7 mei 2025, 22:28:27

Wie kan mij advies geven??

Gestart door moonwitch (diana), 12 oktober 2004, 17:49:52

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

12 oktober 2004, 17:49:52 Last Edit: 12 oktober 2004, 17:51:18 by moonwitch
Hoi

IK heb een moeilijk probleem, waar ik zelf geen passend antwoord op kan vinden.
Het zit namelijk zo, ik heb nog een nestje buiten met een jonkie van 3 weken oud. De ouders verzorgen het uitstekend, maar het jong lag vanmorgen toch met onderkoelings-verschijnselen in het blok.
Moeders zat erbij en de krop was goed gevuld, maar het jonkie was meer dood dan levend en piepte behoorlijk.
Ik heb het gauw naar binnen gebracht en in een opgewarmde handdoek gedaan (hoera voor de magnetron). Daarna heb ik het met handdoek en al onder de warmte lamp gezet.
Het kleintje begint nu al weer aardig bij te komen, maar ik weet nu niet meer wat ik er mee moet.
Terug in de koude voliere gaat niet dan overleefd hij het niet.
Het blok heb ik nu in het binnenhok gehangen maar ik ben bang dat de ouders er dan niet meer in gaan om het te voeren, terwijl ze dat voorheen wel uitstekend deden.
Een andere optie is om het jong zelf verder groot te brengen, maar na 2 keer slechte ervaring met het grootbrengen, ben ik daar een beetje huiverig voor geworden.
Wie weet een antwoord op mijn vraag, het is ook zo hoe langer ik het van de ouders gescheiden houdt hoe moeilijker dat het wordt om het terug te plaatsen.
Het jong is verder goed gezond, maar de kou werd hem teveel.
Hopleijk kan iemand me een antwoord geven wat ik het beste kan doen hiermee.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Theetje

12 oktober 2004, 17:59:22 #1 Last Edit: 12 oktober 2004, 17:59:55 by Theetje
Hoi Diana,

Vervelend zeg. De nachten worden nu al echt koud voor kleine valkjes en als de jongen wat ouder zijn zitten de ouders er niet meer de hele tijd op.

Kun je het broedhok met ouders niet binnen in een kooi plaatsen, of in je nachthok?

Het nadeel is dan natuurlijk wel dat je ze na een periode binnen niet zomaar meer naar buiten kan doen omdat ze de kou niet meer gewend zijn.

Kun je anders de moeder laten zien dat het blok nu in het nachthok hangt? Ik neem aan dat ze niet tam zijn in jouw voliere?

Ik kan verder eigenlijk ook niet iets anders bedenken, maar er komen vast nog meer ideeen van mensen.

Groetjes

Theetje

birdy2

Misschien een vorstbeschermer. En daar het blok net bovenhangen. Evt. alleen s nachts aanzetten. Ik weet echter niet of dit voldoende werkt, maar de kou is er dan net niet meer.

Paul

Hoi Diana,

Kan je in het broedhok niet een warmtematje op de bodem leggen?
Dat is een soort kleine electrische deken en dan word het hok licht verwarmd en het jong zal het dan niet koud krijgen.
Het probleem is dat de ouders na 14 dagen amper meer de jongen warm houden omdat ze dat zelf doen en als je meer jongen hebt houden ze zich aan elkaat warm maar eentje kan dat niet en zal sneller onderkoeld raken.
Handvoeding kan natuurlijk altijd maar het jong zal dan tot volgende zomer binnen moeten blijven omdat het niet aan de koude van buiten gewend is.

Groetjes, Paul

tommy

hoi
Ik heb moeite met je probleem.
Om de volgende reden.
Drie weken is je jong nu. Dan had je drie weken geleden al kunnen nagaan dat als ze groter zou worden dat ze dan in een koude periode opgroeid.
Daarom snap ik niet dat je het broedblok niet in het nachthok hebt gehangen.
Misschien heb ik het mis en hangt het toch in het nachthok.

Ik zou zelf niet het jong groot brengen als de ouders het perfekt doen.

De optie van theetje om het broedhok in het nachthok te hangen vind ik een hele goede keuze.

Wat paul zei vind ik ook heel slim. Je kan een warmte matje onder in het blok leggen met een handdoek erop.

Een combinatie van allebei is denk ik het beste.
Als je het broedblok verhangd zou ik dat doen met het jong EN de pop in het blok.
Dus als de pop gaat voeren dan blok dicht houden afnemen en verhangen.
Dan heb je de meeste kans dat het jong gevoerd blijft door de ouders.

Ik heb zelf een keer een probleem met mijn agaatjes gehad die jongen hadden. De kooi waar ze inzaten had voerbakjes die ik kapot liet vallen. Daar waren geen nieuwe meer voor in de dierenwinkel die moesten besteld worden.
Nood gedwongen moest ik toen de familie aga verhuizen naar een nieuwe kooi. Dat heb ik ook zo gedaan. Man was tam die eerst in de nieuwe kooi en daar snel achter aan het broedblok met jongen en mams.
Daar heb ik nu twee hele mooie agaatjes van een gele en een groene.

Ik hoop dat het bij jou dus ook lukt.

Je kan ook een grotere kooi in het nachthok zetten als je daar de ruimte voor hebt. Dan kan je daar de man en de pop allebei inzetten met het broedblok.
Als je de familie valk in een kooi zet dan weten ze de  weg naar het jong wel. Het jong zal al snel gaan roepen.

Ik hoop dat je jong groot en sterk wordt.

grt annemieke

moonwitch (diana)

Hoi

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal.
Het broedhok heb ik nu binnen in het nachthok hangen.
Het jong moet ik er nog in zetten, want ik wou het eerst weer op temperatuur laten komen.
Helaas heb ik niet zo'n warmte plaatje als wat paul bedoelt,
Dus moet ik iets anders gaan verzinnen.
Is het misschien een idee om in ieder geval die handdoek erin te laten of schrik dat weer de ouders af.
Verder zal ik eerst de ouders moeten vangen om ze in het nachthok te plaatsen.
Ik hoop dat het nog gaat lukken.
De kleine zijn krop is nog niet leeg, dus dat is wel gunstig.
Ik ga het nu in het blok zetten en ga wel om het uur kijken hoe het gaat.
Wordt het niet meer gevoerd dan zal ik het zelf moeten gaan doen.
En blijf het in ieder geval tot het late voorjaar in huis.
Daarna zien we wel weer, maar ik hoop dat het allemaal nog goed gaat komen.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06

tommy

Helaas heb ik niet zo'n warmte plaatje als wat paul bedoelt,
Dus moet ik iets anders gaan verzinnen.
Is het misschien een idee om in ieder geval die handdoek erin te laten of schrik dat weer de ouders af.

Hoi
je kan gewoon de handdoek er in leggen hoor.
Dat is wel lekker warm voor het jong.
Let wel op dat het vlieggat open blijft dat de handdoek daar niet voor zit.
Het is mss een idee om er een metalen babykruik in te leggen als het koud begind te worden om een uur of 7 's avonds.
En die dan te vervangen voor je naar bed gaat.
Ik zou het anders ook niet weten.
Sterkte Annemieke

moonwitch (diana)

bedankt  Annemieke

Ik heb nog zo'n soort modderkruik die je moet opwarmen in de magnetron, misschien is dat wel een idee om hem warm te krijgen.
Verder heb ik nu kranten en keuken rol rond de zijwanden en op de bodem van het blok gedaan.
De handdoek was erg groot dus die paste niet.
Vanavond doe ik in ieder geval die opwarmkruik er nog in en ik hoop dat het dan zal lukken.
Mocht echter blijken dat zijn ouders er niet meer naar toe gaan, dan zal ik het zelf verder moeten doen met de hand, maar dit is echt in uiterste nood.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06

moonwitch (diana)

12 oktober 2004, 20:59:07 #8 Last Edit: 12 oktober 2004, 21:00:05 by moonwitch
Hoi

