28 maart 2024, 12:20:04

Sex behoevende valk

Gestart door Hester, 25 februari 2003, 18:08:03

« vorige - volgende »

Hermien

 ::)Mijn jongste valkenkind doet het ook. Het is en blijft leuk, maar minder leuk is dat hij daarna op allerlei plaatsen in huis zaad uit zijn krob spuugt. Ja, ook in het kuiltje van mijn hand.

Ik heb mij laten vertellen dat het beter is om, als dit gedrag onveranderd blijft bestaan, het beter is voor de valk om een hormooninjectie te geven. Paren met een vrouwtje zal het probleem nl. niet oplossen!

Bovendien hoop ik met zo'n injectie ook dat Gabbertje wat zachtaardiger in de omgang wordt. Het is een echt knuffeldier, maar als hij dit paringsgedrag uit, wil hij nogal eens hard(snavelig) worden.

Kan iemand mij vertellen of een hormooninjectie de valkparkiet ook rustiger maakt?

Paul

Hoi Hermien,

Als die van mij op mijn hand paart is ie ook even hard snavelig
maar dat is vlak daarna weer over dan kan ik weer alles met hem doen.
Hij vertoont niet dat gedrag van voer opbraken gelukkig.
Op een ander stukje in het forum heeft iemand ook injecties gehaald voor een popje.
Dat was de eerste dagen veel rustiger dan normaal maar nu begint ze weer wat bij te komen.
Ook is ze veel dikker en zwaarder geworden na de injecties.
Als het niet nodig is zou ik het niet doen.

Groetjes, Paul

Inger m

21 januari 2004, 02:01:41 #17 Last Edit: 21 januari 2004, 02:02:12 by Cinnamon_valk
Hoi Hermien,

Ik denk dat het gedrag dat jouw vogel vertoond wel redelijk 'normaal' te noemen is voor een vogel in z'n eentje. alleen door ontbreken van een partner, uit hij het op een afwijkende manier. Hierdoor vind je ook op diverse plekken braaksel, terwijl hij dit normaal aan het vrouwtje voert.

Waarom zou een vrouwtjesvalk dit gedrag niet oplossen? Op die manier kan hij zijn natuurlijke behoeft wel echt uiten, want paargedrag is gewoon natuurlijk gedrag. Een vrouwtjesvalk zou hier anders op reageren dan bv jouw hand of andere voorwerpen (andere feedback..).

De andere valkparkiet op het forum was een popje die hormonen kreeg tegen het eieren leggen. Om welk hormoonpreparaat het precies gaat weet ik niet, maar dat zal zeker wat anders zijn dan bij een mannetje.

Bovendien weet ik niet of er hormoonpreparaten bestaan tegen paargedrag bij mannelijke vogels. Het gaat om het hormoon testosteron, dat seksueel gedrag veroorzaakt.

Er zijn proeven geweest met vee en shetlandpony's die een injectie met GnRH antagonisten kregen, waardoor ze anti stoffen gaan maken tegen hun eigen geslachtshormonen, dit wordt een immuno chemische castratie genoemd (ook geen testosteronvorming meer in de testis/ zaadballen), echter dit moet weleens herhaald worden.
Bij castratie bij honden en katten worden de testis verwijderd, waardoor ook geen seksueel gedrag meer voorkomt. Bij vogels is dit lastig, daar de testis ter hoogte van de nieren (rugzijde) liggen.

(mocht je inderdaad weten dat er wel dergelijke hormoonpreparaten voor mannelijke vogels (?) bestaan, laat het dan weten, ben benieuwd...)

-Ik zou het rijen op de hand niet toestaan, want het is 'vies' en wat genant, bovendien wordt de vogel dan 'beloond' voor dit gedrag (hij vindt het nl prettig) en gaat hij het daar mss vaker doen. (op andere voorwerpen moet hij het dan maar zelf weten).

-Of er toch een vrouwelijke partner bijzoeken, is wel zo gezellig, dan kunnen ze samen hun natuurlijke gedrag vertonen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Die ene van mij doet dat ook altijd op je hand zo kreeg ik hem dat hadden de vorige eigenaars hem denk ik altijd toegestaan.
Het is dan wel een beetje gemeen om het ineens niet meer toe te staan.
Ze hebben er gelukkig zeep voor uitgevonden en ik vind het geen probleem dat ie het doet.
En je zegt een popje erbij?
Hij heeft hier zowiso de keus uit 3 en een popje is helemaal wild van hem maar erop klimmen echt niet hoor hij weet echt niet hoe dat werkt.
Hij is wel een hele goede pleegvader hij heeft in zijn eentje een nest van vijd vanaf 4 weken grootgebracht en ook meegeholpen met broeden.
Dus wat dat betreft een perfecte man maar het bevruchten van zijn popje liet ie aan een ander mannetje over  :D
Hiermee wil ik dus alleen zeggen dat een popje erbij niet altijd alles oplost.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,

Ik heb vroeger een jonge eend grootgebracht, een mannetje, die daardoor zeer op mensen gericht was. Iets te erg merkte ik later, want hij was vaak druk bezig met je hand of als je hem op schoot had. Totdat ik merkte wat hij aan het doen was...Toen vond ik het niet meer zo leuk...Maar goed van het dier uit is het best te begrijpen. Hij is nu weer onder de wilde eenden...

Zo te lezen is jouw valkje ook erg op mensen gericht en ziet 'ie de poppen niet meer staan. In dat geval moet je zelf weten wat je doet, maar stel dat hij er net mee begint en je vindt het onprettig, dan zou ik het niet toestaan, maar hem even wegzetten als hij 'het' doet (niet straffen ofzo).

Maar er zijn inderdaad valken die poppen minder interessant vinden, toch zou ik het in haar geval nog even uitproberen, tenminste als je er eentje bijwil en je vindt het gedrag hinderlijk.

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Ik vind de uitdrukking "voor ruitenwisser spelen" wel ontzettend leuk gevonden, moet er erg om lachen ;D. Maar ik heb ook zo'n ruitenwissertje zitten hier. Jacco. Die weet nog niet hoe het ruitenwissen moet, maar probeert wel zonder baltsgedrag op een ander valkje te gaan zitten, en de catharina's zijn ook niet veilig voor hem. Meestal lukt het hem niet, omdat hij een snauw krijgt, maar hij blijft het proberen  ;D

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Inger,

CitaatMaar er zijn inderdaad valken die poppen minder interessant vinden, toch zou ik het in haar geval nog even uitproberen, tenminste als je er eentje bijwil en je vindt het gedrag hinderlijk.

Het valkje wat ik bedoel is al een soort koppeltje met een popje en het popje is helemaal verliefd op hem.
Alleen hij wat minder op het popje maar hij heeft wel met haar samen 5 eitjes uitgebroed en het nest grootgebracht.
Hij zit nu samen met 7 andere valkjes dus het is geen valkje wat appart zit en hij zit dus meer bij andere valkjes dan bij mensen.
Het blijven soms toch vreemde vogels he
 :D

Groetjes, Paul

Inger m

He Paul,
Ik denk dat ik hem weer vat...
Het kunnen inderdaad best vreemde vogels zijn. Ik heb nu een popje en die gaat volgens mij alle mannen af...tja

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rolf

Mijn valkparkiet Pino, een mannetje, is ongeveer 8 maanden oud nu. Dagelijks is hij een paar uurtjes uit zijn kooi. Hij vermaakt zich prima en zit graag op iemands schouder een heel verhaal te vertellen en af en toe aan het oor, wang of lip te knabbelen. En o wee als temand iets glinsterigs draagt zoals een oorbel.  ;D
Maar sinds een paar maanden is hij vaak hitsig. De eerste keer ging hij boven op mijn hoofd zitten. Dat vond ik op zich niet zo erg dus liet hem zijn gang gaan. Maar na een minuutje of zo zag ik ineens zijn staart hevig op en neer zwiepen. Mijn vriend Pino bleek nogal opgewonden te worden van de warmte van mijn haardos. Omdat ik geen zin heb om een Pinokwak in mijn haar te krijgen was hij er toen heel snel af. Maar blijkbaar vond Pino het wel aangenaam want sindsdien probeert hij het bij iedereen. De kans om er van te genieten krijgt hij niet, maar hij blijft het proberen. Gisteren had Pino echter een alternatief gevonden. Ik zag hem ruitenwisser spelen op een sierkussentje dat op mijn bank ligt. Ik heb hem laten begaan maar vraag me af of ik hier wel goed aan heb gedaan. Vandaag was hij weer los en bleef de hele tijd bij zijn kussentje, of het zijn vrouwtje was. Toen ik in de buurt kwam, leek hij gek te worden. Hij vloog naar mijn hoofd en leek mijn haardos aan te willen vallen. Met veel moeite heb ik hem zijn kooi ingekregen. Ik heb het kussen uit de kamer verwijderd en hoop dat dit afdoende is. Wie heeft zoiets al eerder meegemaakt en wat is er aan te doen?

Paul

3 mei 2004, 04:21:26 #24 Last Edit: 3 mei 2004, 04:23:35 by Paul
Hoi Rolf,

We hebben er hier ook een die het op je hoofd doet en dat doet ie dan alleen bij mijn vriendin daar is ie helemaal gek op.
Als ik in de buurt kom valt ie me zelfs aan.
En we hebben nog een ander die is heel erg op mij gericht die gaat op je hand zitten en drukt met zijn snavel dan je vingers op de goede plaats en gaat dan ruitewisser spelen op je hand  :D
Als ze dat met een kussen doen en je komt in de buurt zullen ze dat kussen verdedigen.
Een valkje alleen heeft geen partner en leeft zich dan uit op andere dingen in zijn omgeving.
Als hij een popje zou hebben dan zal ie normaal niet snel meer een kussen pakken als het in elk geval klikt met het popje.
Die van mij heeft een popje wat gek op hem is alleen blijft ie het op je hand doen en het popje wacht dan vergeefs :-(
Je zou kunnen proberen er een popje bij te zetten een andere oplossing is er niet zo snel denk ik.

Groetjes, Paul

luukluuk

haha grappig onderwerp hoor ,om te lezen  :D
die van ons doet het op de kerstmuts ,dat balletje wat er op zit ,daarom hangt bij ons nog steeds de kerstmuts op zijn kooi ,
we laten hem gewoon zijn gang gaan hoor ,hij krijgt er over een weekje een valkje bij ,maar of het een popje zal zijn weet ik nog niet ,''en ja mischien blijft de muts wel zijn nr 1 he  :D
gr Margot