8 mei 2025, 15:24:00

zich kaal plukken

Gestart door c._Merced, 8 oktober 2004, 05:19:56

« vorige - volgende »

c._Merced

Mij naam is Caroline,

Ik heb een valkparkiet die heet paco, die is twee jaar oud. Hij plukt zich zelf helemaal kaal onder aan z'n nek. Ik heb de meeste mailings gelezen en ze hebben het over aandacht.
Paco krijg volgens mij voldoende aandacht. Hij wordt iedere morgen uit z'n kooi gehaalt en hij fluit de theama van de film michen inposebel en de origineel ring toon van Nokia...heel leuk. Hij vraag ook voor aandacht want als ik met mijn vriend televisie zit te kijken  rond 16.00 en 19.00 gaat hij heel hard fluiten dus ik haal hem ook bij de gezelschap. En dan is hij stil. Ik let ook aan z'n voeding, snoep staaf krijg hij ook en af en toe een klein stukje gekookte ei. Ik ben nooit naar een dierenarts geweest...ik vraag m'n zelf af als hij die veren terug zal krijgen, want hij is nog jong. Groetjes Caroline

Kolkkie

Hoi Caroline,

Ik denk dat het beste is om er nog een valkparkiet bij te nemen, dan kan het probleem misschien opgelost worden.
Jaren geleden kreeg ik Einstein van een neef van mij, zij was helemaal kaal op haar buik.
Sinds ze hier onder soortgenoten is, zit ze weer helemaal in de veren.
Mocht je er een valkje bij halen, haal er dan 1 bij een kweker.
Een hele hoop kwekers maken ze op verzoek ook handtam, als je dat zou willen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Lique

Hoi Carolien,

Ik had ook al een IM van je gekregen, en Peter ook, en henry ook.
Je kan rustig gewoon een vraag op het forum zetten, zonder meerdere mensen een IM te sturen, want zij zullen dit bericht wel lezen en natuurlijk beantwoorden ;)

Maar wat mariska zegt, ben ik het mee eens. Het kan beter zijn, om er een maatje bij te zetten.
Ikzelf heb ook een valkje, Jaco die zichzelf ook plukt. Hij plukt zich tussen de pootjes, onder de vleugeltjes. het ziet er niet uit, maar hij is wel gelukkig.
Hij zit al onder de valken, maar hij blijft dit doen. Het kan gestoord gedrag zijn, of stress.
Dit kan bij jouw valkje ook zo zijn. Als het te erg wordt, zou je naar een goede vogelarts toe kunnen gaan, zodat deze kan bepalen waar het door zou kunnen komen, en of er een behandeling voor is.

succes.

groetjes lique

Paul

Hoi Caroline,

Ook ik heb kale valkjes en die zijn echt niet alleen en aan aandacht ligt het hier niet.
Ze hebben een schimmelinfectie gehad en zijn toen gaan plukken en als ze dat eenmaal doen word het aangeleerd gedrag en dat leer je ze moeilijk af :-(
Normaal komen de veren wel terug als hij stopt met plukken.
Er zijn verschillende ideen waardoor ze plukken en het kan ook aan de voeding liggen.
krijgen hij wel vogelgrit, een mineraalblok en sepia bijvoorbeeld?
Een valkje zal minder snel door verveling gaan plukken dan een papagaai want die doen dat veel sneller uit verveling.

Groetjes, Paul

Inger m

8 oktober 2004, 19:17:46 #4 Last Edit: 8 oktober 2004, 19:21:46 by Cinnamon_valk
Hoi,
Je klunt pas zeggen dat verenplukken een gedragsprobleem is, als je de lichamelijke oorzaken hebt uitgesloten. Ik heb een angstaanjagende lijst met lichamelijke oorzaken van verenplukken en dit is een zeer ingewikkeld probleem die vaak nog eens meerdere oorzaken heeft.
Zeker bij valkparkieten zou het vaker een lichamelijke oorzaak hebben, bv schimmelinfectie.

Zomaar er een vogel erbij plaatsen is niet zondermeer aan te raden, want de kans bestaat dat je dan twee plukkende vogels hebt. Het is verstandig er een goede vogeldierenarts na te laten kijken.

Let verder op de voeding (vit. A gebrek kan oorzaak zijn van verminderde huidconditie). Verder is regelmatig sproeien en laten baden erg goed voor de vogel. Een te droge omgeving is eveneens niet goed voor de huid.

Snoepstaven zijn niet echt heel goed voor de vogel (meer voor de fabrikant). Zorg dat je vogel naast gewone voeding ook groenvoer te eten krijgt en eivoer. Een goede voeding is ook pelletvoeding. Zaadmengsel alleen geeft voedingsgebreken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

c._Merced

Hoy leuk dat ik toch zosnelle reacties krijg, maar ga van de week een afspraak maken met een vogelarts.

Alsnog bedankt voor deze snelle reacties

Groetjes Caroline