Hoe werkt dat met bevruchting ?en nog wat vraagjes

Gestart door Wendy.., 15 oktober 2004, 20:20:15

« vorige - volgende »

Wendy..

Hallo!!

Ik heb misschien wel een hele domme vraag hoor, maar hoe zit dat nu eigenlijk met die bevruchting? Hoe gaat dat in z,n werk??  Ik las namelijk dat meestal 2 weken na de paring de eerste eitjes worden gelegt.Worden de eitjes dan allemaal  bevrucht of moeten ze tussentijds weer paren om de rest te bevruchten??  Ik heb er echt geen kaas van gegeten!!!!!!
(M,n valkjes hopelijk wel :D)

Ik heb nu n.l mijn Pop Luna op eitjes zitten vandaag is haar vierde eitje gelegt en Ik wil binnekort gaan schouwen! Maar wanneer is het het beste om te doen! Ze is wel heel fanatiek aan het broeden, vanaf het tweede eitje komt ze er helemaal bijna niet meer vanaf.
 En hoelang kan ik het beste wachten met eitjes weggooien?Als er niks uitkomt? Meestal broeden ze 18 tot 21 dagen maar soms komt een eitje pas later uit. Zal ik dan 4 weken nadat het laatste eitje is gelegt de eventuele niet uitgekomen eitjes weggooien? ::)

En wat schouwen betreft ik begrijp dat je moet oppassen met huidvetten die op het eitje kunnen achter blijven en nadelig  kunnen zijn voor de ontwikkeling van het vruchtje!!

Wie o wie heeft antwoord op mijn vraagjes??

Alvast bedankt
Groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Tara

Hoi Wendy,

Het klopt idd dat je moet oppassen als je eitjes schouwt, daarom is het beter met een speciaal schouwlampje te schouwen dan raak je de eitjes niet aan met je handen.

Mijn ervaringen zijn dat je met het eerste eitje vaak een week moet wachten voor je echt bevruchting ziet en vaak zie je bij de volgende eitjes al met twee dagen bebroeding tekens van bevruchting, al moet je hier wel een goed oog voor hebben. Schouwen kan je nu eigelijk al eens proberen hoor, ik denk dat je zeker al iets moet gaan zien.

Als de eitjes echter onbevrucht zijn en onbevrucht blijven, kan je best haar even laten broeden tot eventueel 4 weken, meestal stopt ze gewoon zelf. Als er wel eitjes bevrucht zijn en enkele niet, dan laat je die gewoon een tijdje liggen nog want de uitgekomen jongen steunen op de overige eieren.

En in verband met de bevruchting, als ze veel paren verhoogt dat natuurlijk wel de kans op bevruchte eieren, maar als de eitjes gelegd zijn zal opnieuw paren niet helpen voor die eieren natuurlijk :). De eieren worden vaak niet altijd allemaal bevrucht hoor, hier heb ik soms bijvoorbeeld 2 op de 3 eieren bevrucht maar heel vaak heb ik dat ze allemaal bevrucht zijn, bij specifieke koppels hier toch.

Groetjes, Tara

Inger m

15 oktober 2004, 20:45:26 #2 Last Edit: 15 oktober 2004, 20:47:17 by Cinnamon_valk
Hoi,
Valkparkieten paren meerdere keren, zelfs dagelijks in de periode dat er eieren worden gelegd, meestal zit er geen twee weken tussen het leggen van het ei en een paring. Het kan wel zijn dat je na een paring pas 2 wkn later eieren hebt, maar tussendoor wordt eveneens gepaard.
Vogels zijn wel in staat om sperma op te slaan in een bepaald deel van de eileider, dit komt vrij zodra er een eisprong plaatsvindt, maar hierbij gaan veel spermacellen verloren en zijn dus herhaalde paringen nodig. Sommige vogelsoorten kunnen dit sperma 2 weken opslaan.

De eieren kun je na 4 dagen schouwing op bevruchting, maar beter is het zichtbaar na 1 week. Globaal is een onbevrucht ei geel doorschijnend en bevrucht donkerder en zie je bloedvaten lopen. De eieren worden geschouwd aan de stompe kant van het ei, hier zit de luchtkamer, die in de loop van de broedtijd steeds groter wordt en bij het uitkomen soms 1/3 van het ei in beslag neemt, dat is normaal.
Schouw de eieren met een speciale schouwlamp op een zo donker mogelijke plaats, vaak is ook de nestkast wel geschikt.

