7 mei 2025, 16:34:36

jongen met vreemde pootjes

Gestart door caroliendewit, 7 oktober 2004, 02:16:52

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hallo,
Wie kan mij helpen. Mijn lieve vlakjes hebben weer jongen, het is alweer het tweede nestje dit jaar. Het eerste nest ging heel goed. Goed gezonde vogels zijn het allemaal geworden. Maar dit nest is anders. De ouders hadden 5 eitjes waarvan er 3 uitgekomen zijn. Ze hadden op den duur zelf de laatste 2 eitjes aan de kant gegooid en daar gingen ze ook niet meer op. Maar goed we hadden 3 jongen. Toen de jongste een week oud was lag hij opeens dood in de kooi. Nou ja dat kan natuurlijk. Maar die andere twee zijn naar mijn ideeoook niet helemaal normaal. Ook al groeien ze goed en krijgen ze goed te eten van pa en ma. Ze zitten namelijk heel raar met hun pootjes. De ene zit met zijn beide pootjes in een soort spreidstand en de andere met 1 poot helemaal naar opzij. Weet iemand of dit kwaad kan? Als we ze er af en toe uit halen zijn de pootjes wel in de normale stand te duwen, maar zodra je ze los laat gaan ze gelijk weer in die rare stand. O ja, ze zijn nu een week of 2,5 week oud.
Als iemand hier ook ervaring mee heeft en eventueel ook ervaring laat het me dan laat weten.
Groetjes Carolien  ;)

Karin

Ja, dat kan inderdaad kwaad, want als je er niets aan doet zullen ze nooit een normaal leven kunnen leiden. Het zijn spreidpootjes, komt o.a. door een te gladde bodem in het broedblok of waneer de moeder er te strak op zit. Ik heb ergens een url staan met goede foto's wat je er aan kunt doen. Even gedult, ga het even zoeken....
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Ik hoop dat je een beetje engels kan, maar de tekeningen en foto's zijn ook duidelijk

http://www.cagenbird.com/splayed_leg.htm
http://groups.msn.com/CockatielWorld/spraddleleg.msnw

Groetjes, Karin.

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

tommy

hoi
ik weet dat er al is eerder iets over geschreven is
daar werd geadvieseerd om twee knijpringetjes om de pootjes te doen met een touwtje ertussen
dus het linkerpootje een ringetje en het rechter pootje een ringetje en daar een touwtje tussen
tot het weer zelfstandig ze pootjes bij elkaar houd
dat moet je wel snel doen
ze zijn nu nog in de groei
anders ben je te laat
grt annemieke

Paul

Hoi Carolien,

Ik heb al eerder zo'n vraag beantwoord dus ik zal het hele stukje hieronder even neerzetten wat ik toen schreef.

Hoe ziet dat met die pootjes eruit?
Het kunnen spreidpootjes zijn en daar kan je alleen als ze jong zijn wat aan doen door de pootjes met een touwtje bij elkaar te binden dan groeien ze weer goed terug dus als dat het is moet je snel actie ondernemen misschien komt het dan nog goed.
Ik heb hier een voorbeeldje met foto's hoe dat in dit geval bij een grasparkiet eruit ziet maar bij een valkje werkt het net zo.
Hier zie je de vogel voor de behandeling:

Hier zie je hoe je het moet doen met dat touwtje.
Je kan twee knijpringen nemen die je tijdelijk ok elk pootje doet en daartussen dan het touwtje.

En hier hupt ie gezellig na de behandeling het heeft hier goed geholpen.

Met dank aan Mandy voor de foto's

Groetjes, Paul

carco

7 oktober 2004, 12:59:32 #5 Last Edit: 7 oktober 2004, 13:13:30 by carco
Hoi Carolien

Allereerst gefeliciteerd met de jongen alweer.
En ja hoor, dit heb ik natuurlijk ook gehad met mijn lutino: hoe kan het ook anders.
Als je wilt kan ik je wel precies vertellen hoe ze het hier hebben gedaan : stuur maar een im.
Paul heeft het al heel mooi beschreven, maar als je er nooit mee te maken hebt gehad, zal ik het niet zelf gaan doen, de pootjes moeten nl. ook in de goede stand worden gedraaid!!
Je kan het niet zomaar bij elkaar gaan binden: anders krijg je nog een vreemd model pootje!
Met Spongebob is het helemaal goedgekomen, maar je moet er wel op tijd bij zijn.
Heb je een dierenarts daar die het kan?
Bij mij is het met leukoplast aan elkaar gespalkt.
Ik hoor wel van je.

Deze foto is van nadat ze ingetaped is: helaas heb ik geen foto van hoe het er eerst uitzag.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

caroliendewit

Hallo Mensen,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de pootjes bijelkaar gebonden met een touwtje. Ik hoop dat ik op tijd was. Ik laat het jullie weten hoe het verder gaat.
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Je bent er denk ik nog wel op tijd bij als ze zo jong zijn dan zijn hun pootjes en spieren lang niet volgroeid en komt het wel goed waarschijnlijk.
Vaak worden de jongen als ze zulke pootjes hebben bij veel kwekers afgemaakt omdat ze later toch ongelukkig worden maar die weten denk ik niet dat er een simpele oplossing voor is.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met de pootjes maar daar heb ik eigenlijk wel vertrouwen in als je met die touwtjes de pootjes bij elkaar houd :-)

Hoi Caroline,

Wat goed dat het met de pootjes van Spongebob zo goed is gegaan :-)
Kan je wat meer vertellen over dat verdraaien van de pootjes want dat is toch niet altijd nodig?
Ik denk dat dat alleen moet als ze ook helemaal scheef staan als je hem rechtop zet.
Maar wel heel goed dat jij er ook wat meer over weet daar kunnen we weer meer van leren.
Dat met die leukoplast ziet er wel goed uit maar is dat ook niet om het touwtje op zijn plaats te houden wat volgens het idee van Mandy perfect gaat met knijpringen?

Groetjes, Paul

carco

Hoi Paul

Ik had het hele verhaal ook al eens naar Lique gestuurd die wilde het ook graag weten.
Ik vind het achteraf jammer dat ik geen foto's heb van hoe het eerst was, maar ja kende heel deze site toen ook nog niet ;)
Toen Spongebob geboren was hoorden we hem in eerste instantie steeds ''klappen'' met zijn pootjes, maar ja wisten wij veel, maar op een geven moment ( inderdaad na zo'n week of 2) had ik dus het idee dat hij niet kon staan.
Zijn pootjes lagen dus helemaal zij uit ( voornamelijk zijn rechter was het ergst)
Ik ben toen naar de dierenzaak geweest waar ik de vader en moeder had gekocht en die zag toen gelijk dat het spreidpoten waren.
Die heeft me toen weer naar een bevriende dierenarts gestuurd van hem, die op zijn beurt de kunst van dr. Bastiaanse  ( die ook op de site staat) had afgekeken.
Hij heeft in eerste instantie de pootjes een beetje gedraaid zodat ze goed stonden en toen alleen met leukoplast tegen elkaar aangebonden: dus géén touwtjes en dit moest 2 weken blijven zitten.
In eerste instantie viel hij dus steeds op zijn snufferd, omdat hij niet wist hoe de pootjes neer te zetten, maar de volgende dag stond hij dus rechtop en kon hij er al mee lopen.
Maar goed dat zegt dus niet alles en ik was dus best bang wat hij zou doen toen de pleisters eraf gingen.
Daar ben ik ook voor terug geweest naar de dierenarts.
Hij wilde in eerste instantie de pleister zo doorknippen, maar omdat Spongebob een beetje wild was en hij al zei dat hij bang was dat hij anders die pootjes zou doorknippen heeft hij hem een klein roesje gegeven ( waar ik dus gewoon bij mocht zijn, het was een speciaal kapje voor vogels waar hij met zijn kopje inkon).
En gelukkig hij bleef nadat de pleisters eraf waren al aardig staan: wel een beetje gammel nog van de narcose :D.
Hij raadde me aan om thuis in de kooi tijdelijk iets hards van b.v. karton op de bodem neer te leggen zodat hij zijn pootjes goed kon neer zetten.
En oh ja dit is misschien ook wel van belang voor Carolien.
Hij raadde me aan om extra kalk te geven: omdat hij dacht aan kalkgebrek, ik voedde Spongebob ook bij, omdat de man zoiets had van hij is niet gezond dus voer ik hem niet.
Die kalk kon ik gewoon extra door de pap doen in de vorm van gemalen schoolkrijt: witte en geen gekleurde, want daar zitten kleurstoffen in!!
Ik ben wel blij in ieder geval dat het toen allemaal heel goed afgelopen is.

Paul

10 oktober 2004, 19:53:43 #9 Last Edit: 10 oktober 2004, 19:55:45 by Paul
Hoi Caroline,

Heel mooi om te lezen dat het toen zo goed is gegaan met Spongebob en ook de manier hoe de arts het heeft gedaan is heel mooi.
Je hebt geluk gehad dat de dierenwinkel er wat vanaf wist en je meteen doorstuurde dat is zijn redding geweest.
Het jong wat ik nu met de hand voer had ook kalkgebrek en in Nutribird zit ook normaal voldoende kalk maar ik geef en nu druppels bij als aanvulling op aanraden van de dierenarts.
Zonder zou ze het ook wel redden maar het is minder risico om er nog wat bij te geven.
Misschien ook een idee voor Carolien om iets extra kalk te gaan geven voor een paar weken.
Spreidpootjes komen soms ook omdat de ouders op de jongen gaan ziten waardoor de pootjes opzij klappen heb ik begrepen.
Normaal liggen de jongen onder de vleugels en word er minder druk op uitgeoefend.
Gelukkig is het goed te behandelen tegenwoordig omdat er steeds meer over de genezing van vogels bekend word.

