16 mei 2025, 10:42:10

Rui

Gestart door marianca., 26 oktober 2004, 00:19:32

« vorige - volgende »

marianca.

Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje ivm ontwormen.Mijn valken,laat ik zeggen eentje ervan,heeft spoelwormen gehad.Nu moet ik voor de 2de keer gaan ontwormen deze week.Mijn valken zijn behoorlijk in de rui,niet allemaal,maar enkele hebben er best wel last van...stil,lusteloos.Nu denk ik dat het dan onverstandig is om te ontwormen :-/.Heb zondag al Multi-vit van Orlux gehaald.Dit kan ik ook geven na een kuurtje.Zal ik wachten met ontwormen tot ze goed uit de Rui zijn.

groetjes
marianca

Inger m

Hoi Marianca,
Als je ontwormd moet je dit 10-14 dagen later weer herhalen, zeker na een besmetting is dit erg belangrijk. Omdat wormeieren (larven) niet gedood worden door de wormkuur en dat betekent dat de vogel binnen jorte tijd weer opnieuw besmet is. Dus het is belangrijker om goed te ontwormen, dan de rui af te wachten. Want een wormbesmetting verzwakt de vogels ook en kan zelfs leiden tot de dood...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo Inger,

Bedankt voor je reactie.Ik zal morgen beginnen met de 2de kuur.Zal ze daarna extra Multi-Vit geven.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Inger had al gereageerd maar ik zou precies hetzelfde gezegd hebben :-)
En ook al zijn ze door de rui wat lustelozer maakt dat voor het ontwormen niks uit ze zouden juistt veel zieker kunnen worden als de wormen niet goed uitgeroeid worden.
Het is maar 2 daagjes en dan gewoon met de vitaminekuur beginnen.

Groetjes, Paul

marianca.

27 oktober 2004, 16:32:52 #4 Last Edit: 27 oktober 2004, 16:36:11 by marianca.
Hallo Paul en Inger,

gelijk hebben jullie ;).Was trouwens van mij(nu dat ik er over nadenk)een domme vraag.Blondie had ja behoorlijk spoelwormen ..dus als ik de rui zou afwachten zaten ze natuurlijk helemaal vol...dom van mij.Ze zitten nu de 2de dag op Bogena en ze zijn lusteloos en soms ook wel drukkies...dus valt allemaal wel mee.FF hier op aansluiten...mij valt op dat de valkjes andere eet behoeftes hebben nu dat ze in de Rui ziiten,is dat normaal :-/.Ze eten hoofdzakelijk de zonnepitten eruit en laten al het ander liggen...dus,ik blaas nu in de bakjes en wil dat ze het ander ook eten.Ik geef ze wel extra wat trosgierst en brood wat heet DANKBAAR in ontvangst word genomen :D.Is dat bij meerdere forumleden bekend dat ze anders eten in de Rui?

Groetjes
marianca

Bedankt

groetjes

marianca

Inger m

Hoi,
In de kweektijd valt het op dat valkparkieten een verhoogde behoefte hebben aan eivoer (eiwitten) en kalk (bv sepia/ grit), wat ook logisch is. Echter ook tijdens de rui zijn extra eiwitten nodig voor de opbouw van nieuwe veren.

Het eten van zonnepitten is ws een voedselvoorkeur van de vogels (vinden ze lekker), maar het zijn zaden die vnl vetten (olien) bevatten en eigenlijk niet echt een toevoegende voedingswaarde hebben tijdens de rui (denk ik). Het is bekend dat vogels zich kunnen overeten aan zonnepitten, zonder dat dit gezond is (zie de jongen van Paul, die ondervoed waren door verkeerde voeding (te veel zonnepitten) van de ouders). Daarom geef ik voer zonder zonnepitten en af en toe een handje zonnepitten bij. Sommige vogels zie ik ook echt alleen zonnepitten achterelkaar eten en dat leidt tot vervetting, vandaar dat ik dat zo oplos.

gr Inger
problem.

marianca.