De broedtijd duurt 18-21 dagen, maar niet veel langer, na 4 wkn zal een eitje iha niet meer uitkomen. Als de eieren onbevrucht zijn kun je ze direct weghalen om de ouders een nieuwe kans te geven (indien hele nest onbevrucht) of laten liggen, dan verlaten de ouders het nest vaak uitzichzelf na verstrijken broedtijd.

Eieren mag je wel aanraken met je handen, maar beter van niet, omdat je het eihuidje (cuticula) kunt aantasten (zweet) wat zorgt voor de bescherming van het ei. In het algemeen heeft het aanraken van eieren met schone handen geen grote gevolgen, maar ik laat ze bij voorkeur liggen bij het schouwen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Wendy,

Ook van mij nog even een aanvulling :-)
Na de bevruchting kan er na een week al een eitje komen soms.
1 bevruchting kan een heel legsel in 1 keer bevruchten ik heb een popje waarvan de man niet wil en er is 1 keer een ander op gesprongen en ze heeft 5 bevruchte eitjes gelegd :-)
Ik had haar na het eerste ei meteen appart gezet dus ik weet zeker dat er daarna geen paring meer geweest is.
Met de eitjes schouwen raak ik ze meestal niet eens aan is heb een klein led lampje en die houd ik in het broedhok tegen het ei en je ziet het al.
Een gewoon lampje word warm dus houd dat nooit te lang tegen het ei dat kan schade aanrichten.
Een led lampje word niet warm en geeft witter licht en ik vind dat zelf het beste werken.
In een ei zie je aders lopen als het bevrucht is na een aantal dagen broeden.
Na 2 dagen kan ik het vaak al zien dan begint er een klein ringetje te komen in het midden van de dooier en een dag later komen van daaruit de aders en is het duidelijker zichtbaar.
Je ziet dan ongeveer zoiets als op de foto hieronder:


Groetjes, Paul

tommy

gave foto paul
nu weet ik wat ik moet zien
ik vind de verassing leuker dus ik schouw nooit
ik hou wel de datum in de gaten

grt annemieke

Wendy..

Aha zit dat zo!!!

  De rede dat ik me afvroeg hoe het werkte is doordat Luna mijn popje het wel doet met peardy(man) maar vaak verkeerd!!  Dus stel je voor dat het wel een keertje raak zou zijn geweest dan zouden er toch eventueel wat meer eitjes bevrucht kunnen zijn!! :)

Ik zou het gewoon ontzettend leuk vinden als er jongen uitkomen!!  En ik had geen idee hoe dat nou allemaal in elkaar zat!  Dus INger,Paul en Tara  Badankt voor de uitleg.
Ook de foto idd erg duidelijk, nu maar hopen dat ik het ook zo duidelijk kan zien.
Waar kan ik zo,n schouwlampje vandaan halen waar paul het overhad?

Groetjes van Wendy en m,n schatjes


Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Paul

17 oktober 2004, 23:43:42 #6 Last Edit: 17 oktober 2004, 23:44:11 by Paul
Hoi Wendy,

Een gewoon lampje daar kan je gewoon een penlite lampje van de praxis voor nemen maar een ledlampje word minder warm en die kan je vaak wel bij een electronica winkel kopen of bij een ijzerwinkel die hebben ook vaak verschillende soorten zaklampjes.
Ook Aldi of Lidl hebben soms wel leuke ledlampjes waar je wat mee kan doen en die zijn soms heel goedkoop.
Ik heb zelf meerdere maar gebruik meestal de ledlenser V9 micro en dan de witte led.
De V1 moonlenser werkt ook prima die is wat dikker.
Je kan even kijken op deze site maar er zijn nog meer sites waar ze op staan en die ze verkopen.
http://www.aurora-kontakt.nl/zaklantaarn_ledlenser.html
Als het niet lukt kan ik er ook wel een voor je bestellen.

Groetjes, Paul

Wendy..

Hoi Paul

Bedankt voor je bijlage het is iniedergeval duidelijk Ik zal morgen eens kijken naar zo,n lampje!! En
anders ga ik gewoon naar de praxis!!
En dan maar hopen dat er iets te zien valt :)

Groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Tara

Hoi Wendy,

dat bevrucht eitje op de foto van Paul is wel een eitje die iets ouder is dan een week en aldus bevrucht, maar vanaf een week of 2 tot 3 zal dat eitje heel donker zijn vanbinnen, dus niet gelijk denken dat er iets mis is he :-).

