5 mei 2025, 21:23:07

Jong valkje

Gestart door vlek, 19 oktober 2004, 03:12:47

« vorige - volgende »

vlek

Hallo wie kan mij vertellen hoe vaak en hoeveel een valkje van ongeveer anderhalve week moet eten op een dag.
Moet dit ook s'nachts gebeuren?
Op dit moment zit hij/zij in een ziekenkooi.
Weet iemand hoe hoog de temperatuur daar in moet zijn.
Het valkje is vandaag door zijn ouders in de steek gelaten en was al zowat bevroren.
Op dit moment maakt hij het na twee maaltijden al weer een stuk beter.
Ik hoop dat ik snel antwoord krijg.

Tara

19 oktober 2004, 03:35:10 #1 Last Edit: 19 oktober 2004, 03:35:34 by tara_dewulf
Hoi Vlek,

wat erg!!
Het hangt er van af of het valkje groeiachterstand heeft of niet, hoeveel voedingen ie moet, maar in ieder geval zou ik 's nachts persoonlijk 1 voeding geven en dan 's morgens weer beginnen aangezien anderhalve week nog jong is, toen ik jongen had van allerlei leeftijden voerde ik 's nachts niet maar zij hadden een virus waardoor de krop ontzettend traag leegde.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Vlek,

Ik heb wel een paar tabellen voor je onder andere voor het voeren en voor de temperatuur.
Ik zal ze zo even voor je neetzetten hier.
Ik heb pas ook een ijskoud valkje van 2 weken met de hand gevoerd en die is nu 5 weken dat is prima gegaan.
Je moet minimaal 1 keer per dag de krop helemaal leeg laten gaan dat is het beste in de nacht dan hoef je hem niet te voeren.
Hoe ouder hij word hoe minder voedigen per dag en maak de temperatuur niet te hoor iets lager kan weinig kwaad.
Ik zoek even de tabellen voor je op die plaats ik zodadelijk nog.

Groetjes, Paul

vlek

Hallo Tara
Er is niks bijzonders gebeurd, alleen hebben de ouders hem de hele dag alleen gelaten.
Aangezien hij ook nog eens het enigste jong is had hij niks om zich aan te warmen.
Hij heeft geen groei achterstand of wat dan ook.
Het is om te zien gewoon een gezond jong valkje alleen met slechte ouders.

Tara

Hoi,

tja maar had je 'm buiten? Is ook normaal dat hij wat onderkoeld is, verder volg je gewoon Pauls raad op want die weet er een stuk meer van :)

Groetjes, Tara

vlek

Hallo Paul
Dus als ik hem om twaalf uur vannavond zijn laatste voeding geef en dan morgen om ongeveer vijf uur sochtends dan is dat goed.
De ziekenkooi heeft nu een temperatuur van 30 graden.
Hij voelt zich zo te zien wel prima.
Hij begint al goed te piepen als je bij hem in de buurt komt, wat volgens mij toch wel een goed teken is

Paul

Hoi Vlek,

Alleen hele jonge valkjes moet je in de nacht doorvoeren maar vanaf de leeftijd van een week hoeft dat niet meer gelukkig.
Hier even de tabel voor de voeding het zijn richttijden je moet er ook op letten dat de krop leegt maar dat gebeurt in de nacht zeker wel als alles goed gaat.
Ik gebruikte Nutribird A21 dus geen A19 nemen dat is te vet voor valkjes.

1-4  dagen      elke twee uur      1-2 cc

5-7   dagen      elke drie uur      2-3 cc

8-14 dagen      7:00   11:00   15:00   19:00   23:00      4-6 cc

15-24 dagen      7:00   12:00   17:00   23:00            7-10 cc

25-34 dagen      7:00   17:00   23:00            11-15 cc

35-44 dagen      7:00   19:00                  11-15 cc

45 dagen tot zelfstandig eten.      19:00            11-15 cc

De temperatuur is iets minder kritisch als je tussen de 29 en 32 graden zit is dat al heel redelijk maar je kan ook exact de tabel aanhouden.
Het is van een Amerikaanse site en de getallen kloppen aardig heb ik gemerkt met het zelf voeren.

1-5 dagen 34,5 -35,5 graden

6-9 dagen 34-35 graden

10-14 dagen 33-34 graden

15-21 dagen 30-32 graden

22-28 dagen 27-29,5 graden

29-35 dagen 24,5-26,5 graden

vanaf 36 dagen tot ze volwassen zijn 21-24 graden      

Als je deze gegevens een beetje aanhoud moet het kunnen lukken.
Alleen als je met de spuit voert niet te veel in een keer spuiten en niet recht in de snavel dan kan er voeding in de luchtpijp komen en ze vallen zo om :-(
Je kan een beetje in de ondersnavel spuiten en elke keer even laten slikken zogauw je het spuitje in de snavel steekt en niet spuit slikken ze weer even goed en dan een beetje voer in de ondersnavel spuiten.