Hallo Inger,

Klopt,hier zijn er ook die alleen maar zonnepitten willen.Ik geef ze dagelijks wat eivoer nu ze in de Rui zijn..grit en al het andere hebben ze altijd ...de bakjes zijn altijd gevuld en ik doe ook nog altijd door het voer heen.Oesterschelp hebben ze ook en kalk-mineralensteen.Tja,dan zal ik maar streng blijven en ze niet onnodig vers voer geven als ze alleen maar zonnepitten eten.Trosgierst krijgen ze om de dag...dus...ze hebben keus en variatie genoeg.

groetjes
marianca

Inger m

27 oktober 2004, 18:13:05 #7 Last Edit: 27 oktober 2004, 18:15:32 by Cinnamon_valk
Hoi Marianca,
Ik geef mijn vogels net zoveel (of minder) voer dan dat ze per dag nodig hebben, zodat ze genoodzaakt zijn alles op te eten. De bak is dus altijd leeg (op hulsjes na) en ik geef soms aan het eind van de dag wat bij.
Als ze elke dag vers krijgen, worden ze selectief en kunnen daardoor voedingsgebreken krijgen. Dit is ook een reden dat ik grof parkieten voer koop zonner zonnepitten en er af en toe een handje van bij geef.

Verder geef ik trosgierts heel beperkt, dus eens per twee weken krijgen ze 4 stengels (circa 20 vogels). Ik zie dit echt als extraatje en niet als aanvulling op de voeding. Snoepstengels en andere commercieele vogelsnoep dingen krijgen ze nooit (zonde van het geld). Maar wel twee keer per dag groenvoer en 1 of 2 keer per week probeer ik wilg te geven (zolang als het er is).

gr Inger
problem.

marianca.

27 oktober 2004, 20:16:23 #8 Last Edit: 27 oktober 2004, 20:18:31 by marianca.
Hallo Inger,

Weet je,ik moet je ivm snoepstengels toch wel gelijk geven.Ik koop ze ook en met dat aantal kamervoilieres wat ik bezit kost me dat inderdaad veel geld.Wat me opvalt is dat ze eigenlijk niet echt snoepen maar Knabbelen..dus,zo snel mogelijk op het houtenstaafje uitkomen.de bodem ligt meestal verzaaid met de afgebroken snoepjes..echt een zooitje :D.Dan Trosgierst..dat geef ik ze vaker als 2 maal per week en ook meer dan jou..niet boos bedoeld hoor.Maar,als ik dat geef en ze kunnen zich er aan vol eten blijft inderdaad hun voer wat zoveel belangrijker is staan.Dus,jij bent goed bezig..in het belang van het dier en ik vind dat ik wat meer moet gaan opletten en die valkjes van mij niet zo moet verwennen.als ik zie dat hun bakkie nog bijna vol is en alle zonnepitten opgegeten blaas ik en vaak ververs ik ook..mijn man heeft me al vaker erop attent gemaakt dat het zonde geld is en dat ik meer weggooi dan wat anders.Daar komt nog eens bij dat ze verwend raken en alleen maar eten wat ze ECHT lekker vinden.
Dom van me..zal er vanaf vandaag(eigenlijk gister al ;)) beter op gaan letten ;).

groetjes
marianca

Trouwens Inger,wat vind jij dan van Multi-Vit van Orlux..heb ik zondag gekocht.. kost  9 euro en centen voor de Rui.Van de Bogena had ik al Multivitaminen wat ze 2x weeks kregen..ben ik nu dubbelop bezig?

Inger m

Hoi Marianca,
Ik ben helemaal geen voorstander van vitamine preparaten. Dit zijn chemisch samengestelde vitaminen, die kunstmatig aan een dier worden gegeven. Bovendien kun je vetoplosbare vitaminen (oa A en D) overdoseren en dat kan negatieve effecten hebben op de gezondheid. Want vitaminen worden vaak gewoon bijgegeven zonder dat het bekend is welke vitaminen de dieren binnenkrijgen en waar ze al dan niet behoefte aan hebben. Eigenlijk gewoon een gok.

Het is van belang dat een dier alles in verhouding binnenkrijgt en via de natuurlijke voeding, omdat vitamines uit voeding beter worden opgenomen. Daarom geef ik afwisselende voeding en wel in die beperkte mate dat vrijwel alles opgegeten moet worden (ik voer met verstand, maar verwen ze niet). Ik wil ook in het voorjaar gaan overstappen op pelletvoeding gedeeltelijk om dat te proberen. Het is nl bekend dat veel gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door voedingsgebreken/ foutieve voeding en dat los je m.i. niet op door vitamine preparaten, maar door te zorgen dat de basis goed is.

