15 mei 2025, 07:05:26

gewicht van een valkje

Gestart door joziena, 18 oktober 2004, 17:51:43

« vorige - volgende »

joziena

hallo,

even een vraagje over het gewicht van mijn valkjes.
de jongste is ongeveer 8 weken en weegt 86 gram
de middelste  ongeveer 8 en halve week 116 gram
de oudste 9 weken 110 gram

de middelste is echt de zwaarste dat merkte ik al met oppakken,dit is trouwens het valkje wat toen aangevallen was door de kip en gehecht moest worden.is dit niet te zwaar?
de jongste en de middelste zijn vrouwtjes de oudste een mannetje.
de jongste is pas goed gaan aankomen nadat die van de handopfok af was en eivooer ging eten.
de middelste at in het beginn slecht door dat die onder narcose was geweest en gehecht was maar is nu toch behoorlijk aangekomen .
groetjes joziena

Paul

Hoi Joziena,

De gewichten klinken prima hoor daar hoef je je niet echt zorgen over te maken.
Die van 116 gram is gewoon een lekkere eter denk ik  :D
Je kan even voelen aan het borstbeen en als je dat voelt kan je een beetje bepalen of ie te dik is.
Ik heb weleens gehad dat je het helemaal niet meer voelde en dan zijn ze echt duidelijk te dik.
Je moet het borstbeen wel voelen maar het mag ook niet te ver uitsteken maar met die gewichten die je valkjes hebben zal dat niet te dun zijn.
Ik heb wel eens een valkje gehad van 135 gram die was dus wel wat te dik maar die is nu weer afgevallen naar 110 gram dat is wat gezonder :-)

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Joziena
Hoe weet jij eigenlijk bij zo'n jong valkje of het een mannetje of een vrouwtje is??
Groetjes Riny

joziena

hoi riny,

ik dacht dat het zo was ,omdat het wildkleur valkjes zijn en er 2 precies op het vrouwtje lijken (de moeder dus)
en 1 op de vader omdat die ook een gele kop heeft,in de dierenzaak waar we de valkjes (de ouders )gekocht hebben zeiden ze dat je kon zien wat het was, een vrouwtje was een beetje egaal van kleur en het mannetje had die gele kop.
dus ik weet het anders ook niet mischien ben ik verkeerd voorgelicht?
groetjes joziena

Joyce28

20 oktober 2004, 17:08:24 #4 Last Edit: 20 oktober 2004, 17:10:21 by Joyce28
Citaathoi riny,

ik dacht dat het zo was ,omdat het wildkleur valkjes zijn en er 2 precies op het vrouwtje lijken (de moeder dus)
en 1 op de vader omdat die ook een gele kop heeft,in de dierenzaak waar we de valkjes (de ouders )gekocht hebben zeiden ze dat je kon zien wat het was, een vrouwtje was een beetje egaal van kleur en het mannetje had die gele kop.
dus ik weet het anders ook niet mischien ben ik verkeerd voorgelicht?
groetjes joziena

ja klopt een mannetje heeft een geel koppie en een popje heeft bijna geen geel in het koppie

dit is een foto van mijn wildkleurpop,die is al zeker 4 jaar oud

maar alle jonkies zijn hetzelfde,na een aantal ruien word duidelijk of je een man of pop hebt,en aan het gedrag kan je het veel eerder merken

Paul

Citaatik dacht dat het zo was ,omdat het wildkleur valkjes zijn en er 2 precies op het vrouwtje lijken (de moeder dus)

Hoi Joziena,

Als een wildkleur valkje een gele kop heeft is hij inderdaad een man maar dan is hij ook al minimaal een half jaar oud als de kop echt geel is.
Over de kleur van de kop ben je dus wel goed voorgelicht maar over de leeftijd dus niet als ze zeggen dat hij 9 weken is.
Als de andere echt jong zijn kunnen die na de eerste rui ook een gele kop gaan krijgen en toch nog mannen blijken te zijn.
Maar je kan voor die tijd vaak al aan het gedrag zien wat het is.

Groetjes, Paul

joziena

hoi paul,

deze is inderdaad 9 weken want die hebben we uit eigen kweek en heeft een gele kop tot in de nek en op de borst en een stuk van de rug en de staart is geel.
de andere 2 zien er net zo uit als op de foto van riny
groetjes joziena

joziena

hoi riny,

de 2 valkjes lijken inderdaad op deze foto van jou en zijn volgens mij dus vrouwtjes.
groetjes joziena

Paul

Citaathoi paul,

deze is inderdaad 9 weken want die hebben we uit eigen kweek en heeft een gele kop tot in de nek en op de borst en een stuk van de rug en de staart is geel.
de andere 2 zien er net zo uit als op de foto van riny
groetjes joziena

Hoi Joziena,

Als een valkje meteen een gele kop heeft dan is het denk ik een bonte valkparkiet en in dat geval kan het ook gewoon een popje zien die hebben dan ook een gele kop.
Heb je er geen foto van die je hier neer kan zetten dan kunnen we dat bekijken.

Groetjes, Paul

joziena

vorige keer heb ik geprobeerd een foto erop te zetten maar dat lukte toen niet,hoe doe ik dat?
joziena

Paul

Hoi Joziena,

Lees dit stukje even dan moet het je lukken.
Als de foto groter is dan 60kb moet je hem alleen nog even verkleinen.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=updaat;action=display;num=1087554279;start=0  

Groetjes, Paul

suus

Hallo,
Het geslacht is op deze jonge leeftijd (9 weken) alleen te bepalen door vererving. Dat wil zeggen dat uit twee valkparkieten van een verschillende mutatie, bv mannetjes wildkleur en popjes lutino komen. Dan alleen weet je op zo'n jonge leeftijd het geslacht! Dit is allemaal na te lezen onder kweken. het allereerste topic, staat een link waar je kunt uitrekenen welke mutatie er uit welke valken komen. Je moet dan echter wel de mutatie en het liefst de splitten van zowel mama als papa valk weten!
Succes
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

suus

Foutje  :o :o :o, het staat niet onder kweken maar onder mutaties! En dan wel het allereerste topic.
Groet
Suus

Mijn liefste Chico