3 mei 2025, 21:57:48

Help mijn valkje wil niet eten

Gestart door Stef Jans, 8 oktober 2004, 15:47:16

« vorige - volgende »

Stef Jans

Ik heb van gisteren een valkparkiet ,nu maak ik mij zorgen omdat hij nog niets heeft gegeten ,ze is thans met de hand opgevoed door de mensen waar ik hem kocht.
Wie kan mij helpen met te zeggen wat ik moet doen?

birdy2

Hoe oud is je valkje? Misschien dat je voor de duidelijkheid en leeftijd evt. ook een foto kan plaatsen.

Marianne

Hoi Stef,

Je valkje eet toch zeker al wel zelfstandig toen je haar meenam?
Leg wat zaadjes op de bodem van de kooi, daar zoeken jonge valkjes over het algemeen wel vaak.
Kijk het nog even aan, misschien heeft je valkje al gegeten maar heb je het niet gezien. Kijk maar eens of er losse hulsjes in het etensbakje zit.
Gaat je valkje echt niet zelfstandig eten dan kan je het beste contact opnemen met de kweker.
Succes!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Lique

Een valkje die met de hand gevoerd is, eet over het algemeen pas later zelfstandig vergeleken met een jong die door de ouders gevoed is.
Wanneer heeft de kweker hem voor het allerlaatst een voeding gegeven? Hij moet minimaal een aantal dagen zelfstandig gegeten en gedronken hebben.

Je kan hem op je vinger zetten, en hard blazen aan de onderkant van zijn kropje. Zie je de kropzak zitten? Dan heeft hij wel wat gegeten en/of gedronken.
Dit kan je ook voelen. Neem je valk in de hand, en voel op de plaats waar de krop zit. kan je zaadjes voelen?

groetjes lique

Paul

Hoi Stef,

Meestal moet een valkje wennen aan zijn nieuwe omgeving en vaak eten ze de eerste dag amper of niet en gaan de volgende dag dan ineens flink eten.
Maar let wel op dat ie gaat eten ze kunnen niet echt lang zonder eten en binnen 2 dagen moet hij zeker wat gaan eten anders moet hij met de hand gevoerd worden.
Je kan proberen hem een stukje brood wat je iets vochtig maakt voor te houden en kijken of hij dat wil eten.
Ook eten ze vaak al wel trosgierst zorg in elk geval dat je dat in de kooi hebt hangen.

Groetjes, Paul

valkje_1234

dat is omdat hij nog nieuw is en hij weet het misschien niet zijn .

Riny

Hallo Stef
Probeer er eens achter te komen hoe oud je valkje precies is.
Als ze uitvliegen zijn ze ongeveer 5 weken oud,daarna worden ze nog zeker 3 weken door de ouders gevoerd.
Je kunt een papje maken van eikrachtvoer en trosgierst en hem dit voeren met een lepeltje.
Nog beter is nutribird handopfokvoer.
Groetjes en SUCCES Riny