Om maar even simpel te zeggen...als je de hele week snacks eet (ongezond) dan kun je ook niet gezond blijven door elke dag Davitamon te slikken, maar wordt je ook ziek. Andersom als de voeding ok is dan zijn vitamine preparaten overbodig en mogelijk zelfs schadelijk.

Zo, dit is even een heel verhaal, maar bij mij worden dus nooit vitamine preparaten gegeven en momenteel ben ik wat uitgebreider bezig met voeding. Zo heb ik gemerkt dat het overstappen op een beter, ander merk konijnenvoer een duidelijk beter effect heeft op de conditie van mijn dieren en dat ik veel zuiniger kan voeren.
problem.

marianca.

Hallo Inger,

Een heel verhaal :D ;) maar heel duidelijk en ja....ik moet je weer gelijk geven.Als al mijn valkjes nu eens alles opaten wat ze MOETEN eten dan had ik natuurlijlk geen vita nodig.Maar,waarom raden dierenartsen aan om vogels na een kuurtje voor wormen of anders ze dan ff vitaminen te geven?Is dat door een dierenarts dan ook commercieel geklets vraag ik me af.En,wie kan je dan nog om raad vragen als het om je dieren gaat.Mijn 3 dogs hebben redelijk goed voer en krijgen natuurlijk ook geen vitaminen van mij..gelukkig eten ze ook dagelijks netjes hun bak leeg( hebben de Rotties sowieso nooit problemen mee)Ze zijn ,zover ik weet,goed gezond.Behalve een reu die is hartpatientje.Sinds ik hier woon,vrij landelijk en rustig,is ook hij veel gezonder ivm uithoudingsvermogen en zijn ruisje aan zijn hart is ook stukken rustiger geworden.Voorheens woonde ik in Nederland aan een vrij drukke straat waar de hele dag wel behoorlijk herrie was..daar kwam ook nog een sbij dat de Brandweerkazerne ook zo ongeveer om de hoek lag.Die rukte soms dagelijks uit met loeiende sirenes en mijn dogs reageerde daar op door ook te gaan huilen.Hier hoor je het nooit..alleen de mooie buitenvogels..zoals enorme kraaien en eksters etc.Maar wat ik daarmee wil zeggen...mijn rotweiler die dus hartpatient is geniet hier overduidelijk van...in Nederland had hij veel stress wat voor zijn hartje natuurlijk funest was.Vogels,denk ik,kunnen door stress ook ziek worden...vandaar vitaminen... :-/.Dan vraag ik me af...waarom krijgen ze stress..mijn voilieres zijn niet overbevolkt en ze mogen er dagelijks uit voor hun vleugels te strekken en je merkt ook aan ze dat ze na soms een flinke ronde gezellig terug in de voiliere gaan om daar weer te spelen,eten of slapen..zeer tevreden dus.
ojeeeee,ik ga van het onderwerp af :D :D.Nou,ff een verhaal kort te maken(als dat nog gaat)..waarom zijn er zoveel soorten vitamines te koop???.Waarom zeggen artsen dat je de vogels vitaminen moet geven???.Ik bedoel,ik geloof je hoor..alles teveel is schadelijk..maar soms weet ik niet meer wat of wie ik moet geloven.

groetjes
marianca

Inger m

Hoi Marianca,
Uitgebreid verhaal met diverse onderwerpen, dus ga ik ff opsplitsen:

-Vitaminen: ja of nee
-Stress en invloed op gezondheid
-Vitaminen en stress?

Vitaminen worden idd overal verkocht, er zijn zelfs speciale vitamine shops en in de drogist staat het hele schap er vol mee. Ikzelf denk dat het hele vitamine gebeuren een 'hype' is en in één adem genoemd wordt met gezondheid. Gedeeltelijk te recht, want vitamines zijn belangrijk en bij gebrek aan kunnen bepaalde gezondheidsgebreken optreden. Ikzelf denk dat je door gezond en afwisselend te eten, geen extra vitaminen nodig hebt en dat vooral de fabrikanten ervan mee profiteren. Hetgeen niet wegneemt dat het nemen van vitamines in bepaalde situaties best nuttig kan zijn.
Ditzelfde geldt voor dieren, waar eveneens allerlei vitaminen voor verkocht worden.