Groetjes, Paul

carco

Hoi

Dit hoort eigenlijk niet thuis hier maar omdat we het over dierenartsen hebben toch even nog een reaktie van mij.
Ik mag inderdaad zeggen dat wij het erg getroffen hebben met deze dierenarts: hij is betrokkken bij alle dieren.
Ik was eerst met mijn vorige vogel die helaas maar 4 jaar oud is geworden naar een ander geweest, en die had zoiets van het is toch maar een vogel en niets aan te doen. >:( >:( >:(
Maar deze arts is ècht een dierenvriend maakt niet uit waar je mee komt, hij doet er zijn best voor.
Ik ben zelfs met mijn hamster geweest, die een gerstekorrel bij zijn oog had, hij adviseerde er nog niets aan te doen, maar als het echt nodig was kon hij zelfs dit diertje opereren!!
Dus dit vind ik toch wel even een pluim waard. ;) :).

caroliendewit

Hallo mensen,
Dank voor al jullie reacties. Het gaat redelijk goed met de jongen, althans met de oudste gaat het het beste. Bij hem waren beide poten in een soort spreidstand. Die kan nu ook al redelijk uit de voeten met het touwtje om zijn pootjes en groeit als kool. De ander blijft wat achter en bij hem gaat dat touwtje ook iedere keer los (hij trekt het los, ik heb het al geprobeerd met pleister eroverheen maar ook dat werkt niet. Hij heeft ook maar een spreidpoot waarbij de poot op zich ook al gedraaid is. Althans alleen het onderste deel bij zijn nageltjes. Ik heb helaas geen dierenarts hier in de buurt die veel van vogels weet, mijn eigen dierenarts (voor mijn katten), zegt ook eerlijk dat ze er te weinig van af weet en weet er ook geen een die er wel veel vanaf weet. Ik kijk het nog even aan en ik ga nog maar weer eens proberen om die pootjes goed te krijgen.
Ik zal ook van de week gaan kijken voor extra kalk, kun je dat gewoon halen bij de dierenwinkel paul die druppels en zo ja hoe heet dat? Oke, ik hoor het wel weer.

Groetjes Carolien

tommy

hoi
Ik zou het probleem niet aan kijken met je jongste valkje.
Als je te lang wacht kan je er niets meer aan doen.
Ik zou toch proberen om naar feld te bellen in ieder geval. Wie weet heeft hij wel een oplossing over de telefoon.
Sterkte Annemieke

Paul

Hoi Carolien,

Ik heb de druppels besteld bij dr Feld hetzelfde kan je denk ik niet in de dierenwinkels kopen misschien wel iets vergelijkends maar ik heb toch meer vertrouwen in de medicijnen die de vogelarts voorschrijft.
De druppels heetten Calcitad en ook gebruik ik druppels met extra aminozuren en mineralen omdat het valkje aardig achter was en dat heet Osteovit.
Je kan Osteovit altijd geven ook bij slechte bevedering als aanvulling op het normale voer.
Als je het pootje niet echt vertrouwd kan je het beste toch een afspraak maken met een goeie vogelarts.
Maar als je het goed bij elkaar bind moet het toch kunnen blijven zitten.
Op de foto's van Caroline zat het ook met leukoplast vastgemaakt zodat het jong het niet los krijgt.
In elk geval al heel goed dat de oudste toch alweer een beetje kan staan dat is een teken dat het goed werkt met het touwtje.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hallo allemaal,
Helaas heeft het ene jong het niet gehaald. Hij lag vanmorgen dood in de kooi  :( en het andere jong zat er heel zielig naast. Toen ik hem eruit haalde was hij al helemaal koud. Echt heel zielig. Ik denk wel dat het beter is voor hem omdat ik twijfel of ik zijn pootje echt goed had gekregen omdat het pootje onderaan bij zijn teentjes ook gedraaid zat. Maar ik heb mijn best gedaan en meer kun je niet doen toch. Ik hoop dat het beter is zo in ieder geval. Met de ander gaat het goed. Hij groeit ook beter als die andere en zijn pootjes zijn verder niet verdraaid. Hij moet nog wel 2 weken zo zitten met zijn pootjes maar dan hoop ik toch wel dat het dan goed is. Bedankt voor je tip van die kalk. Ik zal eerst eens gaan navragen bij de dierenwinkel of zij het hebben of kunnen bestellen, anders bestel ik het wel bij dr Feld. Ik heb wel een kalkblok hangen waar pa en ma regelmatig aan zitten te knagen. Ik hou jullie op de hoogte in ieder geval.
Groetjes Carolien