29 maart 2024, 16:56:52

Foto van een Spoelworm

Gestart door marianca., 17 oktober 2004, 18:51:05

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Hester,

Het kan zeker geen kwaad om ze dan te ontwormen en het is zeker aan te raden.
Misschien doe je het voor niks maar beter wel doen dan dat het straks toch erger blijkt te zijn.
Een wormenkuur is vaak jaren te bewaren en echt duur is het niet dus ik raad het ook zeker aan.
En zoals Inger al zei is het een kuur die je na 14 dagen moet herhalen omdat dan de eitjes uitgekomen zijn van de wormen en dan dood je de jonge wormen ook meteen.

Groetjes, Paul

Pucky

Hallo,

Ik ga vandaag een anti wormen drankje halen. Trouwens hoe zit het moet je dit in het water doen of in het voer of rechtsstreeks?

Dank je wel alvast voor jullie antwoorden.

Paul

Hoi Hester,

De meeste middeltjes zijn druppels die je of in de bek kan ingeven.
Dan zijn het bijvoorbeeld 3 druppels maar je kan het ook in het water doen dan zijn het 80 druppels bijvoorbeeld.
Als je weinig valkjes hebt kan je het proberen in de bek in te geven met een pipetje of iets dergelijks.
Doe je het in het drinkwater dan kan je dat wat aanzoeten met druivesuiker dat vinden ze lekker en ze drinken dan beter.
Je moet het meestal 2 dagen in het water geven en dan na 14 dagen weer 2 dagen.
Je hebt ook antiparasiet van bogena dat geef je net als bij honden in de nek en het komt in de bloedbaan terecht.
Dit is tegen mijt en ook tevens tegen bepaalde soorten wormen.
Ik heb zelf Panacur staan maar dat kan je alleen via een dierenarts krijgen meestal en een gewone dierenwinkel zal dat niet hebben.

Groetjes, Paul

Pucky

Hallo,

Ik heb net wat bogena gekocht de verkoper zei dat dit in het drinkwater moest. Ik hoop niet dat hun wormen hebben. Lijkt me wel erg vies. Jullie horen nog van mij of ze inderdeaad wormen hebben. :-X

Pucky

Hallo,

Gisteravond om ongeveer 5 uur hebben we de druppels in het drink water gedaan. 80 druppels in 100 ml water. Het enige weet ik dus nog niet of ze al wat gedronken hebben. Paul jij zei dat ik iets druivesuiker in het drinkwater moet doen is dat iets van zo'n tabletje afbrokkelen en in het water doen of kun je druivesuiker halen bij de dierenarts? Er zit nog geen spagetti aan hun achterste :P of komt dat later?


Inger m

Hoi,
Ik ben momenteel ook mijn vogels aan het ontwormen met Bogena. Alleen je kunt gerust de dosering verlagen, want ik geef voor ruim 20 vogels nu 5 ml op 100 ml water (ik weet het, afwijkende dosering). Maar geef bv ipv 80 dr op 100 ml water gewoon 20 druppels op 25 ml water. Aangezien zelfs mijn vogels geen 100 ml water opdrinken met zn allen is het zonde om zoveel te gebruiken. De dosering van 80 druppels is bedoeld voor grote groepen vogels. Voor weinig vogels heb je ook kleinere flessen met een individuele dosering (dat heeft mijn voorkeur).

Verder geef ik wat druivesuiker door het water, omdat ze het water dan vaak erg vies vinden.

Als ze geen heftige wormbesmetting hebben hoef je niet perse wormen tegen te komen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Hester,

Je kan de druivesuiker bij veel supermarkten krijgen bij de reform afdeling en ook dierenwinkels hebben het soms maar dan betaal je vaak meer omdat het zogenaamd voor dieren is maar het is vaak precies hetzelfde.
Ook kan je wel een tabletje fijnstampen en dat in het water oplossen het moet in elk geval lekker zoet zijn :-)

Groetjes, Paul

Pucky

Hallo Paul,

Ik heb dus druivesuiker gekocht. Door het water gedaan. We zagen ze daarna wel drinken. Maar er is niks uitgekomen. Gelukkig. Maar mijn probleem is dus dat Pucky erg slank is vergeleken met Tommy. Pucky en Tommy zijn wel broertjes van elkaar. Tommy is toen we hem bij de kweker vandaan haalde gekortwiekt. Nu is het dus wachten tot alles is aan gegroeit. Dan krijgt hij ook iets meer beweging. Misschien zit het daar wel in. Of Pucky is gewoon erg slank.

Paul

Hoi Hester,

Je kan als je aan het borstbeen voelt wel een beetje bepalen of een valkje te dik of te dun is.
Je moet het borstbeen wel wat voelen maar het mag niet te scherp uitsteken anders is een valkje te dun.
Voel je helemaal niks dan is hij weer te dik.
Wegen zegt ook wel iets maar dan kan ook al weegt ie redelijk wat het borstbeen nog te ver uitsteken omdat het ene valkje anders kwa grootte is dan de andere.

Groetjes, Paul

Peter

Hoi Marianca,

Een vreemde vraag misschien... We zijn druk bezig met de website om meer info over ziekten endergelijke te geven. Inger is druk aan het schrijven voor de website. We hebben nog geen foto's van wormen e.d. daarom is mijn vraag: Zou je foto's willen sturen van de spoelworm? En het liefst zo groot mogelijk en hoe foto's meer beter.

Op die manier kunnen we andere mensen weer verder helpen.

Groetjes,
Peter

marianca.

Hallo Peter,


Ik heb jullie de foto gestuurd via info@....Hoop dat jullie er wat aan hebben.


groetjes
marianca