Groetjes, Tara

Wendy..

Hoi Tara!! :)

Ik had idd begrepen dat in het begin je wel goed die adertjes kon zien en later dat ze dan weer donker worden!Vanaf ongeveer 2 weken
Ik laat ze zowiezo  liggen tot ongeveer 4 weken!Als ze er dan al niet vanzelf af is gegaan mochten ze niet bevrucht zijn!!
Wat ik natuurlijk wel hoop!!  Moet alleen nog eens even gaan bekijken wat ik met de eventuele jongen ga doen :)
Ik wil er zowiezo 1,tje houden!!
 Ben ook benieuwd wat er uit mijn koppel gaat komen. Peardy(witmasker man) Komt n.l uit een wildkleur man en een lutino vrouw, hij heeft ook een albino broer en Luna(pop) is lutino en komt uit een wildkleur vrouw en lutino man.
Ik vraag me af wat voor spliten Peardy zou hebben. Want peardy z,n papa moet ook split zijn voor witmasker ofzo aangezien ze witmasker en albino zonen hebben gekregen.

Maar goed dit is meer een vraagje voor bij Mutaties denk ik.

Groetjes van Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Tara

Hoi Wendy,

Luna zal denk ik niet split zijn voor iets, want uit een lutino man en een wildkleur pop kan je idd makkelijk lutino poppen krijgen. Maar de kans is natuurlijk dat ze ergens split voor is.

Maar je witmasker mannetje zal echter denk ik zeker split zijn voor lutino, kijk, als hij uit een wildkleur man en een lutino pop komt, moet de wildkleur man (vader v. Peardy) split zijn voor witmasker en lutino (en eventueel nog verborgen splits) en de lutino pop (moeder v. Peardy) is dan ook split voor witmasker. Dan is de kans groot dat Peardy split is voor lutino, en dan krijgt hij met zijn popje lutino jongen split witmasker. Maar natuurlijk kan het heus zijn dat hij nog verborgen splits met zich mee heeft en dan is de verrassing nog een stuk groter natuurlijk. Ik weet niet of het allemaal klopt was ik zeg want heb dit net uit mijn hoofd berekend ::)

Groetjes, Tara

Wendy..

Hey hey
Volgens mij heb je wat die split Lutino betreft wel gelijk. Mandy heeft het n.l eens voor me uitgerekent maar ik had die e-mail weer verwijderd na een tijdje en daar stond zeker split lutino bij, niet wetende dat ik nu al met 10 maandjes oud Luna op eitjes heb zitten. :)
Luna heeft volgens mij geen splitten.
We zullen het zien als er wat uitkomt!! Spannend hoor.
Ben gewoon erg nieuwschierig

Doei doei groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Tara

Hoi Wendy,

tuurlijk heb ik gelijk :D
Het kan ook niet andes hoor ;)

Groetjes, Tara

Paul

Citaatdat bevrucht eitje op de foto van Paul is wel een eitje die iets ouder is dan een week en aldus bevrucht,

Hoi Tara,

Dat plaatje is een ei van 5 dagen oud dus nog geen week.
Ze bedoelen dan wel 5 dagen bebroed dus pas vanaf het broeden gerekend.
Maar je ziet best heel snel alders na 2 a 3 dagen soms al.

Groetjes, Paul

Wendy..

Hoi Hoi,

Nou ik heb vandaag gekeken hoor, moest toch de eitjes uit de kooi halen doordat die verschoont moest worden.Van te voren m,n handen goed gewassen en gedroogd heb ze boven een gewone lamp gehouden. Ze zijn allevier onbevrucht   :-/ Vind ik eigenlijk best jammer, maar ik vermoede het al.
Eerst dacht ik nog wat te zien want in de bovenkant van de eitjes zag ik wel een soort van streepjes, maar ik zag toch echt niet het plaatje zoals hierboven!! De rest van het ei was echt doorschijnend!!
Jammer !!!!!  Wie weet de volgende keer! Ze moeten gewoon nog even wat oefenen en wie weet komen er dan nog weleens kleintjes :)

Groetjes van Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten