als je je hand in de kooi steekt, herhaal regelmatig zijn naam. Een beetje trosgierst geven met de hand is inderdaad een goede mogelijkheid om hem te laten wennen.
Trek je hand niet terug als hij bijt en ga niet hardop roepen, dan wordt dat gedrag beloond. Vaak bijt een valkje niet door, maar wil je alleen laten weten dat hij iets niet leuk vind.

Geef de moed niet op, bij mij heeft het ook lang geduurd, maar ik heb er een schat van valk door gekregen en zou Nezumi niet meer kunnen missen

Veel succes, Gerda (& Spikey, Nezumi, Azul en Yesil)