Verder heeft iedere vitamine een aantal eigen functies, aarvan ik denk dat die bij de meeste mensen die vitamines bijvoeren niet echt bekend zijn. Heel globaal (want ik weet het ook niet uit mn hoofd), maar zijn vit. A voor de slijmvliezen, huid (weerstand), vit B vaak voor zenuwstelsel, vit C (maken de meeste dieren zelf aan, uitz zijn oa de mens en cavia's), vit D werkt samen met Ca voor Calciumstofwisseling, vit E geassocieerd met vruchtbaarheid. Op internet kun je uitgebreide lijsten terugvinden met opsommingen, maar je ziet dat de functies zeer divers zijn en daarom denk ik ook dat je het niet zondermeer kunt bijgeven zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Ook werken alle stoffen in een bepaalde context met elkaar samen en staan niet opzichzelf.

Het geven van vitamines na antibiotica kuren of ontwormen bij parkieten/ papegaaien heb ik tot verkort ook nog aangeraden, maar dit wordt zo langzamerhand ook onderuit gehaald. Hierover stond onlangs een artikel in de Pakara (sept/ okt 2004)
Kortweg is er nog relatief weinig bekend over papegaaien in gevangenschap en is veel kennis gebaseerd op de pluimvee. Pluimvee heeft echter een andere stofwisseling en een uitgebreide darmflora, welke oa bepaalde vitaminen produceren. Bij gebruik van antibiotica worden deze gedood of verandert de darmflora, waardoor de vitamines minder goed kunnen worden opgenomen en kan het geven van vitamines of probiotica (weer een ander verhaal) nuttig zijn. Echter papegaaien hebben nauwelijks een darmflora en daarvoor gaat dit verhaal niet op. Het is dus de vraag of het geven van vitaminekuren idd nuttig is.
Even terzijde, in dit artikel werden de meningen ook gevraagd over het gebruik van probiotica (bij antibiotica kuur) en alleen de fabrikant had hierover een mooi verhaal en de dierenartsen zeiden hierover dat het ofwel waarschijnlijk niet nuttig is of dat een wetenschappelijke achtergrond ontbreekt.

Wat betreft de kennis van papegaaien, deze is beperkt en dat geldt ook voor de voeding. Zaadvoeding blijkt te kort te zijn aan bepaalde voedingsmiddelen (zoals calcium en eiwitten) en pas de laatste jaren is men veel bezig met gebruik van pellets in Nederland. In Amerika wordt hier al veel langer onderzoek naar gedaan. Detail is overigens dat het dieet van papegaaien in het wild maar voor zo'n 25% uit zaden blijkt te bestaan (verder eten ze vruchten, planten etc, veel meer groen).

Met andere woorden, er is nog weinig bekend over de voeding. Pelletvoeding lijkt een oplossing, maar wederom uit onderzoek blijkt dat ook binnen de pelletmerken grote verschillen bestaan in de kwaliteit. Door het geven van zaadvoeding kunnen dus voedingsgebreken ontstaan en een groot deel van de ziektes lijkt hierin een basis te hebben. Echter ik denk niet dat deze gebreken opgevuld mogen worden door het geven van vitaminen, al willen fabrikanten graag anders doen geloven.

Omdat dit even heel lang aan het worden is, begin ik het volgende stukje even in een nieuw bericht.

gr Inger

problem.

Inger m

Hoi Marianca,

Even ingaand op stress.
Hoe weet je dat je vogels stress hebben en wat versta je eronder?

Onder stress wordt verstaan dat een dier zich niet kan aanpassen aan de omgeving, door een verminderde voorspelbaarheid of controleerbaarheid (ik hoop dat ik het juist definieer, maar hier komt het op neer).

Bij stress wordt acute stress onderscheiden, bv wanneer een dier een vijand ziet of een onprettige situatie meemaakt (vastgepakt worden). Door adrenaline wordt de hartslag, ademhaling en alertheid verhoogd en is het dier in staat direct te reageren (fight of flight respons). Dit heeft geen negatief effect op de gezondheid.

Chronische stress ontstaat wanneer een negatieve situatie lang blijft voortduren en is bv bekend uit de intensieve veehouderij. Door ongeschikte leefomstandigheden kan het dier zich niet goed aanpassen en ontstaat stress. Hierdoor worden bijnierschorshormonen afgescheiden, corticosterioden, maar deze hebben een immuumsysteem onderdrukkende werking, waardoor het dier eerder de kans heeft ziek te worden. Bij dieren met chronische stress worden ook hartproblemen of maagzweren gevonden (niet beide, dit is afhankelijk van de coping strategie van het dier, maar dat gaat even te ver).

