27 april 2024, 23:17:53

inenten?

Gestart door hanneke, 18 november 2004, 15:46:53

« vorige - volgende »

hanneke

moeten valkparkieten een of meerdere keren per jaar ingeent worden of kuurtjes hebben? (ik las net iets over wormen)

Inger m

18 november 2004, 16:00:17 #1 Last Edit: 18 november 2004, 16:00:51 by Cinnamon_valk
Hoi,
Een valkparkiet hoeft niet ingeent te worden. Bij valkparkieten die buiten zitten is 2-4 keer per jaar een wormkuur nodig. Valkparkieten die binnen zitten hebben veel minder snel last van wormen. Het kan geen kwaad de vogel een keer te ontwormen. Voor individuele vogels kan bv Parasiet25 van Bogena worden toegepast.

gr Inger

nb. Meer info valt in dit topic bovenaan te vinden bij 'wormen'.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

hanneke

thnx... ik neem aan dat het bij een binnenvalkje voldoende moet zijn als we het 1 keer in het jaar doen?

Inger m

Hoi,
Een vogel kan besmet raken via ontlasting van andere vogels (bv in volieres) of van buitenvogels, bv door groen/ takken van buiten aan de vogel te voeren. Indien dit niet het geval is, hoeft er niet perse ontwormd te worden. Ik heb mijn binnenvogels nooit ontwormd. De buitenvogels ontworm ik een paar keer per jaar.

Omdat je vogel hiervoor bij andere vogels heeft gezeten, kun je deze ontwormen. Bij besmetting moet dit overigens 10-14 dagen later herhaald worden. Of je de wormkuur jaarlijks herhaald is ervan afhankelijk of de vogel daadwerkelijk risico loopt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

hanneke

hoe merk je dan dat de vogel wormen heeft? zitten ze dan in zijn ontlasting?

Inger m

Hoi,
Lees hier mee info over wormen: http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=zie;action=display;num=1078573809

Een vogel die wormen heeft, kan vermageren, diarre krijgen, lusteloos/ ziek worden en bij ernstige besmetting sterven. De symptomen zullen afhangen van de soort wormen en de ernst van de besmetting. Soms merk je weinig aan de vogel. Het is mogelijk mest te laten onderzoeken op de aanwezigheid van worm(eieren) door de dierenarts.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

hanneke