19 april 2024, 09:58:48

Breezer wordt niet tam

Gestart door Yuness, 22 februari 2003, 14:38:21

« vorige - volgende »

Yuness

Hallo allemaal,
mijn valkparkiet, breezer, wil maar niet tam worden.
Hij zit dan ook in een buitenvolière.
Hij is juist nog geen 2 maanden oud. Ik weet dus dat ik nog tijd genoeg heb voor mijn valkje tammer te maken. Maar hij vliegt altijd weg als ik in de volière kom en is heel moeilijk te pakken. Heeft iemand van jullie misschien tips voor m'n valkje.

groetjes van
Yuness

Tara

Hoi, een valkparkiet wordt echt niet tam in een buitenvolière hoor, kun je hem niet voor een tijdje in een kleinere kooi binnen houden? Dan zal alles wel beter gaan :). En zit die vogel helemaal alleen in een volière? Want dat is ook niet goed voor het diertje, het is wel beter om hem tam te krijgen, maar dan moet hij wel binnenshuis zitten ???
Groetjes, Tara&Co

Yuness

Breezer zit bij onze andere valkparkieten in de volière. We mogen ze niet binnen zetten :(! Onze buitenvolière is opgesplitst in 2 delen. We zetten in elk deel elke dag een paar valken apart. Bv. sparkel, flupke, quick en kyra zaten vandaag samen en breezer en boing zaten in het andere deel. Breezer is echt heel bang, als je hem vasthebt bijt hij zeker door. We nemen de valken natuurlijk wel op de juiste wijze vast.
Dit is echt niet leuk meer  :(.
groetjes van Yuness

Diana

komt uit het werkstuk van m'n nichtje Angelique  :D
Misschien heb je er wat aan :)

Een valkparkiet die met de hand is groot gebracht is vanzelf sprekend al tam, maar een valkparkiet uit de dierenwinkel, beurs of van een kweker is meestal nooit tam, behalve als ze met de hand zijn groot gebracht. Een valkparkiet van een beurs wordt meestal het snel tam en is meestal erg rustig (hoeft niet) omdat ze uit zo'n drukte in een hele stille plek komen, bij de eigenaar thuis. Laat het liefst de valkparkiet even een weekje wennen aan zijn nieuwe thuis en praat wel vaak tegen hem. Je hebt ook jonge valkparkieten erbij die gewoon nooit tam worden, die zijn gewoon vals van hun eigen deze valkparkieten leren het vaak ook niet af. In die week kun je het beste telkens even een half uurtje tot een uurtje bij de valkparkiet gaan zitten, dan went hij echt goed.
 
Wanneer er een week ongeveer voorbij is plaats dan u hand voorzichtig in de kooi en laat de valkparkiet wennen. Wanneer dit gedaan is kunt u proberen de valkparkiet te pakken, maar dit mislukt vaak, omdat mensen veel te snel handelen. Wanneer de valkparkiet dit echt niet ziet zitten en de hele tijd als een dolle door het hok heen vliegt, en maar niet ophoud. En daardoor helemaal buiten adem is en zichzelf pijn doet, heeft u vaak een moeilijke valkparkiet, als je elke week even een half uurtje tot een uurtje bij hem heeft gezeten, heeft u dit niet gedaan is het logisch dat de valkparkiet dit doet, want hij kent u nauwelijks! Wanneer de valkparkiet aan u hand gewend is kunt u natuurlijk ook iets lekkers pakken, bijvoorbeeld een appel! Gebruik wel iets bekends, anders kan de valkparkiet hier van schrikken wanneer je het voor hem houd. Wanneer hij al van u hand eet en op u hand komt zitten bent u al een heel eind.
 
Wanneer u de valkparkiet ongeveer 3 uurtjes in een week op u hand laat zitten en speelt met hem met u hand in de kooi en hij laat dit allemaal toe kan u hem gerust proberen hem eruit te halen, laat hem eerst even wennen aan uw schouder. Wanneer alles goed gaat en het beestje zich helemaal vertrouwt voelt gaat alles vanzelfsprekend. Wanneer u een valkparkiet heeft waar niets mee te beginnen is, kunt u de valkparkiet zijn vleugels afknippen. Gebruik het liefst handschoenen, u kunt het ook in de dierenspeciaalzaak laten doen, want valkparkieten kunnen erg hard bijten een beetje valse parkiet bijt zo hard in je hand dat het kan gaan bloeden. Vaak zijn valkparkieten naar het knippen ineens tam, maar sommige niet en dat zijn dan ook erg lastige valkparkieten!

Nou hopelijk krijg je breezer tam nu! Groetjes Diana!!!

Yuness

Hallo Diana,
bedankt voor je berichtje, maar als ik hem laat kortwieken, zal dat zijn zodat de veren er terug aan groeien, nooit voor de rest van zijn leven, zeker niet! We hebben zo al 2 sukkelaars (de Flup en de Quick) :'(. Breezer zit wel in een buitenvolière.

groetjes van Yuness