11 mei 2025, 11:10:57

Dikke rode bult

Gestart door Boblei2, 3 september 2004, 19:44:49

« vorige - volgende »

Boblei2

Hoi, een van mijn twee valkparkieten heeft sinds een maand een rode bult/pukkel/puist/tumor(?) linksonder haar snavel. De bult is ca. 1 tot 1,5 mm groot, soms rood soms roze van kleur, rond/ovaalvormig en duwt d'r veertjes iets omhoog. In haar gedrag is nog niks te merken, ze is druk als altijd  :)

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat verstandig is te doen? Ze is nogal schichtig dus ik neem haar niet graag mee naar de dierenarts. Bij voorbaat dank voor de reacties!

Groet, Bob.

Marianne

Hoi Bob,

Heb je er toevallig een foto van genomen?
Dan kan je hem hier er even bij zetten want dan zal het iets makkelijker worden om te beoordelen wat de bult zou kunnen zijn.
Als je het niet vertrouwd neemt dan contact op met een dierenarts of misschien kan je even bellen met Dr. Feld, de beste volgens de meeste leden.
Zijn adres staat in de linker kolom bij dierenarts.

Succes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Boblei2

Bedankt voor je reactie! Goed idee wat betreft die foto. Ivm korte vakantie en nog onder de knie te krijgen dig.camera zal dat echter niet eerder dan halverwege volgende week kunnen. Dr. Feld had ik inderdaad al gebeld  :) Zijn assistente adviseerde langs te komen en herkende het niet als iets typisch. Ivm de afstand (dr. Feld zit in Amersfoort en ik heb geen auto en ben woonachtig in Amsterdam) heb ik volg. week donderdag afspraak bij "de Wetering" in Amsterdam, die zouden ook goed zijn met vogels...

Ben benieuwd. Will keep you posted!

Groet, Bob.

Paul

Hoi Bob,

De Wetering staat ok in de lijst en die zijn ook wel kundig op het gebied van vogels in elk geval.
Dus dan zou ik zeker adviseren er even langs te gaan je weet nooit wat dat bultje is.
Misschien moet het wel weggehaald worden en als je dan te lang wacht is dat zeker niet goed.
Sterkte met je valkje en laat even horen wat het was ik ben wel benieuwd.

Groetjes, Paul

Boblei2

Gisteren langs geweest bij de Wetering, goed bevallen. Naar hun idee was het waarschijnlijk niks ernstigs, waarschijnlijk een wrat. Voor de zekerheid een biopt laten nemen en na ca. 10 dgn. hoor ik meer! Beetje dubieus vond ik hoe die naald niet zozeer in de wrat geprikt leek te worden maar tussen 'de huid' en de wrat zelf (waardoor het misschien ook een beetje bloedde en het testresultaat moeilijk leesbaar kan zijn). Maar goed, ze zal wel geweten hebben wat ze deed. Bedankt voor de reacties tot dusver! Will keep you posted.  :)

Boblei2

Inmiddels de testuitslag ontvangen en het is gelukkig inderdaad goedaardig! Erg fijn. Bedankt voor jullie reacties en medeleven. De Wetering is ook goed bevallen; lief, betrokken en professioneel.

Paul

Hoi Bob,

Wat goed dat de uitslag verder in orde is :-)
In elk geval is het wel heel goed dat je gegaan bent anders blijf je toch in onzekerheid zitten en nu weet je gelukkig dat er niks aan de hand is.
Ook fijn om te weten dat de wetering ook een goed adres is maar hij staat ook bij dierenartsen dus dat betekend dat ze verstand hebben van vogels in elk geval.
Bedankt dat je nog even de uitslag hebt neergezet dat is altijd fijn om te weten hoe iets afloopt.

Groetjes, Paul