9 mei 2025, 13:29:11

poep

Gestart door boezempje, 13 oktober 2004, 15:09:42

« vorige - volgende »

Suzanne

CitaatHoelang hebben de jongen in de voliere gezeten na het uitvliegen mbt zelfstandig eten?
Zaden in de ontlasting kan nl heel erg veel oorzaken hebben, Maar het is idd van belang dat de jongen de zaden goed kunnen pellen.

gr Inger

De jongen hebben 2 dagen in de voliere gezeten na het uitvliegen. Toen zag ik ze zelf eten (van trosgierst en eivoer) en heb ik ze binnen gehaald. Hier hebben ze nog 2 dagen binnen gezeten en heb ik ze goed in de gaten gehouden. Ik zag ze trosgierst en eivoer eten en met het gewone voer waren ze bezig. De zaadjes die Esther in de ontlasting aantrof waren gepeld heeft ze me verteld.

De 2 jongen van Esther zijn nu 40 respectievelijk 41 dagen oud. Dat komt neer op bijna 6 weken oud. Is dat te jong?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi,
Opzich is dit niet te jong en wordt het vaker zo gedaan als het om huiskamervogels gaat. Persoonlijk laat ik ze liever wat langer bij de ouders (1 week) voordat ik ze apart zet, omdat ik van mening ben dat ze daar gedragsmatig ook nog het eea van meekrijgen en verder weet ik dan zeker dat ze zelf voldoende eten. De jongen worden namelijk ook nog een geruime periode bijgevoerd door de ouders en nemen daardoor mogelijk nog onvoldoende zelf zaden op na 2 dagen. (Ze moeten nog veel leren).
Bovendien geeft dat wat meer rust, dan steeds verhuizingen in een korte tijd.  

Maar het is verschillend hoe iedereen het doet en wat je voorkeur heeft en niet te zeggen wat nu goed of slecht is.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

boezempje

hai

dank je inger

met jou uitleg kom ik nog eens ergens,
ik heb de valkjess in de keuken staan en de deur dicht de keuken licht hier ver van de kamer af.maar mijn zoontje hadt azarro uit de kooi gehaaldt en komt de kamer binnen gelopen.
dus azarro vliegt meteen op de voliere wat normaal is natuurlijk ik heb meteen een foto gemaakt en hem vlug terug gezet en meteen komt quinty met zazoe binnen dus hup zazoe op de kooi.dus hebben ze 2min kennis gemaakt zeg maar,dat zijn kinderen die weten niet wat voor kwaadt ze kunnen aanrichten.ik vindt het enorm erg en ik ben ook echt verdrietig dat ik meteen alles weer moet gaan uitleggen,dat het allemaal goed bedoelt is oke snap ik.en ik plaats een berichht over de poep en daar wordt ook iets op gezecht gelukkig maar ik vindt dat er meteen aan een ziekten gedacht moet worden een beetje voorbarig,ik heb feld en evers aan de telefoon gehadt en zeggen allebij het zelfden ze zijn te jong en moeten nog pap hebben en grit en maagkiezel is belangrijk net wat inger dus uitlegt over grit en maagkiezel.
de valkjes zijn super actief en eten goed eivoer en trosgiersst en gisteren speelden ze alleen nog maar met zaad vandaag eten ze het een beetje en dus nog niet goed denk ik en de arts,ik heb suzanne aan de telefoon gehadt en die is erg verdrietig omdat ze geen zieken vogels wil verkopen ze maakt ze naar al deze verhalen over vanalles en nog wat enorm druk en ik ook.ik vindt dit dus geen manier van elkaar helpen.
ik wil nogmaals inger bedanken voor de goeden uitleg over apart zetten en over maag kiezel en grit ik wist daar ook nog niet veel over.ik zit nu nog te dubben over wat ik met de pap moet doen geven of niet,ik wil niet weer zoiets als met zora,

gr essie

Inger m

13 oktober 2004, 18:12:41 #18 Last Edit: 13 oktober 2004, 18:18:10 by Cinnamon_valk
Hoi Esther,
Ik denk nog niet aan pap beginnen, omdat dit weer andere ellende kan gaan opleveren (bv spenen).
Belangrijk is dat je ze nu goed in de gaten gaat houden, dus om te beginnen dagelijks wegen op dezelfde tijd (bv 's morgens voordat ze eten hebben gekregen). Als ze zelf al eivoer en trosgierts eten en zaden kunnen pellen, zullen ze waarschijnlijk wel vanzichzelf voldoende opnemen, al kan het gewicht even wat afnemen (stress door verhuizing kan wat verminderde eetlust opleveren). Dus probeer het eerst zo in de gaten te houden. Ze zijn vrij jong, maar in principe op deze leeftijd wel instaat om voldoende voedsel op te nemen.
Als je denkt dat het niet goed gaat, kun je bv beginnen om pap te voeren in een bakje, wat ze zelf moeten eten, dit heb ik ook weleens gedaan met vogels die wat achterliepen en dat werkte goed. Ze moeten het echter wel in kleine hoeveelheden krijgen omdart het vlug bederft.

