18 mei 2024, 03:50:30

Pellets

Gestart door Riny, 24 oktober 2004, 14:31:04

« vorige - volgende »

Riny

Hallo allemaal,
Mijn valkparkieten krijgen gewoon valkparkietenzaad te eten,als ik nu over wil gaan op pellets moet ik dat dan geleidelijk aan doen ,of mag het ook in een keer??
Ik vraag dit omdat je zo vaak hoort dat ze het niet eten,en als er niets anders is zullen ze wel moeten.
Groetjes Riny

Ivy

Hoi.
Misschien kan je het eerst in een aparte bakje aanbieden en kijken of ze het zelf willen eten of niet. Of mengen met de voer? Ik zou het niet risken om meteen alleen pellets aan te bieden, ik heb gehoord dat sommige vogels echt koppig zijn en ze eten het gewoon niet.
Succes! Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Jet

Hoi,

Wat zijn Pellets eigenlijk?

Groeten Jet

marga

hoi riny

ik heb een bakje gewoon voer en een bakje pellets
op die manier kan ieder pakken wat hij of zij lekker vind
en ik heb het idee dat ze alle drie toch wel van de pellets eten

groetjes marga ,lucky,coco en punky

Inger m

Hoi Riny,
Ik wil van het voorjaar overschakelen op pellets, omdat ik denk dat dat beter is voor de vogels. De adviezen verschillen, maar omdat ik een grote groep vogels heb, ga ik ze ws in 1 keer op de pellets zetten, zodat ze alleen die mogelijkheid hebben in het begin. Er zullen dan allicht vogels van gaan eten en dan neemt de rest het hopelijk over...

Ik ben bang dat ze bij langzaam overschakelen, de pellets meer links zullen laten liggen.

Maar ik doe dit dus wel in een periode dat ik veel tijd heb om alles goed in de gaten te houden, want ik heb hier geen ervaring mee.

Hou er rekening mee dat de ontlasting wel kan veranderen in het begin en soms zelfs dunner wordt, maar dit heeft ws ook te maken dat de vogels zelf moeten overschakelen en dat pellets sneller verteerd worden.

Zodra mn vogels aan pellets gewend zijn, wil ik er voor de afwisseling en ter stimulatie van de spiermaag wel zaden weer bij gaan geven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

CitaatWat zijn Pellets eigenlijk?
 
Groeten Jet

Hoi Jet,

Pellets kan je vergelijken met hondebrokjes maar dan voor vogels.
Het zijn eigenlijk gemalen zaden en vitamines erdoorheen en dat tot korrels geperst.
De een is er voorstander van de ander is er tegen.
Volledig op pellets overgaan schijnt ook niet goed te zijn dan kan de spiermaag lui worden doordat hij niet meer gebruikt word.
Maar zolang er nog valkjes zijn die 27 jaar worden zoals mijn Kuifje zal gewoon voer en de nodige aanvullingen echt niet slecht zijn.

Groetjes, Paul

Riny

Hallo Inger
Ik heb zelf ook een grote groep vogels,dat is ook de reden dat ik in een keer over wil gaan.
Zou het misschien een idee zijn als ik daar mee begin om ,om de 2 dagen een paar uurtjes gewoon zaad aan te bieden??
Zo weet je wel zeker dat ze toch wat binnen krijgen.
Groetjes Riny

Inger m

Hoi,
Ik ga het in de gaten houden door mijn vogels goed te observeren en de hoeveelheid pellets terug te wegen en kijken of er voldoende gegeten is.

Ik ben bang dat als je tussendoor zaden gaat geven, dat ze zich daar allemaal bovenop storten, maar ik vind dit eveneens een lastig probleem, dus alvorens ik hier aan begin, ga ik eerst ook advies proberen te vragen aan kwekers met een grotere groep vogels (voor huiskamervogels is dit nl weer een ander verhaal).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marga

hoi
in de dierenwinkel geven ze het advies
om s avonds al het eten weg te halen en
de dag erop alleen pellets te geven
en verder niks dan willen ze wel eten
maar dat heb ik nog niet geprobeert
dus ik weet niet of het werkt

groetjes marga