Ik denk dat het geven van vitaminen bij gestresste dieren geen nut heeft, omdat sommige vitaminen mss wel een gunstig effect hebben op het immuunsysteem hebben, maar dat is geen manier van werken, om het enerzijds omlaag te halen en aan de andere kant omhoog te halen, dat is een cirkelredenatie. Dus bij stress moet de oorzaak opgeheven worden en niet de symptomen worden bestreden.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en als het vragen/ opmerkingen oproept, dan hoor ik het graag (ik vind dit interessante onderwerpen, dus...)

gr Inger

problem.

marianca.

CitaatHoi Marianca,

Even ingaand op stress.
Hoe weet je dat je vogels stress hebben en wat versta je eronder?

Hallo Inger,

Verkeerd opgezet door mij denk ik maar niet mijn vogels hebben stress maar mijn Rottweiler had stress toen we nog in nederland woonde.Daar dit ook niet bevorderend was voor zijn hart.Daar wij nu ook een dierenarts hier in Belgie hebben heeft zij bij het beluisteren van zijn Hart vastgesteld dat de Ruis heel zwakjes aanwezig was.In Nederland bij onze huisarts was bij 3 maandelijkse controlle de Ruis altijd duidelijk aanwezig.De dierenarts in Belgie vertelde ons dat Stress(wat ik uiteraard ook begrijp)negatieve invloed heeft op hartpatienten en dergelijke.doordat we nu landelijk en zeer rustig wonen is Duke ook stukken"gezonder".

Over stress bij dieren met name vogels.In te grote groepen leven in te kleine ruimtes levert toch stress op?Zie ik dat verkeerd?Daardoor wordt de levensduur aanzienlijk verkort bij dieren.
Vitamine,tja..meningen verschillen maar ik moet zeggen Toppie door jou uitgelegd en ik geloof je helemaal ;).Ik zelf gebruik weleens davitamon hoor...ik eet goed en gezond maar soms is mijn weerstand iets laag en dan gebruik ik een aanvulling op mijn dagelijks voeding.Ikzelf merk duidelijk dat het me goed doet.Bij dieren met name vogels..ik weet het soms niet meer wat ze je allemaal vertellen bij dierenartsen en dierenzaken...raak er soms zelf de weg door kwijt!!
Ik denk,en dat vult aan aan wat jij allemaal zo mooi hebt opgezet,dat als een dier goede voeding krijgt je dat'spul'allemaal niet nodig hebt.Maar,aangezien mijn Valken echte lekkerbekkies zijn en niet echt hun bakkie fatsoenlijk leeg eten was ik in de veronderstelling dat Multi-Vit een goede aanvulling was bij hun dagelijks voer..met name ook omdat ze aan het ruien zijn.Maar,ik zal streng moeten zijn en ze alles wat zo belangrijk voor ze is ook op laten eten..pfffff,hele taak maar het is niet anders!

Toppie allemaal door jou uitgelegd en bedankt voor de zeer kundige uitleg!!

groetjes
marianca

Inger m

Hoi Marianca,
Ja, ik dacht al dat je het iets anders bedoelde wat betreft stress. Vogels kunnen om verschillende redenen gestresst raken, oa door te veel vogels in een te kleine ruimte, verkeerde groepssamenstelling, onrustige omgeving etc etc. Eigenlijk is het het beste te kijken naar het gedrag in de natuur. Zo vind ik het niet eerlijk om een dier dat in groepen leeft in zn eentje in een kooi op te sluiten (of het nu een kanarie is of een konijn) en ik denk dat dat een neagtief effect heeft op het gedrag.

Wat betreft voeding, zou je idd kunnen proberen om veel strenger te zijn en te geven wat ze per dag nodig hebben. Ook kun je bv proberen het groenvoer anders aan te bieden, bv door het in kleine stukjes te snijden en in een bakje of bij het gewone voer te doen. Ik heb gemerkt dat ze het soms beter eten. Het klopt dat als ze alleen zaadvoeding eten, dat er voedingsgebreken kunnen optreden, maar dat betekent dat de basis niet goed is.

Een optie wat mss te proberen is, is het bijgeven van pellets (bv nutribird) en dan op die manier dat ze alles moeten opeten.

gr Inger
problem.