Ik heb Suzanne een IM gestuurd, maar zij hoeft zich naar mijn mening echt niet schuldig te voelen. Zij heeft ze (op het oog in iedergeval) gezond verkocht en gehandeld op de manier zoals ze dacht dat goed was (en ik ook niet verkeerd ga noemen, maar bij voorkeur iets ouder). Dus Suzanne...ga je er maar niet druk over maken en je hebt twee mooie valkjes verkocht ;)!

gr Inger

gr Inger
problem.

Suzanne

Hoi,

Esther en Inger, bedankt voor jullie geruststellende woorden. Ik denk dat ik er in ieder geval beter aan doe de valkje volgende keer iets minder jong weg te doen zodat ze geen risico lopen. Diessel is ook op die leeftijd naar Esther gegaan en dat is ook goed gegaan, maar ik ga dan liever het zekere voor het onzekere nemen.

Ik heb Esther idd net nog aan de telefoon gehad en zij ziet het allemaal optimistisch in. Ik zelf ook wel. Maar we hebben wel afgesproken dat ze ze goed in de gaten houdt en als ze het niet vertrouwt mag ze ze terug geven.

Met de pap zou ik in ieder geval ook erg voorzichtig zijn, vooral na de problemen met Zora.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

boezempje

hai inger

dank je meis voor de gerustelling en in de gaten houden doen we zeker ik zal met de pap wachten ik zag net wel dat azarro een zaadje pakten en ik dacht ff kijken wat ie er mee doet hij pelt het zaadje en slikt het door terwel ik bij de anderen valkje gezien heb dat ze pellen en het zaadje kapot maken.
klopt dat inger weet jij dat meschien ook.

gr essie

Inger m

Hoi,
Vaak 'kauwen' vogels niet echt, maar slikken het heel door (daar dient de spiermaag voor). Zo heb ik ook weleens de kropinhoud bekeken en deze bevatte gehele, maar ongepelde zaden. Dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken en het ff goed in de gaten houden...

Succes!

gr Inger
problem.

boezempje

hai

oke dank je

essie

Annouschka

Hoi Essie,

over kliermaagdilatatiesyndroom zou ik me denk ik ook niet te veel zorgen maken, het kan natuurlijk altijd maar kijk naar mijn Yabba, die heeft ook soms nog een zaadje in de ontlasting maar dat het van wormen kan komen, dat wist ik eigenlijk niet.
Als ze er idd goed bijzitten, niet bolzitten, niet spugen, dan zal het dat denk ik niet zijn maar ik zou ze wel heel goed in de gaten houden en wegen zoals Inger zegt, daaraan kan je ook zien of ze ziek zijn of iets dergelijks.
Het kan natuurlijk altijd een andere ziekte zijn ook al lijken ze op het oog gezond.

Ik zou ze apart houden en telkens als je met hen bezig geweest bent, goed mijn handen wassen, veel stofzuigen want vele ziektes worden via stof doorgegeven.  En ik zou niet te vlug aan pap beginnen, ik zou hen dan liever wat gerulde pellets geven als je bang bent voor de vertering.

groetjes
Annouschka

boezempje

hai anous

wat is dat meis  gerulde pellets
kan ik dat in de winkel kopen gewoon.

essie

Annouschka

Hoi,

pellets kun je idd in een dierenspeciaalzaak kopen, dat zijn brokjes waar alles inzit.  Ikzelf gebruik de pellets van Nutribird.  Rullen( een beetje natmaken) moet je wel nog zelf doen.

groetjes
Annouschka

boezempje

hai meis

en dat mogen die kleintjes gewoon hebben.
en eten daar ook gewoon zaad bij of niet.

esssie

Annouschka

Hoi,

ja hoor dat mogen de kleintjes hebben, daar zit alles in wat ze nodig hebben, eigenlijk moeten ze dan geen zaad meer hebben maar ze moeten het wel lusten natuurlijk, je kan in het begin het zaad laten staan en zien of ze er van eten.

Maar ik zou hen toch eens laten onderzoeken door een da.

groetjes
Annouschka

Anita1

ik zou het eerst ook laten onderzoeken bij een da.
of gewoon proberen wat eivoer tussendoor te geven.zodat ze minder gulzig die zaadjes eten.
en volgens jou essie krijgen ze niet genoeg zaadjes binnen he?
ja hou het maar in de gaten.het gewicht is nu nog mooi,en dat moet je zo zien te houden.ze moeten niet afvallen.sterkte maar weer.knuff anita

boezempje

hai anita

de poep is al opgestuurd en daar weet ik morgen denk ik meer van anders na het weekend.
en sints vandaag is de poep weer normaal gelukkig dus ik denk tog dat het de eerste dag is geweest ff afwachten nog.
maar ik ben al blij.

gr essie