Succes met het grootbrengen het moet in elk geval zeker kunnen lukken zo.

Paul

CitaatHallo Paul
Dus als ik hem om twaalf uur vannavond zijn laatste voeding geef en dan morgen om ongeveer vijf uur sochtends dan is dat goed.
De ziekenkooi heeft nu een temperatuur van 30 graden.
Hij voelt zich zo te zien wel prima.
Hij begint al goed te piepen als je bij hem in de buurt komt, wat volgens mij toch wel een goed teken is

Hoi Vlek,

Als je om 12 uur de laatste voeding geeft hoef je pas om 8 uur morgen te voeren dus je hoeft niet extra vroeg op :-)
De temperatuur rond de 30 graden is prima hoor ook al geeft de tabel iets hoger aan is dat al zeker een temperatuur die je tot 4 weken ook zo aan kan houden dat vinden ze heerlijk en is echt niet te koud.
Het klinkt allemaal goed zeker omdat ie door de warmte al is opgeknapt hier ging dat ook net zo en met de dag zag je hem beter worden.
Alleen was die van mij er slecht aan toe en de laatste van een nest van 5 de rest was al dood :-(
Die had ook een achterstand van ruim een week dus die was te vergelijken kwa grootte met die van jou.
Ik geef die van mij ook extra nog medicijnen dat heeft die van jou niet nodig.
Laat even weten hier hoe het afloopt.

Groetjes, Paul

vlek

Oke Paul
Bedankt alvast voor de tabel en we gaan ons best doen.
We hebben al eerder twee valkjes met de hand groot gebracht alleen die waren toch al gauw rond de vier weken.
Nu zie je pas goed hoe hard ze groeien in twee weken tijd.
Ik heb voer in huis een warmte kooi en heel veel geduld, dus aan mij zal het niet liggen. Nou maar hopen dat het valkje hier ook zo over denkt.
Bedankt alletwee en ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes Vlek

vlek

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik hem beter om acht uur voeren in plaats van omstreeks vijf uur.
Het is voor ons geen probleem want mijn man heeft ochtend dienst en moet dus om vijf uur op.
Maar als het beter is om hem om vijf uur te voeden dan kan ik het zelf doen.
Groetjes Vlek

Paul

Hoi Vlek,

Ik had ook alleen ervaring van 4 weken en ouder en nu ook een stuk jonger en ik moet zeggen dat het me best meeviel het kost alleen best wel wat tijd maar hij is echt opgeknapt.
Dus het moet jou ook zeker kunnen lukken :-)
Succes ik hoop snel positief nieuws te horen.

Groetjes, Paul

Paul

CitaatDus als ik het goed begrijp dan kan ik hem beter om acht uur voeren in plaats van omstreeks vijf uur.
Het is voor ons geen probleem want mijn man heeft ochtend dienst en moet dus om vijf uur op.
Maar als het beter is om hem om vijf uur te voeden dan kan ik het zelf doen.
Groetjes Vlek

Hoi Vlek,

Als je om 12 uur voert dan zou ik pas om 8 uur de eerste voeding geven je verschuift dan gewoon de tijden van de tabel een uur.
In elk geval houd je het beste in de nacht wat meer tijd dus dan overdag zodat de krop in elk geval elke dag 1 keer zeker goed leeg is dan heb je weinig last van kropverzuring.
Dan word het jong zeker groot :-)
Nooit letten op het gegil als ze zeuren om voer want ze gillen de hele dag door en dan niet in de verleiding raken sneller te voeren dat is alleen maar slecht.

Groetjes, Paul

vlek

Oke Paul
Ik heb weer heel wat geleerd.
Ik ga mijn uiterste best doen en natuurlijk laat ik horen hoe het met hem gaat.
Laten we hopen dat het alleen maar goed nieuws wordt.
Dus laat ik me nu maar aan mijn moederlijke taken gaan wijden en mijn pleegkind eten gaan geven.
Groetjes Vlek

Paul

Hoi Vlek,

Ik hoop dat bij jullie ook alles zo goed gaat als het bij mij ging en eten ze iets minder als in de tabel dan is dat helemaal niet erg het zijn een beetje richtgegevens maar ze kloppen wel prima heb ik gemerkt ik zat aardig goed in de range van de tabel.
Succes en heb je nog vragen dan horen we het wel.

Groetjes, Paul

Riny

Nadat ik een maal een valkje heb gehad met kropverzuring wacht ik met eten geven ALTIJD tot de krop helemaal geleegd is.Als ik een heel jong valkje heb kijk ik de eerste 2 nachten 1 x of het kropje leeg is.De temperatuur heb ik dan op 35 graden bij een heel jong valkje.
SUCCES !!! Riny