8 mei 2025, 03:54:37

2 eitjes op een dag?

Gestart door Paul, 5 oktober 2004, 06:43:56

« vorige - volgende »

Paul

Hoi,

Roxy zat vanmorgen stil in een hoekje op de grond van de kamervolliere.
Toen ik keek zat Stan er ook heel vreemd naast en toen ze opzei gingen lag er een ei op de bodem.
We hebben roxy niet zien paren dus we verwachten dat het ongevrucht is.
We hebben er een bakje met hennepvezel ingezet en daar de eitjes ingelegd.
Roxy en Stan waren gelijk het grootste deel van de hennepvezel aan de kant aan het gooien.
ze hebben al een hele tijd zitten broeden maar wat ik later op de dag zag vond ik vreemd.
Er lag al een tweede eitje naast dus ze heeft er twee gelegd vandaag.
Komt dat vaker voor of heeft er toch een andere vogel een ei bij gelegd.
Dat lijkt me op zicht bijna niet mogelijk want ze joegen alles weg in de buurt van het ei.

Groetjes, Paul

Lique

Hoi Paul,

In principe kan het wel.
Zelf heb ik wel eens gehaad dat er savonds een ei gelegd is, en smorgens dat er nog een bij lag.
Alleen gebeurt dit niet vaak, over het algemeen krijgen ze om de dag pas een eitje. Ook heb ik meegemaakt dat een pop iedere dag legd, of met en tussnepoze van een paar dagen.

groetjes Lique

daan

Hoi Paul,

Ja ik heb dat ook al een paar keer mee gemaakt dat het popje 2 eitjes op dezelfde dag gelegd had. Geen probleem hoor. Ik heb er nu zelfs 1 die heeft 1 ei gelegd en nu niks meer en dat eerste ei is van 1 oktober, maar ik kan geen legnood of zo ontdekken want de pop is fief genoeg.
Ach ja het blijven verrassingen met ze hé hihii

Groetjes daan

caroliendewit

Hoi Paul,
Mijn popje heeft ook wel eens 2 eitjes op een dag gelegd, eentje waarschijnlijk 's nachts en eentje 's avonds laat daarna. Toen waren ze ook allebei bevrucht. Ik heb ook wel eens gehad dat er twee jongen op dezelfde dag uitkwamen (er zat toen ong. 14 uur ofzo tussen).
Groetjes Carolien

Paul

Hoi,

Bedankt voor de reactie allemaal dus het is nog niet eens zo vreemd wat het komt vaker voor :-)
Twee jongen op een dag uit heb ik wel meegemaakt maar dat komt ook vaak omdat ze pas fanatiek vanaf het tweede ei gaan broeden en dan komen de eerste twee vlak na elkaar uit.

Groetjes, Paul