Helaas het broedblok in het binnen hok was geen succes.
Wel zaten er meerdere valkjes in het binnenhok en ook op het blok, maar was het kleintje niet gevoerd of warm gehouden.
Sterker nog het was alweer behoorlijk afgekoeld.
Ik heb nu de beslissing genomen om het zelf met de hand verder groot te brengen.
Het gaat om een gezond valkje die anders zou komen te overlijden van de kou en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Misschien zeggen sommige wel waarom heb je ze dan ook laten broeden maar om de eieren iedere morgen stuk op de grond van de voliere te vinden was ook geen optie.
Het probleem was eigenlijk dat de afgelopen dagen de wind pal op de voliere en het nestblok stond. Normaal dek ik de wanden van de voliere af om de ergste kou buiten te houden (het dak is al helemaal dicht ), maar ik was er nog niet aan toe gekomen + dat ik wacht op ander materiaal om het af te dekken, vandaar.
Het kleintje lig nu weer lekker warm onder de warmte lamp.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06

Paul

Hoi Diana,

Ik denk dat het wel de enige manier is om de kleine goed groot te brengen op een veilige manier.
Het zou erg zijn als een gezond jong zou doodgaan door onderkoeling :-(
Het is in elk geval goed te doen alleen is het wel aardig wat werk ik ben er nu ook een vanaf 2,5 week aan het grootbrengen maar deze was er echt heel slecht aan toe en een week achter.
En zlfs die gaat nu heel erg goed.
Die van jou is verder wel gezond dus dat moet gewoon kunnen lukken.
Als je maar in de gaten houd dat de krop minimaal 1 keer per dag echt helemaal leeg is dat kan je het beste in de nacht laten gebeuren en als de krop in de ochtned leeg is weer gewoon voeren.
Nooit afgaan op het zielige gepiep van het kleintje als het honger heeft maar gewoon je eigen schema aanhouden zodat de krop steeds leeg is.
Succes met het voeren.

Groetjes, Paul

tommy

hoi
Ik vind dat je het goed geprobeerd hebt hoor.
Petje af.
Je hebt ze zelf laten proberen.
En om een jong te laten sterven van de kou is gewoon niet dier vriendelijk.

Ik las in een van je berichten dat je geen goede ervaring hebt met groot brengen.
Als het je te zwaar is wil ik het ook wel doen.
Ik heb al heel veel verschillende vogels met de hand groot moeten brengen om dat ze verweesd waren.

Van huisvogel tot natuurvogel breng ik groot. Is geen grapje.
Ik heb in het vogelasiel in den haag een tijdje meegelopen en doe het nu voor mezelf bij mij thuis.

Je roept maar.

Grt Annemieke

moonwitch (diana)

13 oktober 2004, 14:00:55 #11 Last Edit: 13 oktober 2004, 17:42:14 by Paul
Hoi

Ondanks alle goede voornemens is de kleine vanacht toch overleden.
Ik merkte al dat de krop niet  leegde gister, en daarom kon ik ook niets geven.
Vanmorgen vond ik hem dood met nog steeds voedsel in zijn krop.
Ik denk dat de kou hem toch teveel is geworden, ondanks mijn poging om hem weer warm te krijgen.
Het doet zoals altijd pijn, dat je een leven niet hebt kunnen redden, en een jong verloren hebt.

Hier nog een foto toen hij onder de warmte lamp zat.
Het blok is opgeruimd en ontsmet, en ik hoop dat ik geen eitjes meer vindt, want ik zag een ander koppel nog paren gister.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06

Marianne

Hoi Diana,

Je hebt je best gedaan dus valt je niets te verwijten.
Het is heel vervelend als je een kleintje redden wilt en het lukt dan niet.
Ik wens je veel sterkte!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Diana,

Wat jammer dat het toch niet gelukt is maar door de kou kunnen ze zo onderkoeld raken dat ze al te erg gewond zijn daardoor :-(
De foto deed het niet die heb ik even voor je aangepast dat hij het nu wel doet.
Onder wat voor warmte heb je het jong binnen gelegd?
Meestal als je rond de 30 graden gaat zitten moet het gewoon goed zijn en moet je hem echt op zien bloeien maar als dat niet helpt kan je inderdaad weinig doen :-(
Je hebt in elk geval meer dan je best gedaan meer kan je helaas toch nooit voor ze doen.
Sterkte met het verlies van het kleintje het doet altijd pijn als je zoiets meemaakt.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi Diana,

Wat jammer meid. Je hebt je best gedaan, je hoeft jezelf in iedergeval niets te verwijten.

Sterkte met het verlies.

Groetjes

Theetje