4 mei 2025, 18:19:50

eieren

Gestart door charun, 17 oktober 2004, 18:44:35

« vorige - volgende »

charun

hallo,
ik heb twee maanden geleden 2 valkparkieten gekregen van een vriend die vond dat hij te hard schreeuwden.
hij had er een en om hem rustig te krijgen hadden de dierenwinkels hem aangeraden er een pop bij te zetten zodat hij stiller zou zijn
maar dat hielp niet, eigen schuld hij schreeuwde terug als ze schreeuwden.
nu hebben wij ze in een kamerfoliere en heeft het vrouwtje een week geleden een ei gelegd.
omdat ze er niet naar om keek hebben wij ze weg gehaald.
nu heeft zedrie dagen geleden weer twee eieren gelegd waar ze niet naar omkijkt.
ik er nu dus wel een nest blok bijgezet maar dat was pas nadat ze de eieren in een hoekje had gelegd.
ik heb de eieren wel weggehaald op aanraden van een dierenwinkel,doe ik het goed met dat nestblok en het weghalen van de eieren?
kan ik er meer verwachten en deze keer wel in het blok?

Tara

Hoi Charun,

het is normaal dat ze eerst niet naar de eieren omkijkt, vaak gaat ze maar broeden vanaf het tweede eitje en ikzelf heb een koppel die pas begint te broeden als ze is uitgelegd. De eieren mag je niet weghalen want dan gaat ze blijven leggen wat niet goed is voor haar gezondheid.

Misschien dat ze de volgende keer in het blok gaat eitjes leggen, dan moet je ze laten broeden, na een week kan je eens kijken met een schouwlampje of de eitjes bevrucht zijn. Zijn ze (en blijven ze) onbevrucht, dan laat je ze nog broeden tot ongeveer 3-4 weken, vaak stopt ze zelf met broeden, zijn ze bevrucht dan laat je ze natuurlijk liggen en dan komen er jongen. Als ze niet zelf stopt met onbevruchte eieren dan haal je het nestje beter weg, dan denkt ze toch dat ze heeft uitgebroed.

Groetjes, Tara

charun

dank je wel, als ze nu nog een eitje legt zal ik hem laten liggen.
heel hartelijk bedankt! :)

Paul

Hoi Charun,

Je kan de eitjes gewoon in het broedblok leggen vaak leggen ze er dan andere eitjes bij.
Een eitje wat niet bebroed is blijft bijna 2 weken goed en gaan ze er dan op broeden kan dat gewoon uitkomen.
Dus de eitjes niet weggooien maar gewoon in het broedblok leggen en een laagje zaagsel op de bodem strooien.
Heb je ze wel zien paren anders kunnen de eitjes ook gewoon onbevrucht zijn namelijk.

Groetjes, Paul