15 mei 2024, 16:42:17

broedende pop ziek??

Gestart door gast, 3 oktober 2004, 16:21:31

« vorige - volgende »

gast

hallo

Ik heb een tweede nestje waarvan ik sinds vrijdag twee jongen heb.
Nu lijkt de pop sinds vanmorgen ziek. Ze zat/zit wat bol en laat haar vleugels hangen ook valt ze steeds in slaap.
Ik hou haar zo veel mogelijk in de gaten. Ik kan alleen het gedrag niet verklaren. Ze krijgt alles wat ze nodig heeft.
Kan het aan het nest liggen??
Help a.u.b. ik zou het zo erg vinden als ik voor haar of het nest te laat ben.

een bezorgde pleegmoeder.
anna

Paul

Hoi Anna,

Als dat de hele dag door is dat ze zo zit is dat zeker niet goed.
Kan het niet zijn dat ze nog een ei moet leggen want dan gaan ze ook zo zitten?
Hoe oud zijn de jongen nu?
Soms leggen ze al eitjes weer als de jongen nog in het blok zitten.
Je zou ook even langs een goeie vogelarts kunnen gaan Dr Feld in Amersfoort is een van de beste.
Het kan ook zijn dat ze weer een ei moet leggen wat klem zit en dan is haast zeker geborden.

Groetjes, Paul

gats

hallo paul.

Toen ik vanmorgen in eerste instanstie beneden kwam was ze gewoon levendig. Ze zat lekker op de bodem te eten en te roepen.
Een uurtje of twee later zat ze in eens zo raar. Haar staart staat ook in een vreemde stand. De jongen zijn van vrijdag en de eerste eieren zijn van een week of drie geleden.
Ze zit nu in de voerbak te slapen en dat doet ze normaal ook niet....
Ik snap er helemaal niks meer van.
Ik ben ook bang dat ik me druk maak om niks. (is al eens eerder gebeurt)

alvast bedankt
anna

Paul

Hoi Anna,

Het zou heel goed kunnen dat ze nog een ei moet leggen dan heeft de staart ook een vreemde stand met een soort knik erin.
Houd het zeker even goed in de gaten als het legnood is moet het ei er binnen een dag uit anders geeft het problemen.
Maar met legnood gaan ze er wel veel slechter nog bijzitten vaak op de bodem.

Groetjes, Paul

gast

hoi paul

Wat moet ik dan doen als ze geen ei gaat leggen??
Ik vroeg me ook af of twee nesten zo vlug achter elkaar ook geen extra vermoeidheid kon mee brengen, of dat ze voedingsstoffen te kort kan komen. Of gebeurt dat niet zo vlug?

Groetjes anna

Paul

Hoi Anna,

Vaak gebeurd het dat ze eitjes erbij leggen als de jongen een of 2 weken oud zijn dat is best normaal.
Als de jongen zijn uitgevlogen komen de nieuwe eitjes  pas uit.
Ook kan het zijn dat de eieren zo besmeurd worden met ontlasting van de jongen dat ze niet uit gaan komen.
Je kan ze ook weghalen maar meestal gaat het wel goed.
Twee nestjes achter elkaar kan best maar 3 zou weer teveel van het goede zijn.
Als je maar voor voldoende goede voeding zorgt dan redden de ouders dat wel.

Groejes, Paul

Paul

Hoi Anna,

Dit was ik nog even vergeten.
Als het legnood is kan je een beetje slaolie in de cloaca smeren dan heb je kans dat het ei er makkelijker uitkomt.
Vaak is het ei dat niet meer bruikbaar omdat het vet in de porien van het ei trekt maar je valkje is wel gered en dat is veel belangrijker.
Maar vaak als ze al een aantal eitjes gelegd heeft vlak daarvoor is het meestal geen legnood maar het kan wel altijd gebeuren dat ze het wel heeft.
Maar een ei leggen is altijd zwaar voor een popje en je hebt best kans dat er vandaag een gelegd word als dat het is.

Groetjes, Paul

Gast

Hoi Paul

igg bedankt. Ik hoop dan maar dat het idd een eitje is wat dwars zit.
Als ze morgenochtend nog zo is bel ik dokter feld wel.
Ik denk trouwens dat ik ook maar lid wordt van de site is toch wel handig blijkt nu.

Groetjes
Anna

Paul

Hoi Anna,

Lid worden kost verder niks en je kan wat meer dingen doen op de site dus dat raad ik zeker aan :-)
Het telefoonnummer van dr Feld vind je links in de lijst bij dierenartsen.
Als slaolie niet helpt zal hij waarschijnlijk adviseren om je valkje in ware damp te zetten en dan weer afwisselend in een droge omgeving.
Maar daar kan je beter even over bellen voor ik het verkeerd uitleg :-)
Ze zijn daar heel vriendelijk aan de telefoon en helpen je altijd goed.
Ik heb om de hoek een dierenarts maar ik rijd liever een uur naar dr Feld omdat ik die veel beter vind.

Groetjes, Paul