7 mei 2025, 13:35:37

valkparkiet eet kanaries

Gestart door Maarten, 15 augustus 2004, 20:30:41

« vorige - volgende »

Maarten

Ik zit met het volgende probleem:
ik heb een voliere met een aantal kanaries en een valkparkiet-man. ik heb dit jaar al verschillende nestjes van de kanaries gehad, maar deze zijn allemaal verpest door de valkparkiet. of hij at de eieren op, of hij at de jongen op wanneer deze net uitgekomen waren. toen hij vervolgens alle tenen van mijn kanarie-man afgebeten had, heb ik de kanaries in broedhokken gezet om ze rustig verder te laten broeden. nu de jongen zelfstandig zijn heb ik de ouders kanaries weer teruggeplaatst in de voliere. maar na enkele uren zat mijn kanarie-man weer onder het bloed.
Nu sta ik op het punt om de valkparkiet weg te doen of apart te zetten, maar opeens dacht ik dat het probleem wel eens verholpen zou kunnen worden door er ook een valkparkiet-pop bij te doen waardoor mijn man minder aandacht zal hebben voor de kanaries.

Zal het bijplaatsen van een valkparkietpop mijn kanaries sparen of moet ik hem wegdoen??

En hoe kan het dat het in andere gevallen zo goed gaat tussen valkparkieten en kanaries??

AnnaEnBo

Wow, een kanibaal-valkje :D
Nou dit is echt serieus...Een vogeletende valk...En dan nog kanaries...Ik zou ze gewoon apart zetten, is dat niet het simpelste? ???

Paul

Hoi Maarten,

Wat een naar verhaal meestal gaat het inderdaad goed met een valkparkiet bij andere vogels en dit zal misschien een uitzondering zijn.
Ik denk dat als je een popje erbij zet dat de man misschien nog wel heftiger kan reageren om zijn popje te verdedigen dus ik zou hem ook appart zetten misschien met een popje erbij want een valkparkiet alleen is echt eenzaam.
Neem dus geen verder risico dat is ook niet fijn voor de kanaries.

Groetjes, Paul

tommy

hoi,
Ik had het zelfde probleem.
Ik dacht precies als jij dan koop ik er een pop bij.
Helaas de pop nam het gedrag van de man over en de man werd alleen maar gemener, omdat hij zijn popje wilde beschermen.
Ze wonen nu heel gelukkig samen in een villa apart en dat gaat uitstekend.
Maar ik zet er nooit meer een kanarie bijna.

grt annemieke

ps ik heb verder 13 valkjes en 14 grasparkieten en een koppel zebravinken bij elkaar zitten en dat gaat prima.
Ik heb wel voor voldoende ruimte gezorgd.

maarten

oke, bedankt voor de reacties, ik zal de valk apart zetten, dat zal verder leed voorkomen,
groeten, Maarten

Stijn dc

hoi

ik vrees dat er niets anders op zal zitten. Maar ik zou je toch nog aanraden om een vrouwtje te kopen, dan is je valkje minder "eenzaam".

SDC:D

BB

jij hebt gewoon een moordenaar in huis gehaalt tus weg er mee. >:(

tommy

Citaatjij hebt gewoon een moordenaar in huis gehaalt tus weg er mee. >:(

Hoi bb,

Vind dat nogal een straffe opmerking van je.
Als een kat een muis vangt doe je hem toch ook niet weg.
Soms zit er in het aard van het beesje iets wat je minder plezierig vind maar om hem dan de straat op te schoppen vind ik wat te ver gaan.
grt Annemieke

Peter

Hoi,

Een valkparkiet kan helaas niet samen met een kanarie. De valkparkiet probeerd van nature zijn "huisgenoten" uit door bijvoorbeeld in de pootjes te bijten, hiermee bedoeld de valkparkiet geheel geen kwaad maar een pootje van de kanarie kan er gewoon niet tegen.

Ik zou je dus inderdaad apart van elkaar plaatsen.

Groetjes,
Peter

tommy

hoi Peter,
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Ik heb nu 14 valkjes, 2 Zebravinken en 1 kanarie in mijn voliere zitten en dat gaat al een half jaar goed.
Je kan mazzel hebben zoals ik, maar je kan ook problemen hebben zoals hierboven.
Ik heb 14 valkjes die bij elkaar leven ik denk dat dat ook een verschil maakt.
Ze kunnen dan elkaar slopen als ze daar behoefte aan hebben.
Grt Annemieke

BB

CitaatHoi bb,

Vind dat nogal een straffe opmerking van je.
Als een kat een muis vangt doe je hem toch ook niet weg.
Soms zit er in het aard van het beesje iets wat je minder plezierig vind maar om hem dan de straat op te schoppen vind ik wat te ver gaan.
grt Annemieke

ja jij hebt ook gelijk sorry van dat
maar een kat een muis vangt is dat
goed niews maar een valkparkiet
een kanarie bijt dat is minder goed niews. :-/

tommy

oke je hebt wel een beetje gelijk dat als een kat een muis vangt dat dat goed nieuws is
maar ben blij dat je nog even reageerde
grt annemieke