19 april 2024, 22:41:52

Mannetje/Vrouwtje erbij

Gestart door Parkietlovers, 7 oktober 2004, 21:42:16

« vorige - volgende »

Parkietlovers

We hebben net een mooie valkparkiet aangeschafd. We denken dat ze een pop is, maar ze is maar 7 weken.

Wij zijn nu bezig met het tam maken, het lukt aardig, maar we hebben een vraag.

Wat als we haar tam gemaakt hebben, en we doen er een nieuw valkparkietje bij (een mannetje), zou haar gedrag dan drastisch veranderen? Zou ze dan onafhankelijk zijn, en zou ze dan niks om jou schelen nu ze een nieuw vriendje heeft? Of zal ze nog steeds van ons houden en bij ons blijven (maar ik begrijp wel dat ze misschien soms wel gewoon even bij haar vriendje wil blijven, maar ik wil niet dat ze dan NOOIT eruit wilt)

En nog een vraag: kunnen valkparkietjes praten (en daar bedoelen we niet fluiten mee) want we hebben ook een grasparkietje, en die praat zeg!

Alvast bedankt.

suus

Hallo,
Leuk dat jullie een jonge valk hebben!
Hoe weten jullie dat het een pop is. Op deze jonge leeftijd is het enkel door de ervingsleer te bepalen, en dan weet je het zeker. Qua uiterlijk en gedrag is het geslacht nog niet te bepalen op zo'n jonge leeftijd.

Wanneer je er een tweede bijneemt, is het voor de valk in iedergeval wel beter. Valken zijn sociale dieren die vanuit de valk gezien het best met z'n tweeen of meer gehouden kan worden. Het gedrag van jullie valk die jullie al hebben zal wel iets veranderen, echter met genoeg tijd, blijven ze tam en zullen ze naar je toekomen om te kroelen enzovoort. Ik heb nu 4 tamme valken, en soms is het dringen geblazen want dan willen ze alle 4 door mij gekroeld worden!

Een mannetjes valkparkiet, gaat machogedrag vertonen (tikken met snavel op alles wat los en vast zit, iets met de vleugels van het lichaam af paraderen...) en gaat fluiten. Sommige mannen kunnen ook aan het praten slaan.
Een popje is veel rustiger, vertoont geen machogedrag, en over het algemeen niet fluiten en/of praten (uitzonderingen daargelaten). Een popje kan wel roepen, of een kort fluitje produceren.

Ik hoop dat zo je vragen beantwoord zijn, en dat je een tweede erbij koopt, veel leuker voor je valk, maar ook zeker voor jou!
Welke mutatie heb je nu?
Succes
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Parkietlovers

Hallo,
 
''Leuk dat jullie een jonge valk hebben!
Hoe weten jullie dat het een pop is. Op deze jonge leeftijd is het enkel door de ervingsleer te bepalen, en dan weet je het zeker. Qua uiterlijk en gedrag is het geslacht nog niet te bepalen op zo'n jonge leeftijd. ''

Ze is heel rustig, en kroelerig en vertoont geen macho gedrag... Maar misschien is ze nog wel te jong.


 
''Wanneer je er een tweede bijneemt, is het voor de valk in iedergeval wel beter. Valken zijn sociale dieren die vanuit de valk gezien het best met z'n tweeen of meer gehouden kan worden. Het gedrag van jullie valk die jullie al hebben zal wel iets veranderen, echter met genoeg tijd, blijven ze tam en zullen ze naar je toekomen om te kroelen enzovoort. Ik heb nu 4 tamme valken, en soms is het dringen geblazen want dan willen ze alle 4 door mij gekroeld worden! ''

Dat is leuk  :) Wij willen er dan misschien nog 1 of 2 bij. Het liefst dan mannetjes en vrouwtjes, lijkt me leuk.
 
''Een mannetjes valkparkiet, gaat machogedrag vertonen (tikken met snavel op alles wat los en vast zit, iets met de vleugels van het lichaam af paraderen...) en gaat fluiten. Sommige mannen kunnen ook aan het praten slaan.  
Een popje is veel rustiger, vertoont geen machogedrag, en over het algemeen niet fluiten en/of praten (uitzonderingen daargelaten). Een popje kan wel roepen, of een kort fluitje produceren.''

Wij hebben een mannetjes grasparkiet, en die heeft ook zo'n soort gedrag vertoont. En hij praat ook erg goed en veel.
 
''Ik hoop dat zo je vragen beantwoord zijn, en dat je een tweede erbij koopt, veel leuker voor je valk, maar ook zeker voor jou!
Welke mutatie heb je nu?
Succes''

Bedankt dat je ons hebt beantwoord, misschien komen we wel terug en praten we over onze ervaringen :)

Wij hebben lutino. (helaas heeft ze een kale plek op haar achterhoofd. Ik heb gelezen dat dat waarschijnlijk inteelt is.)Is er misschien mogelijk dat het geen inteelt is en dat het wel zal groeien? We hebben haar niet uit een dierenzaak maar van een fokker, hij zei dat het terug zal groeien (maar we weten niet of we hem wel kunnen vertrouwen)

suus

Hallo,
Een mannetje begint met het machogedrag ongeveer vanaf een maand of 4. Maar helemaal zeker ga je het weten als ze 6 maanden zijn, dan is de jeugdrui.

Het kale plekje van jullie lutino, hoeft geen inteelt te zijn hoor, maar wel doorgekweekte valk. De lutino is dan ook niet zo'n sterke mutatie, maar wil niet zeggen dat ze jong zullen sterven hoor!
Het zou kunnen dat het plekje nog dichtgroeit (veertjes over elkaar heenvallen, maar ook dat het zo blijft. Na de rui zou het ook nog iets kunnen veranderen.) Het is vaak afwachten!

Het zou leuk zijn, als je bijvoorbeeld een dagboek opent, en af en toe nog eens wat vertelt over jullie valk!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico