28 maart 2024, 12:07:23

Foto van een Spoelworm

Gestart door marianca., 17 oktober 2004, 18:51:05

« vorige - volgende »

marianca.

Hallo allemaal,

Voor degene die het interessant vinden om het eens te zien heb ik net een foto gemaakt van een worm die van Blondie was..brrrrrrrr.Niet te geloven ..is haar 4de al...vies dat zo een dieren in een vogellichaampje zitten.


gr
marianca



Tara

Hoi Marianca,

jakkie wat vies zeg :o. Echt wel erg hoor, pff, idd, dat dat in een lichaampje van een valkje kan zitten...

Het is wel interessant dat je een foto gemaakt hebt, zeer leerrijk.

Groetjes, Tara

moonwitch (diana)

hoi marianca

Ik had vorig jaar een valkje gekocht in zwolle, en dezelfde dag een wormenkuur gegeven.
Nog geen uur later kwamen de wormen met soms wel 3 tegelijk eruit, dat was echt heel goor.
Heb de vogel met kooi en al in de badkamer onder de sproeier gezet.
Dit heeft wel een paar dagen geduurd voordat ze helemaal wormen vrij was,
Dan kun je echt niet begrijpen dat er zoveel van die best wel grote wormen uit zijn klein vogeltje komenen na  14 dagen nog een wormenkuur, toen waren er gelukkig geen wormen meer.
Het valkje is nu een gezond valkje in de buitenvoliere.
Groetjes Diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

marianca.

Hallo Moon,

Ja goor he..brrrrrrr.Maar waarom heb jij het valkje onder de douche gezet :-/.
Ik zal blondie komende zondag, en de andere ook,weer een kuur geven.
Welke kuur heb jij gebruikt..ook van de Bogena?

groetjes
marianca

moonwitch (diana)

Hoi Marianca

De reden dat ik het valkje onder de douche had gezet was omdat al die ontlasting met wormen aan zijn achterste bleef hangen en dat vondt ik dus echt nog veel viezer.
Het valkje vond het trouwens toen wel lekker hoor die douche beurt en hij werd gelijk mooi schoon.
Van dat wormen middel dat ik heb gebruikt moet ik ff opzoeken want dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Riny

Sinds dat ik mijn valkjes 2x per jaar een wormkuur geef hebben ze nooit meer last van wormen gehad.
Groetjes RINY

Ivo

is het geven van een wormenkuur zonder dat je denkt dat de vogel last van wormen heeft niet slecht dan ?

Inger m

Hoi Ivo,
Nee, het is pas 'slecht' wanneer je ze pas behandeld wanneer ze al wormen hebben, die schade kunnen veroorzaken. Dus in de meeste gevallen worden vogels preventief behandeld tegen wormen om dat te voorkomen.

nb. Marianca, dit is algemeen bedoeld en niet persoonlijk, want ik kon mijn konijn ook pas behandelen toen ik de spoelwormen in de ontlasting ontdekte...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Ivo,

Antinbiotica preventief geven is wel slecht maar een wormenkuur is alleen slecht voor de worm :-)
Normaal gesproken hebben ze er totaal geen last van en je hoeft het maar 2 dagen te geven en dan 14 dagen later weer 2 dagen.
Als je dat bij binnenvalkjes een keer gedaan hebt is het normaal bijna niet meer nodig omdat valkjes binnen veel minder kans hebben op wormen.
Er kan natuurlijk altijd ook binnen iets gebeuren zeker als je takjes of gras of vogelmuur van buiten meeneemt voor in de kooi.daar kunnen wormeneitjes op zitten.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo Inger,

Voel me niet beledigd of aangevallen door jou ;).Ik kan er natuurlijk niks voor dat mijn Valkje Blondje Spoelwormen had.

Groetjes
marianca

Hallo Paul,

Nu ik dit lees...bedacht me dat ik mijn valken altijd krulwilgtakken en bladeren geef...deze heb ik in de tuin staan en gras...heb ik een voetbalveld van :D.Zou dit de boosdoener zijn geweest?Ik spoel wel alles goed af met warm water(zeg maar kokend water,hebben een Boiler)maar er zou toch iets kunnen zijn blijven zitten >:(.Goh,zat me suf te denken hoe het kon maar nu gaat er een lichtje branden.

Trouwens,mijn valkjes doen het goed alleen de Rui is bij enkele nog heftig aan wezig.Ik had Feld al gebeld omdat ik ongerust wa som Charly maar ze verzekerde mij dat het de Rui was omdat Charly verders goed eet maar alleen veel slaapt.Ze adviseerde me dus ook om dagelijks Mult-Vit in het water te doen...

groetjes
marianca

Paul

Marianca schreef:
CitaatNu ik dit lees...bedacht me dat ik mijn valken altijd krulwilgtakken en bladeren geef...deze heb ik in de tuin staan en gras...heb ik een voetbalveld van .Zou dit de boosdoener zijn geweest?Ik spoel wel alles goed af met warm water(zeg maar kokend water,hebben een Boiler)maar er zou toch iets kunnen zijn blijven zitten .Goh,zat me suf te denken hoe het kon maar nu gaat er een lichtje branden.

Hoi Marianca,

Ik hoorde het van een dierenarts dat dat een mogelijke manier van besmetting is omdat de buitenvogels die ook wormen hebben soms eitjes in de ontlasting achterlaten op bladeren en gras bijvoorbeeld.
Met afspoelen zal je wel een deel wegspoelen maar er hoeft er maar 1 achter te blijven en je hebt een probleem.
En het is ook meteen de reden waarom maar een valkje echt duidelijk was omdat die toevallig net een hapje genomen heeft waar een of meerdere eitjes van die wormen op zaten.

Groetjes, Paul

Pucky

Gatver, Maar je brengt me wel op een idee ik heb mijn twee vogels nog nooit een wormen kuur gegeven.

Paul

Hoi Hester,

Ik heb in de 16 jaar dat ik valkjes heb 1 keer een wormenkuur gegeven omdat mijn valkjuit logeren was geweest naar mensen die wormen hadden bij hun vogels.
Normaal is de kans binnen heel klein dat ze wormen krijgen.
De kans is wel groter als je vogelmuur of wilgentakken van buiten aan de vogels geeft want daar kan ontlasting van buitenvogels met eitjes van wormen op zitten.
Met goed heet afspoelen blijven die soms ook gewoon zitten.
Je kan voor de zekerheid elk jaar een keer ontwormen bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul

Pucky

Hoi Paul,

Zomers als ik hun hok verschoon zet ik de bovenkant met vogels op het gras. Vinden ze erg lekker dus ze eten dan lekker van het gras. Van die wormen kunnen ze toch erg mager van worden? Laatst ben ik bij de dierenarts geweest en hij vond dat Pucky er mager was. Volgens de dierenarts lag het aan het voer. Kan het altijd proberen toch kan toch niet kwaad?


Inger m

Hoi,
Bij een wormbesmetting zie je soms dat de vogel vermagert, slecht verenkleed krijgt en diarree. Soms vind je wormen terug in de ontlasting (zo als bij deze topic het geval was).

Als jij je vogels op het gras buiten laat lopen is het zeker verstandig ze te ontwormen, het beste kun je dit 10-14 dagen later herhalen om de hele cyclus te doorbreken.

In deze topic staat nog veel meer info over wormen en ontwormen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.