15 mei 2025, 22:56:19

Altijd maar ruzie...

Gestart door Annemarie, 18 oktober 2004, 00:23:56

« vorige - volgende »

Annemarie

Hallo,

Ik heb een probleem. Ik heb twee valkjes. Birdie is een man en is 1 jaar, Ushi is ook een man en is nu 7 maanden.
Birdie kreeg is vorig jaar winter samen met een popje dat helaas is overleden. Ushi kreeg ik afgelopen lente omdat ik Birdie niet alleen wilde laten.

Nu gaat het eigenlijk vanaf het begin al niet goed. Ushi was heel lief, maar Birdie moest niets van hem weten. Hij beet en blies naar Ushi. Inmiddels bijt en blaast Ushi net zo hard terug (nu ook naar mij :'(). Het resultaat is dat ik de hele tijd met twee valkjes zit die constant ruzie maken. Zo vind ik het niet erg leuk en gezellig, en erger, zij waarschijnlijk ook niet :(.

Wat kan ik doen? Is er iemand die ervaring heeft met valkjes die elkaar echt niet mogen?

Bedankt,

Annemarie :(

marianca.

Hallo annemarie,

Volgens mij klikt het echt niet met die twee.Je hebt ze al sinds de lente bij elkaar en dan zouden het eigenlijk toch maatjes moeten zijn.Ik heb veel valken en de voorkeur van ze is toch wel man en popje.Er zijn zelfs mannetjes die de zelfde pop hebben omdat ze haar zo leuk vinden.Onderling gaat het vrij goed met de mannetjes maar een ieder heeft ook hun popje.
Je zou voor een ieder een popje erbij kunnen nemen maar dan zit je wel met 4 valken.Anders zou je een valkje moeten weg doen en daar ben ik geen voorstander van.
Dus,moeilijk maar er zijn oplossingen.De keus is aan jou ;)
Het klikt gewoon niet met hun en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.Ze zitten samen in een kooi omdat het moet en waarschijnlijk hebben ze daardoor stress wat zich weer uitlaat op jou.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Annemarie,

Dat is een naar probleem wat je hebt :-(
Hoe zijn ze buiten de kooi tegen elkaar want ik neem aan dat ze er wel uit komen?
Is de kooi wel groot genoeg want in een te kleine kooi geeft het ook vaak problemen.
Vaak ziet een valkje de kooi als zijn eigendom en komt er een andere bij dan ziet ie die als indringer.

Groetjes, Paul

Annemarie

Bedankt voor jullie reacties!

De kooi is 1 meter breed, 65 cm diep en 1,70 meter hoog. Volgens mij is dat wel redelijk voor twee valkjes.

Buiten de kooi zitten ze nooit samen, maar ze willen wel allebei op mijn hoofd en op mijn schouder zitten en allebei tegelijk geaaid worden, dus... ruzie. Dat is helemaal niet leuk, want soms bijten ze mij ook omdat ze dan inderdaad gestresst raken.

In principe vind ik het ook leuker om een man en pop te hebben, maar ik wilde geen eitjes, dus leek dit (man en man) een goede oplossing. Misschien kan ik voor ze allebei een popje kopen. Volgend jaar ga ik verhuizen naar een huis met tuin en dan is het de bedoeling dat ze in een buitenvoliere komen van 2 meter breed, 1 meter diep en 1,80 hoog. Misschien moet ik tot dan wachten er er twee popjes bij doen.

Maar krijgen ze dan ook automatisch een nestje?

Groetjes,

Annemarie

marianca.

Hallo,

Leuk als je ze allebeide toch houdt ;)En inderdaad je kooi is meer dan groot genoeg,dat is dus niet de oorzaak.Ze vinden elkander waarschijnlijk niet zo leuk.Even over je nestje...je krijgt alleen nestje als je broedblokken gaat ophangen en als het uberhaupt gaat klikken tussen de pop en man...is ook nog de vraag natuurlijk.Als je geen nestje wil moet je geen broedblokken ophangen wat zich dan misschien wel resulteert dat het popje wle broeds wordt en de eitje misschien op de bodem gaat leggen.Broedsheid vind ik persoonlijk een proces wat heel natuurlijk is en eigenlijk ook de koppels de mogelijkheid geven om een nestje te hebben...het is ook nog eens voor jou bijzonder leuk ;).
Als het eenmaal zover is kan je altijd nog je vragen erover stellen op dit Forum ;).
Nu nog ff geduld met die 2 kereltjes van je :D :D....Trouwens..waarom neem je nu niet al 2 popjes..je voiliere voldoet echt wel aan de maten hoor ;) :)

groetjes
marianca

Paul

Hoi Annemarie,

Wat een mega kooi zeg dat is een van de grootste maten die je zo standaard kan kopen als kooi.
Ze hebben daar zeker alle ruimte in en het is vreemd dat ze dan nog ruzie maken.
Wat soms kan helpen is aan elke kant van de kooi een appart water en drinkbakje neer te hangen zodat ze daar geen ruzie over hoeven maken.
Je kan in die kooi makkelijk 4 tot 6 valkjes houden zeker als ze er nog uit mogen op zijn tijd is dat ruim zat.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo annemarie,

Nou,zelfs 6 zegt paul,wat let je dan nog ;) :D.Misschien nog 4 vrouwkes erbij..hebben ze het voor uitkiezen ;).Klopt wat paul zei over de voerbakjes,was ik helemaal vergeten...das natuurlijk ook een reden dat er strijd kan ontstaan.Gewoon de bakjes ver genoeg van elkaar hangen zodat ze rustig kunnen eten.

groetjes
marianca

Annemarie

Hoi Marinca, hoi Paul,

Bedankt!

Ik heb de kooi trouwens zelf gemaakt, heeft me heel wat geld gescheeld :).

Goh dat er toch wel 6 valkjes in kunnen. Had ik niet gedacht. Ik zou inderdaad nu 2 popjes erbij kunnen nemen, maar... ik weet niet of dat mag van mijn ouders. Ze vinden vooral Ushi heel erg druk en lawaaierig. Maar popjes zijn toch niet zo wild en luidruchtig?

Ik ga er eens heel goed over na denken. En misschien is een nestje toch ook helemaal niet erg. Het is inderdaad natuurlijk, en je kan het niet tegengaan als je man en pop hebt, toch?

En goede tip trouwens over de voerbakjes. Ga ik zeker doen!

Groetjes, Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Popjes zijn in het algemeen een stuk stiller dan mannen.
Als je ze alleen hebt kunnen ze ook best hard gillen hoor maar de versiergeluiden en het fluiten in de ochtend daar heb je van popjes weinig last van die doen dat amper.

Groetjes, Paul

Riny

Hallo Annemarie
Ik heb zoiets dergelijks meegemaakt.We hebben er een derde valkje bijgezet en het was afgelopen met de ruzie.
Een van de valkjes(die altijd boos werd) was gewoon noet zo knuffelachtig aangelegd.Mer z'n drieen gaat het prima.
Groetjes RINY