28 maart 2024, 15:42:52

Snavel

Gestart door Kaat, 3 november 2004, 15:54:38

« vorige - volgende »

Kaat

3 november 2004, 15:54:38 Last Edit: 3 november 2004, 15:55:03 by Kaat
Groeit 'n snavel vanuit de neusdop, of vanuit het puntje aan, of groeit deze nauwelijks/niet?

Tokey heeft 'n heel mooi, maar ook scherp, stukje snavel onderaan 't puntje.
Het ziet er heel helder uit, terwijl zijn snavel altijd best dof is geweest, dit stukje glanst erg (is maar een milimeter hoor).

Ik vroeg me af of dit zijn nieuwe snavel zal worden, of groeit zoiets niet???

Paul

Hoi kaat,

Een snavel groeit voordurend en normaal slijten ze die af op een kalkbok of op de zitstokken bijvoorbeeld of aan knagen op takjes.
Het is niet zo dat alleen het puntje groeit maar volgens mij groeit de hele snavel steeds een stukje.
Je kan het vergelijken met een nagel die groeit ook steeds een stukje en slijt regelmatig af.
Als een snavel niet goed afslijt kan je er zelf een stukje afknippen maar normaal is dat niet nodig.
Als een snavel te lang is kan hij zelfs zo lang worden dat hij in de krop prikt en ze kunnen dan amper nog eten en dan moet je hem zeker knippen.
Natuurlijk nooit te ver knippen anders gaat het bloeden altijd alleen het puntje wat te lang is weg knippen.

Groetjes, Paul

Kaat

Bedankt Paul,

Te lang is de snavel nog niet. Dus afknippen is niet nodig!!!
Maar ik vroeg me af of 't dus zijn nieuwe snaveltje zal zijn, omdat 't zo helder is. Maar volgens jou groeit deze vanuit de neusdop zeg maar, zoals bij onze nagels.

Ze is in ieder geval al flink aan 't opklaren!!! Haar vleugeltjes zijn ook langzaamaan weer aan 't groeien en gisteren sprong ze met behulp van haar vleugels zomaar 10 centimeter omhoog!
Dus het was gisteren een beetje feest, wie weet gaat ze nog ooit echt flinke vluchten vliegen!!!  ;)