28 maart 2024, 16:17:55

Van tam & lief naar agressief

Gestart door _roy, 15 oktober 2004, 00:40:09

« vorige - volgende »

_roy

15 oktober 2004, 00:40:09 Last Edit: 15 oktober 2004, 01:55:17 by _roy
Onze valkparkiet, nu 1 1/2 jaar oud, (vermoedelijk gezien het gedrag een mannetje) vertoond nu voor de tweede keer agressief gedrag.
Normaal gesproken is hij zo tam als wat. Je kan alles met hem doen en hij is veel uit de kooi. Hij gaat altijd zonder morren terug naar de kooi, praat een beetje, en fluit deuntjes dat het een lieve lust is.
Vorig jaar in oktober was de 1e keer dat hij een tijd achtereen onhandelbaar was. Nadat hij zo´n minuut of 10 uit de kooi is, valt hij je handen aan en is erg bijterig. Hij zit ook niet meer op schouder of arm, maar alleen nog op de grond. Waar ik ook ga of sta, hij blijft me achterna lopen of vliegen en is daarbij voortdurend angstig aan het piepen.

Vorig jaar ging dit ongeveer na 2 weken over. Nu, een jaar later begint het echter weer.
Ik vind het vooral zielig voor het beestje en hoop dat iemand weet of er wat aan te doen is.

Roy

Inger m

Hoi,
Ik vermoed dat dit gedrag hormonaal is, wat betekent dat je weinig aan het gedrag zelf kunt doen. Het enige wat je kunt doen is vermijden dat je aangevallen wordt en mocht het gebeuren dan de vogel niet afstraffen, maar negeren, zodat de vogel merkt het gedrag geen effect heeft. (maar probeer dat te voorkomen)
Beperk lichamelijk contact met de vogel, zoals kroelen (indien mogelijk), omdat dit 'partnergevoelens' kan opwekken.

Zit de vogel alleen? Beter is het om een sociale vogel zoals de valkparkiet niet alleen te houden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

_roy

Inger,
Bedankt voor je reactie.
Ik ga proberen of dit enig effect resulteert.
Weet jij soms of dat hormonale gedrag nog iets te maken heeft met de tijd van het jaar, of is het gewoon toeval dat het  2 x in oktober was??

Roy

Inger m

Hoi Roy,
Indien het hormonaal is, zou ik het persoonlijk eerder in het voorjaar verwachten. Maar omdat je vogel vermoedelijk binnenstaat zijn de omstandigheden anders en zijn de daglichtlengtes vermoedelijk kunstmatig verlengd (wat erg belangrijk is voor vogels, maar in dit geval niet gunstig).

Het is slim om de data en de tijdsduur van het gedrag te noteren om te zien of hier idd een patroon inzit.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

_roy

Inger
In ga de kooi voorlopig even afdekken als het buiten donker wordt. Misschien dat de vogel dan weer in zijn natuurlijke ritme komt.
Trouwens als ik de kamer uit ga en mijn vrouw laat de vogel uit de kooi doet hij wel heel gewoon.....
Ik denk dat ik sjans heb ?!
Roy

Inger m

Haha wie weet  ;)
Maar typisch dat de vogel anders op jou reageert als op je vrouw. Mss omdat jullie beide (onbewust) anders reageren op de vogel..vogels zijn namelijk heel gevoelig voor lichaamstaal.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annet

Of hij ziet je vrouw als partner en jou als concurentie?????