12 mei 2025, 19:27:06

niet uit zijn kooi te krijgen

Gestart door Franciska, 28 oktober 2004, 02:52:15

« vorige - volgende »

Franciska

Hallo lezers,
Ik weet niet meer wat ik moet doen!!
coccie mijn lieftallige valkje heeft absoluut geen zin om uit zijn  kooi te komen. Buiten om dat ie er niet uit wil, Reageerd hij wel als ik voor zijn kooi ga zitten en hem vragen ga stellen. Maar ik weet absoluut niet of dat positief of negatief is !? hij begint te fluiten en als idioot heen een weer over zijn stok te wandelen,..meestal op oog hoogte!! zijn kuifje staat dan recht overeind. Dan als ik een stuk naar achter ga,..en door blijf praten en vragen gaat ie van de ene kant naar de andere kant van zijn hok. ik krijg zelf de indruk dat ie wel wil maar niet durft. Als ik met mijn hand in de kooi ga dan is het helemaal bal,..dat vind ie ene kant niets en de andere kant vind ie het een uitdaging. Ik heb een bel in de kooi en dus tik ik op die bel trek mijn hand terug en dan tikt hij tegen de bel,..dus in principe wil hij wel...maar durft hij niet.
Nu de laatste week,..is het helemaal feest. Ik ga na mijn werk en mijn man was een week thuis en had het ware genoegen van het geschreeuw van Coccie !! maar als ik binnen kom,..is er niets aan de hand ! Hij begroet me met een fluitje en meer hoor ik niet ! (eerder parkietje is al retour afzender gegaanwegens het geschreeuw en dat ook wederom alleen in bij zijn van mijn man) En deze keer laat ik me niet afschepen met we brengen de vogel terug !!!! Hebben vogels misschien mensen kennis ?? hahahahahahahah Nee even serieus wat kan ik gaan doen ?
Een lang verhaal, maar ik kon het niet korter maken
alsvast bedankt !
gr  cis

Inger m

Hoi,
Hoe wordt er gereageerd op het geschreeuw van de valkparkiet? Dit kan van belang zijn, omdat schreeuwen een manier kan zijn om aandacht te trekken, danwel negatief als positief.

Zit de vogel alleen of heeft het soortgenoten in de buurt? Een valkparkiet is een sociale vogel en hoort mi niet in zn eentje in een kooi thuis. Diverse forumleden hebben de ervaring dat geschreeuw minder wordt na bijplaatsen soortgenoot.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Franciska

Hoi,

Mijn man zet hem in de berging neer,..waar ik niet mee eens ben!!! Ik haal hem er weer uit en geef hem dan weer de nodige aandacht ! dat is de laatste 2 dagen zo !Het is gelukkig nog niet eerder zo geweest dat ie zo geschreeuwd heeft !

De kooi staat wel in een hoek,..naast de computer,..en daar zit het gehele gezin regelmatig tot vaak. Moet ik hem wat centraler in de  woonkamer zetten ??
gr cis

Inger m

28 oktober 2004, 03:39:54 #3 Last Edit: 28 oktober 2004, 03:41:27 by Cinnamon_valk
Hoi,
Een vogel wegzetten omdat ie schreeuwt is idd geen aardige behandeling. Het verplaatsen kan erg stressvol en bedreigend zijn voor een vogel en mogelijk juist dit gedrag versterken, omdat een vertrouwde omgeving voor een vogel belangrijk is.

Het beste is om schreeuwgedrag (om aandacht) volledig te negeren. Overigens is schreeuw/ roepgedrag van een vogel (tot bepaalde hoogte) normaal gedrag en dit mag niet 'bestraft' worden. Het is belangrijk dat de vogel door alle huisgenoten goed geaccepteerd wordt en ook dat een vogel nu eenmaal vocaal is.

Een vogel heeft behoefte aan een veilige plaats, dus een heel centrale plaats is niet per se goed, omdat het dan te druk/ onprettig voor de vogel kan worden.
Als je hiermee doelt op het verhaal van een soortgenoot, is dat dus geen alternatief, want die is naar mijn mening niet vervangbaar door iets anders. De vogel blijft van nature een sociaal dier en als het alleen iets ontbreekt er iets aan het vogel-zijn (om het maar zo te noemen). Maar ik begrijp dat je man nu al problemen heeft met 1 vogel, dus lijkt het mij belangrijk eraan proberen te werken dat de vogel eerst goed geaccepteerd wordt en consequent behandeld.(en dus niet verplaatst of anderzijds bestraft).

nb. hoe oud is de vogel en wat is het geslacht?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Hoi Cis,

Volgens mij moet je je man maar weg doen of in de berging zetten  :D
Ik denk dat je valkje een beetje verliefd op je is en je als partner ziet.
Is hij verder tam en hoe oud is hij ?
Probeer hem anders eens met een zitstokje uit zijn kooi te krijgen.
Ik zal je zo even via IM een url sturen met wat tips.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Franciska

Hoi Beide,

Coccie heb ik in mei gekocht en werd mij verteld dat hij toen zo'n week of 12 was. En hij blijkt een mannetje te zijn(hebben ze mij gezegd) Hij geel met een rode wangen (soort weet ik niet,...ben er niet in thuis) Maar mij hebben ze wijs gemaakt dat als de wangen heel erg rood zijn,...het een mannetje is. :-/.  Wat betreft de acceptatie ,..heb ik mijn man ook verteld dat hij wat meer moet gaan praten tegen hem!!!

Verder heb ik al vele malen geprobeerd om met een stokje, gierst of met alles wat lekker zou zijn voor coccie geprobeerd. Niets van dat alles lokt hem zijn hokje uit. Wel met schoon maken van de kooi,..wandelt hij eruit. dan blijft hij ook in de beurt en zodra ik klaar ben ,..gaat ie weer naar binnen.

Hij is verder,..wat ik merk erg tevreden. Lekker bol en ontspannen zit hij knarsend op zijn stokje.

Ik vind het erg leuk dat ik heel snel reacties en tips van jullie krijg waar ik wat mee kan. Bij deze alvast bedankt
gr
cis :)